Sv: Blodprov?

En temp som är förhöjd visar att hästen är sjuk
en temp som visar under normal temp, är att hästen börjar bli sjuk.

Det är farligare att träna på undertemp än en förhöjd temp.

Mm men du skrev att tempen inte visar nånting och det är fel.

Tre dagar innan hästen får feber så ser du på pulsen att det är nåt lurt på gång.

Exempel:
På måndagen ser du att hästen har lite högre puls än normalt, hoppar över det inplanerade snabbjobbet och på torsdagen har hästen feber. Du har undvikit att träna tufft med hästen när den har infektion i kroppen.

Tre dagar innan hästen får feber så ser du på pulsen att det är nåt lurt på gång.

Exempel:
På måndagen ser du att hästen har lite högre puls än normalt, hoppar över det inplanerade snabbjobbet och på torsdagen har hästen feber. Du har undvikit att träna tufft med hästen när den har infektion i kroppen.

Tar du alltid pulsen på dina hästar innan du ska ut och träna, avsett hur du ska träna hästen? Snabbt eller långsamt?

Nej, eftersom jag bara skrittar hemma så pulsar jag inte hemma (förutom tvååringen då som snart ska börja trava så långt att det är läge att börja pulsa honom också).

Min pulsmätare funkar inte om jag inte blöter pälsen lite först.

Nej, eftersom jag bara skrittar hemma så pulsar jag inte hemma (förutom tvååringen då som snart ska börja trava så långt att det är läge att börja pulsa honom också).

Min pulsmätare funkar inte om jag inte blöter pälsen lite först.

Skrittar bara hemma? Betyder det att du ofta åker in till banan då eller under hur långa perioder skrittar du utan att trava ett steg?

Mm ja? Jag vet vad det betyder när tempen är olika. Det var Djurjouren som skrev att den inte visar nåt, inte jag.

ghost: Jo, jag förstår det där med pulsen.

Senast ändrad:

knapplån
Det här var superintressant.
Vaddå pulsar ni innan snabbjobb eller efter? Och hur gör ni med tempning. Vi använder betteridrivna men jag upplever att de ganska snabbt blir dåliga och visar helt olika efter någon månad. Jag föredrar kvicksilver......men det tar ju 2 min och så är det lite svårt att se exakt. tex en dag kan det vara 37,2 närsta 37,5 utan att jag tänker så mycket mer på det. Hästen låg ungefär som den brukar -typ.
Vi pulsar alltid ca 13-15 minuter efter snabbjobb och inte tänker vi på om den är på 82 eller 89.
Berätta mer snälla.
gulan

Ja jag tränar lite konstigt... :D

Jag skrittar massor hemma, sen så åker jag till banan 1-2 ggr i veckan och kör rakbana.

Egentligen är det här en snart fyra-årig historia med en "gratishäst" med viss kapacitet och en lång väg innan vi hittade felet.

Jag har under tiden läst och begrundat, en del kör ju inte sina hästar alls mellan snabbjobben utan låter dem bara gå i hage. Därför testade jag skritt-varianten även på hetsporren och han har kommit långt i både kropp och huvud på det.
Hur långt har vi ett litet tag kvar tills vi får se men inom de närmsta månaderna får man se om han blir travhäst igen.

Skritt är underskattat som underhåll på travarna tycker jag.

Skritt är underskattat som underhåll på travarna tycker jag.
Håller helt med dig! Men det gäller bara tävlingshästar som är i full tävlingskondition. Gäller det uppträning av unghästar och ostartade hästar och konvalcenter under uppträning håller jag inte med.
gulan

Håller helt med dig! Men det gäller bara tävlingshästar som är i full tävlingskondition. Gäller det uppträning av unghästar och ostartade hästar och konvalcenter under uppträning håller jag inte med.
gulan

Jag håller också helt med, skritt är jättebra! Jag tror att många tränas alldeles för hårt...

Jag är också väldigt intresserad av att veta mer om hur ni gör med temp och puls :) Berätta mer! Berätta mer! :rofl:

gulan

Observera att jag skrev förutom tvååringen i ett tidigare inlägg, man måste ju bygga upp grundkonditionen innan det räcker med att underhålla den. Man kan ju inte underhålla något som inte finns.

Min fyra-åring fick aldrig chansen att bygga upp grunden som tvååring (då han bara snabbjobbades) så han hade en period i somras då han joggades ett par ggr i veckan och skrittade däremellan.

Tempar i princip aldrig. Har haft sjuka i stallet nu och då tempar jag för att ha koll på det hela men aldrig annars.
Tar vilopuls innan frukosten på de som ska gå. Den går nämnligen upp så fort de börjar käka :mad: Funkar om man har ett par hästar men i stora stallar så får man ta på ätpulsen.
Den sista tränaren jag jobbade hos för 12 år sen var den förste jag jobbade hos som gjorde så.
efter simning så tar jag på 0 minuter, 5 minuter och 15 minuter.
Efter snabbjobb så tar jag på 5 och 15 minuter, ibland hoppar jag över 5 minutraren.
Vill att de i vardagssnabbjobben ska ligga på under 210 slag per minut under arbetet. Kräver pulsmätare för att veta exakt. vill att de ska ligga på runt 76 efter ett vardagligt intervalljobb. Om det betyder 1,25 eller 2 minuter är oväsentligt, går bara på pulsen.

Då förbättrar de sig stadigt och presterar bra.

Skritt är underskattat även på unghästar. Jag jobbade hos Jonny Takter under ett par av hans championatår.
Vi fick inte jogga hästarna nånsin, bara skritta och nån gång i veckan gick de i 2 minuterstempo i sanden och typ var 3:dje vecka gick de 2-3 heat.Oavsett ålder och status.
Jag joggar inet heller nu annat än dagen innan start eller heatjobb för att rensa musklerna för att undvika korsförlamning.

Ungshästarna joggar jag bara tills de börjar gå intervaller, dvs när de kan jogga en mil utan besvär.

Angående vilopulsen...

Menar du att den varierar efter att de börjat äta? Annars spelar det väl ingen roll om man pulsar ett par timmar efter frukost heller bara man vet vad vilopulsen efter födointaget är?

Vilopulsen ändras om det springer en hare utanför fönstret, om foderkärran skrammlar, en häst gnäggar etc.........
Innan frukost är det säkraste sättet, man kan göra det närsom men då kan den vara hög utan att hästen är sjuk, bara för att den hört/sett något.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 128
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 739
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 945
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka