Blodprov, när?????

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Bellamia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 239
B

Bellamia

Jag undrar när man kan ta blodprov för att kolla om hästen är dräktig?
Jag har läst i olika böcker och i vissa står det att man kan ta blodprov från 50:e dagen, men i andra står det 60 och 100 dagar.
Jag är lite förvirrad över detta och hoppas att nån här kan hjälpa mig!!:)

Sv: Blodprov, när?????

OK, tack för svaret:)
Ingen mer som vill svara:confused:??

Jag pratade med veterinären men han tyckte att jag skulle vänta och ta blodprov istället för det var säkrast.:confused::confused::confused:

Jasså.. Men då hade jag UL:at och sen vid 50 dygnet så skulle jag tagit blodprov för att se om det fortfarande är någe (Om det var vid UL)

Lycka till iaf!! =)

Det finns en tråd några sidor tillbaka här på Bukefalos där stoet dött efter UL och det är tydligen inte helt ovanligt. Då känns det tryggare med ett blodprov.Det händer också rätt mycket resorberingar efter 20 dygn.

Jo jag läste om det faktiskt. Och vart själv väldigt osäker på hur jag ska göra. Ska själv betäcka min dam maj/juni och låter jag det gå 50dygn så blir det ju ganska sent om det får lov och bli ombetäckning.

Så jag kommer nog UL:a vid 17-20dygn sen kolla blodprov vid 50dygn..
Men är väääldigt osäker faktiskt.. Mycket efter att ha läst tråden :S

Gamla ston måste vara skörare än unga så där är kanske den största risken? Bättre få en sen fölunge än inte ha någon häst alls!

Det är väl visst ovanligt!

Herregud det ultraljudas och rektaliseras ju i MASSOR varje dag.

Varför bli osäker på ultraljud efter EN tråd med EN häst som blev rupterad?!

Min är ultraljudad två gånger denna säsongen redan och hon lever och har hälsan.

Ska ultraljudas igen nästa vecka för att se om det finns någon liten en där inne.

Man kan dö av att leva...

Det är väl visst ovanligt!

Herregud det ultraljudas och rektaliseras ju i MASSOR varje dag.

Varför bli osäker på ultraljud efter EN tråd med EN häst som blev rupterad?!

Min är ultraljudad två gånger denna säsongen redan och hon lever och har hälsan.

Ska ultraljudas igen nästa vecka för att se om det finns någon liten en där inne.

Man kan dö av att leva...
Man kan dö av okunskap också. Om du läser tråden långt tillbaka på Bukefalos om UL så var det inte bara ETT sto det gällde. Det kan väl vara bra att veta att det inte är riskfritt?

Blodprov kan göras från dygn 50.

Jag ultraljudar mina ston, men bara vid absolut behov,tex 16 dygn.
Jag gör det däremot INTE I TID OCH OTID-det är alltid en risk att gå in i ett sto.
Del kan ju det hemska hända att tarmen perforeras och stoet till 99% dör(hade ett fall här inärheten nyligen)-det händer tack och lov inte ofta, men något/några fall per år.
Men sedan är ju risken ngt större för kastning också.

Så ultraljud i LAGOM dos anser jag!

Det är väl ingen som har förordat ultraljud för ultraljudandets skull?

Min som har gått igenom två i år är ultraljudad för att:

1. Inte visat brunst efter 3 veckor på station.
2. Koll på 16 dygn, ej dräktig, fint ägg.

Och fortsättningsvis:

3. Koll på dygn 18 e 20.

4. Samt på dygn 30 då det blir sista chansen att betäcka OM hon är tom då. (Är hon det så blir det ju ett nytt på dygn 16).

Sen blir det blodprov så jag vet om hon är dräktig samt för försäkringens skull.

Hon går på "diet" så jag behöver veta om hon ÄR dräktig, så fodret kan anpassas i vår sedan. Ökar jag maten för jag tror att hon är dräktig blir hon bara fet.

Senast ändrad:

Anledningen till varför man går in i stoet är ju så klart olika prioriteringar på. Vid kolikbehandling måste man men dräktighetsundersökning går att utföra på annat sätt. Mitt ursprungliga svar var bara att se som information och du kom med annan information så nu är det upp till var och en att bestämma vad de tycker och vad de vill göra.

Man kan dö av okunskap också. Om du läser tråden långt tillbaka på Bukefalos om UL så var det inte bara ETT sto det gällde. Det kan väl vara bra att veta att det inte är riskfritt?

Det är heller inte riskfritt att strunta i ultraljud och enbart ta ett blodprov.
Tvillingar tex går inte att upptäcka mha blodprov!!!

Jo men dräktighetsundersökning med blodprov går ju inte att göra på 16 dygn osv. Min som inte visar brunst utan tease hade förmodligen stått kvar uppstallad på stationen helt i onödan nu.

Men jag betäcker ju å andra sidan naturligt och även det är en risk. Den är nog kanske tom lite större. Men det är kunnit folk på stationen.

Tvillingar upptäcks inte heller alltid vid UL!!!Och naturen tar allra oftast själv hand om de tvillingar man ser vid 17-20 dygn.Varför föddes det inte annars en massa tvillingar förr innan UL?

Kanske inte, men det finns dom som ultraljudar alltid, innan brunst,16dygn,30 dygn, 45 dygn och 90 dygn.

Varför gör dom det om allt ser "normalt" ut?

Jag ultraljudar halvbloden vid 16 dygn(mer eller mindre krav), och sedan vid 45 eller 90 dygn, beroende på när nästa avgift skall betalas.Är det levande fölavgift så väljer jag ofta att inte ultraljuda om alls.
Blir jag senare osäker om stoet kastat så väljer jag att at ut en veterinär som kollar det hela med blodprov.

Ponnyerna ultraljudas endast vid behov.

Har man en gång sett en häst dö utav perforerad tarmvägg:cry::eek:-så förstår man varför jag tänker som jag gör.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundhälsa Har en hund på drygt 2,5 år som haft problem med magen och därför går på elimineringsdiet. Hills z/d, färskt hjortkött, standardt immun+...
Svar
5
· Visningar
469
Senast: Sol
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
972
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag... 2
Svar
34
· Visningar
2 776
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • SWB, hög ridbarhet och hög hållvarhet?
Tillbaka