Blodprov, när?????

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Bellamia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 239
Sv: Blodprov, när?????

Tvillingar upptäcks inte heller alltid vid UL!!!Och naturen tar allra oftast själv hand om de tvillingar man ser vid 17-20 dygn.Varför föddes det inte annars en massa tvillingar förr innan UL?

Det gjorde det visst det...men precis som nu så klarade de flesta sig inte.

Men det är sant att inte alla tvillingar upptäcks. Vi har själva varit med om detta på vårt ena sto, som u-ljudades på 16,45 och 90 dygn utan att det hela upptäcktes. Hon kastade sedan två foster ca 1 månad innan dräktighetens slut.

Jag ultraljudar på 30 för stoet är inte purungt och jag vill inte missa chansen till föl nästa år för att jag inte vill göra ett till ultraljud.

Men det gäller eg bara om hon är dräktig nästa vecka.
Är hon tom då blir det en brunst till sen får det vara för den här säsongen tror jag. Och då tar jag nog hem henne direkt efter betäckning och tar blodprov senare i höst. Hon har än så länge inte dubbelovulerat någon gång.

Sena föl är väl inget problem så men ju senare på säsongen ju mindre chans att jag kan få ledigt från jobbet för att vaka.

Det beror ju också på vilken ras man avlar på. Fullblod, och andra raser som ligger högt i blod är ju klart överrepressenterade vad det gäller tvillingdräktigheter.

Conniponni här. "Nybörjrarras" har jag hört :)

Jo det var väl dessutom fullbloden (eller ja människorna) som började med ultraljud? Eller snarare, det var väl där pengarna fanns...

Hmm det minns jag faktiskt inte. Det är många år sedan jag hörde det. Runt 2003 kanske när jag funderade på att betäcka Patsy.

Inte så många fellägen och annat antar jag att de syftade på. Tror jag.

Hur som helst så kommer som sagt semestern vara inplanerad för att kunna vaka och det finns kunnigt folk på gården :bow:

(Och som tur är är det inte MIN första fölning heller).

Det föddes fler då. Men ffa så kastades det många fler. Helt onödigt.

Nej det vare sig föddes fler eller kastades fler "förr" ! I allafall inte om man ser till aveln procentuellt inom jordbruket och försvarets hästavel som var där det fanns mest häst förr. Men varför denna hetska debatt om något som man betsämmer helt själv om man vill göra?? Problematiken numera är att det sprutas igång alldeles för mycket.Det sundaste är att vänta på naturlig brunst,betäcka naturligt och kolla med hingst om det kommer ny brunst. Efter 50 dygn kan man ju sedan ta ett ,relativt, ofarligt blodprov. Då har den mest kritiska tiden gått. Men det är ekonomi/egoism som styr många stoägare.

Tja om stoet inte vill komma i brunst för att den har hakat upp sig?

Eller om den har dubbelovulerat. Jag anser det inte egoistiskt eller ekonomiskt styrt att vilja kolla om mitt sto har två foster. Det är snarare omtanke om henne.

Vad gäller avel etc så har jag inte bara läst på vad gäller Sverige.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 664
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundhälsa Har en hund på drygt 2,5 år som haft problem med magen och därför går på elimineringsdiet. Hills z/d, färskt hjortkött, standardt immun+...
Svar
5
· Visningar
469
Senast: Sol
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
972
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag... 2
Svar
34
· Visningar
2 776
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka