Blodproppar

I

I have a dream

Jag läste på growingpeople.se att man har fem gånger större risk att få en blodpropp om BMI:et är högre än 28. Men är det INNAN graviditeten, eller när man ÄR gravid?
För det känns ju inte direkt ovanligt om man får högre bmi när man är gravid, men det kanske är farligt ändå...?

Sedan läste jag att det är ytterligare fem gånger större risk att få en blodpropp om ens föräldrar/syskon haft det. Min pappa har haft det, men det berodde på en sjuk övervikt (alltså över 45 i BMI). Borde jag ha större risk än andra att få en blodpropp då? För jag menar det är ju inte så att han en dag "bara fick en blodpropp", han hade ju ätit sig till den...

Jag förstår att jag kan/ska prata med BM om det här när/om :crazy: jag kommer dit. Men det skadar inte att ha lite kunskap innan med. Bukefalisterna brukar ha koll på det mesta.

Sv: Blodproppar

Graviditeten i sig medför en ökad risk för proppar eftersom blodet är tjockare och levrar sig lättare. Plus att det blir ökat tryck på kärlen.

Så ligger man i riskzonen brukar man behandlas med blodförtunnande hela graviditeten. Jag fick en propp av p-piller för ett par år sedan, och har dessutom en ärftlig faktor.

Därför har jag tagit blodförtunnande under hela graviditeten.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 082
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 003
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 104
Senast: tott
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 765
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar