Blodpropp i ben, ung, ingen som trodde

Nu var inte frågan riktad till mig men jag tror att jag kanske kan svara på delar av dina funderingar. Som jag skrev i mitt förra inlägg är en fruktad komplikation till proppar i benen att delar av blodproppen (trombosen) lossnar och flyttas via blodkärlen till blodkärl i lungorna och fastnar där (lungemboli), vilket kan ge livshotande påverkan på cirkulation och andning. När man har en patient med misstänkt eller verifierad propp i benet (djup ventrombos = DVT) så måste man alltid värdera om patienten har några tecken på lungemboli, därför görs klinisk undersökning som även kan kompletteras med t.ex. blodprover och EKG, sedan görs en sammanvägning av resultaten och utifrån detta kan man vid stark misstanke gå vidare med t.ex. datortomografi av lungkärlen för att påvisa eventuella lungembolier. Utifrån en sådan värdering kan man alltså avgöra om pat kan vänta till nästa dag för ultraljud eller om man redan samma kväll måste gå vidare med röntgen av lungkärlen.

Om misstanken om DVT är stark och man väljer att vänta med ultraljud till påföljande dag ger man vanligtvis en blodförtunnande spruta innan pat lämnar akutmott. Detta för att förebygga att proppen bygger på sig med ökad risk för embolier till lungkärlen. Mår pat helt bra, är opåverkad avseende andning och cirkulation, så är risken för komplikation så pass liten att man ur medicinskt perspektiv kan vänta till nästa dag med fortsatt handläggning.

När det gäller lungcancer så är det så att alla former av cancer ökar risken för proppar generellt (både DVT och lungembolier). Har man dessutom tumörer i lungorna finns det alltid en risk att själva tumörerna påverkar blodcirkulationen i lungorna. Ibland kan man bli väldigt snabbt dålig av lungembolier, även utan föregående DVT, och just därför påbörjar man vid stark misstanke om DVT för säkerhets skull blodförtunnande behandling innan diagnosern är klar om man väljer att skicka hem pat över natten.

Hoppas jag har rätat ut några frågetecken. Beklagar din anhörigs bortgång!

Tack så mycket för ditt svar. Ja det rätade ut några frågetecken. Det är några år sedan nu men jag har funderat mycket på det. Man vet ju inte om hen hade klarat av att besegra cancern ändå men det var tragiskt att hen skulle behöva gå bort så ung och utan att få en chans att kämpa mot cancern.

Du beskriver nästan exakt det som hände min man när han var 20 år. Ont i benet lördag, inte lika ont måndag morgon men fick tid på VC fort ändå och på kvällen och under natten fick han ont i bröstet och väldigt svårt att andas så det blev ambulans till Akuten. Det var enligt läkarna en propp lungan och den hade med största sannolikhet vandrat från benen. Så fick han sin diagnos.

När han väl dog misstänker läkaren att det var en propp i lungan som han dog av, men eftersom det inte syntes på obduktionen och rättsläkaren inte trodde på det så står det dödsorsak okänd. Då hade han alltså inte haft någon i benet, men slarvat med sin medicin.

Fy så tragiskt och bara 20 år :( Då har ju livet precis börjat.

Vad märkligt att proppen inte syntes vid obduktionen om nu läkarna hade sagt att det var en propp innan?

Hur menar du att han hade slarvat med medicinen? Hade han ens hunnit börja ta någon medicin på den korta tiden? Eller jag kanske missförstår? Jag känner att jag inte riktigt hänger med i din förklaring. Du får gärna utveckla om du vill men självklart behöver du inte. Hur länge var det mellan att de konstaterade att han hade en propp i benet tills han dog?

Sorry TV, jag var nog otydlig. :)

Han fick diagnosen... ja, jag har glömt vad den heter helt nu. En blodsjukdom där blodet är för tjockt och fick blodförtunnande utskrivet att ta varje dag. Denna diagnosen fick han när han var 20 år efter först proppen i benet en lördag där VC på måndagen sa att det var en sträckning men när han fick problem med andningen och väldigt ont och åkte in och blev undersökt så satt en propp i en lunga. Läkaren sa då att den vandrat från benet till lungan sedan lördagen (detta var natt mot tisdag). Det blev ju en massa undersökningar, men diagnosen fick han och medicineringen började. Då var han 20 år. Han dog när han var 26 år. Då hade han åkt in pga svårt att andas och bröstsmärtor. På sjukhuset där trodde de hjärtinfrkt och blev förvånade när han dog morgonen efter och funderade på en propp som orsak. På obduktionen syntes inget, men sjukhusläkaren tror att det kan ha varit för att den tryckts sönder när de gjort ... jag har tappat vad det heter, återupplivningsförsök eller så, och att den därför inte syntes på obduktionen. Rättsläkaren delar dock inte hans åsikt och eftersom inget syntes så är dödsorsaken okänd.
Medicinen, blodförtunnande, slarvade han med några dagar innan vilket gjorde att läkarna misstänkte propp när han kom in. Det fanns dock ingen men han fick vara kvar för observation och fick blodförtunnande där. För säkerhets skull.

Jag tror jag är lite otydlig fortfarande? Jag har feber och är förkyld så jag får nog fundera lite till på en förklaring, om det fortfarande är otydligt. :)

min pappa har således haft tur... han gick i skogen och röjde ca 67 år gammal, tycker att han tappar ork då han går med sågen och får lite ont i sidan. Men inte värre så han söker inte akut förrän efter något dygn då han fick än svårare med andningen och då visade det sig att han hade två proppar i lungorna och för tjockt blod. Min pappa har aldrig varit sjuk i princip och är en sån där träningspelle som fortfarande gör den svenska klassikern varje år...

Sorry TV, jag var nog otydlig. :)

Han fick diagnosen... ja, jag har glömt vad den heter helt nu. En blodsjukdom där blodet är för tjockt och fick blodförtunnande utskrivet att ta varje dag. Denna diagnosen fick han när han var 20 år efter först proppen i benet en lördag där VC på måndagen sa att det var en sträckning men när han fick problem med andningen och väldigt ont och åkte in och blev undersökt så satt en propp i en lunga. Läkaren sa då att den vandrat från benet till lungan sedan lördagen (detta var natt mot tisdag). Det blev ju en massa undersökningar, men diagnosen fick han och medicineringen började. Då var han 20 år. Han dog när han var 26 år. Då hade han åkt in pga svårt att andas och bröstsmärtor. På sjukhuset där trodde de hjärtinfrkt och blev förvånade när han dog morgonen efter och funderade på en propp som orsak. På obduktionen syntes inget, men sjukhusläkaren tror att det kan ha varit för att den tryckts sönder när de gjort ... jag har tappat vad det heter, återupplivningsförsök eller så, och att den därför inte syntes på obduktionen. Rättsläkaren delar dock inte hans åsikt och eftersom inget syntes så är dödsorsaken okänd.
Medicinen, blodförtunnande, slarvade han med några dagar innan vilket gjorde att läkarna misstänkte propp när han kom in. Det fanns dock ingen men han fick vara kvar för observation och fick blodförtunnande där. För säkerhets skull.

Jag tror jag är lite otydlig fortfarande? Jag har feber och är förkyld så jag får nog fundera lite till på en förklaring, om det fortfarande är otydligt. :)

Nu hänger jag med. Jag fattade inte att det var flera år emellan han fick diagnosen och tills han slutligen dog. Jag trodde att det bara var några dagar som för den personen jag kände.

Krya på dig!

Liknande trådar

E
Gravid - 1år ...nä, det blir det verkligen inte.. Tyckte jag hade sån tur. En jättelätt förlossning och en fantastiskt fin liten HUGO :love: som...
2
Svar
31
· Visningar
5 687
Senast: Esperanza_1980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar