Nu var inte frågan riktad till mig men jag tror att jag kanske kan svara på delar av dina funderingar. Som jag skrev i mitt förra inlägg är en fruktad komplikation till proppar i benen att delar av blodproppen (trombosen) lossnar och flyttas via blodkärlen till blodkärl i lungorna och fastnar där (lungemboli), vilket kan ge livshotande påverkan på cirkulation och andning. När man har en patient med misstänkt eller verifierad propp i benet (djup ventrombos = DVT) så måste man alltid värdera om patienten har några tecken på lungemboli, därför görs klinisk undersökning som även kan kompletteras med t.ex. blodprover och EKG, sedan görs en sammanvägning av resultaten och utifrån detta kan man vid stark misstanke gå vidare med t.ex. datortomografi av lungkärlen för att påvisa eventuella lungembolier. Utifrån en sådan värdering kan man alltså avgöra om pat kan vänta till nästa dag för ultraljud eller om man redan samma kväll måste gå vidare med röntgen av lungkärlen.
Om misstanken om DVT är stark och man väljer att vänta med ultraljud till påföljande dag ger man vanligtvis en blodförtunnande spruta innan pat lämnar akutmott. Detta för att förebygga att proppen bygger på sig med ökad risk för embolier till lungkärlen. Mår pat helt bra, är opåverkad avseende andning och cirkulation, så är risken för komplikation så pass liten att man ur medicinskt perspektiv kan vänta till nästa dag med fortsatt handläggning.
När det gäller lungcancer så är det så att alla former av cancer ökar risken för proppar generellt (både DVT och lungembolier). Har man dessutom tumörer i lungorna finns det alltid en risk att själva tumörerna påverkar blodcirkulationen i lungorna. Ibland kan man bli väldigt snabbt dålig av lungembolier, även utan föregående DVT, och just därför påbörjar man vid stark misstanke om DVT för säkerhets skull blodförtunnande behandling innan diagnosern är klar om man väljer att skicka hem pat över natten.
Hoppas jag har rätat ut några frågetecken. Beklagar din anhörigs bortgång!
Tack så mycket för ditt svar. Ja det rätade ut några frågetecken. Det är några år sedan nu men jag har funderat mycket på det. Man vet ju inte om hen hade klarat av att besegra cancern ändå men det var tragiskt att hen skulle behöva gå bort så ung och utan att få en chans att kämpa mot cancern.