Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I rollen som sjuksköterska har man väl i princip alltid en tystnadsplikt. Jag vet faktiskt inte exakt hur omfattande tystnadsplikten är egentligen rent juridiskt och explicit. Men jag skulle tro att den är rådande även vid sånt tillfälle, ja. Men i mit exempel då personen inte arbetar som ssk men har den yrkeskompetensen i botten och blir rådfrågad av en kollega om sitt onda knä - nja...tror inte att den juridiska tystnadsplikten är så omfattande att den råder där.@honung OT Så tystnadsplikten om man är aktiv ssk även om det är en kollega som frågar (tex en uska som frågar den ambulerande ssk på ett boende) är gällande?
Då är det ett brott mot tystnadsplikten och chefen har inte rätt att ringa dit och ställa frågor om anställdas besök.De har en sköterska genom företaget, företagshälsovården.
Har din dotter en pågående rehabilitering på sin arbetsplats?De har en sköterska genom företaget, företagshälsovården.
Många företag har företagshälsovård på det sättet att man söker som på en vanlig vårdcentral men uppger att det är företagshälsovård så får man snabbare tid och "gratis" besök, man har alltså företagshälsovård som en förmån. Altså inte nödvändigtvis som en behandling eller del i arbetsskada eller längre sjukskrivning.Har din dotter en pågående rehabilitering på sin arbetsplats?
Och vet du säkert att chefen ringt företagshälsovården?
Och är det sjuksköterskans jobb att ställa diagnoser, gör inte läkare på företagshälsovården det?
Det är fortfarande lite för mycket som låter konstigt i det här.
Det är tyvärr ganska stor skillnad på hur man bemött som ung kvinna jämfört med hur man bemöts som medelåldersman i sjukvården.
Ja, att man har fhv som en förmån förstår jag. Min fråga om dottern har rehabilitering grundades på att det var den enda förklaring jag kunde komma på till att chefen kollat med fhv om vad hon var sjukskriven för den här gången.Många företag har företagshälsovård på det sättet att man söker som på en vanlig vårdcentral men uppger att det är företagshälsovård så får man snabbare tid och "gratis" besök, man har alltså företagshälsovård som en förmån. Altså inte nödvändigtvis som en behandling eller del i arbetsskada eller längre sjukskrivning.
Söker man akut så hamnar man hos en sköterska och inte hos en läkare, så är det iallafall alltid på min vårdcentral som är både företagshälsovård och vanlig vårdcentral.
Då är det ett brott mot tystnadsplikten och chefen har inte rätt att ringa dit och ställa frågor om anställdas besök.
I min kommunala organisation tar inte företagshälsovården i onda knän eller ryggar eller halsflussar, kort sagt inga vårdcentralsärenden alls. Trodde inte någon företagshälsovård gjorde det.
Ja om det är arbetsrelaterad ja självklart.Om det onda knäet el ryggen är arbetsrelaterat är det deras sak. Om man har sådan.
Den Svenska läkarvården är ett skämt. Jag bröt halsryggen när jag föll av hästen för några år sen. Fick inte reda på det förrän 1 år senare. Det säger ju en hel del.
Om de tror att det är något allvarligt så remitterar de vidare antar jag. Jag har iallafall bara träffat sköterskan vid vissa tillfällen när jag åkt dit för något "akut", på vårdcentralen alltså. Jag antar att om de tror att det är något allvarligare så får man träffa en läkare, men sköterskan gör första bedömning och om hon då tror att det är en sträckning så kommer man sannolikt inte vidare (om man inte bråkar).Ja, att man har fhv som en förmån förstår jag. Min fråga om dottern har rehabilitering grundades på att det var den enda förklaring jag kunde komma på till att chefen kollat med fhv om vad hon var sjukskriven för den här gången.
Men menar du att man inte får träffa en läkare på en vanlig vc om det är akut? Även om det är så, så borde inte en sjuksköterska kunna diagnosticera en knäskada. Det kräver ju en ordentlig undersökning även för en ortopedläkare.
Den Svenska läkarvården är ett skämt. Jag bröt halsryggen när jag föll av hästen för några år sen. Fick inte reda på det förrän 1 år senare. Det säger ju en hel del.
Jag föll av hästen rejält, landade med huvudet före i marken. Hade fruktansvärda smärtor i huvud, nacke och rygg så jag åkte in till vårdcentralen (sjukhuset låg långt borta). Läkaren sa att jag bara va lite muskelöm och fick en lättare hjärnskakning. Smärtorna blev värre och värre och jag åkte fram och tillbaka till läkaren så många gånger att vi till slut tappade räkningen. Varje gång var det nya gissningslekar. Lättare muskelbristningar, spänningshuvudvärk osv.Hur menar du då? Jag tycker inte att det behöver säga någonting.
Med risk för att låta elak men jag tycker nog ändå att bryta ryggen är lite värre än en fot.Vad säger det?
Min skolsköterska tyckte jag sjåpade mig efter en basketolycka.
Femton år senare visade det sig att foten var bruten då. Men uppenbarligen läkte den ju trots att den belastades under tiden.
Nej, Jag litade dessvärre blint på min läkareBara en undran; det slog dig aldrig att söka till akuten efter olyckan eller nån gång under det år som gick för dessa smärtor?
Det är tyvärr ganska stor skillnad på hur man bemött som ung kvinna jämfört med hur man bemöts som medelåldersman i sjukvården.
Jag kan åtminstone döma ut hela Hallands läkarvårdVäldigt tråkigt för dig men du kan ju inte döma ut hela svenska vården bara för det.