Förra fredagen kom jag in till akuten vid 15,30 på eftermiddagen, med en befarad dvt i mitt högra ben, jag kunde inte ens stödja på benet så ont hade jag. Jag hade ett år tidigare haft två dvt i mitt vänstra ben och är bara av det faktumet en högriskpatient vad det gäller dvt. Det var full snurr på akuten, alla korridorsplatser var fulla och det kom folk i en jämn ström hela tiden både till receptionen och från amubulansintag och avdelningar. Det var så jag funderade på om kriget brutit ut någonstans. Vid 20 är det min tur att lämna prover, det tar typ en minut, sen åter till väntan. Klockan 23, konstaterar läkaren att jag nog ska göra ett UL men det går inte förrän i morgon bitti. Jag får gå hem över natten, men får efter viss väntan en dos innohep och sen får jag åka hem. Dagen efter är jag på plats 07, får komma in på UL 07,15 där ingen ny propp hittas sen får jag vänta på akuten igen på läkare. Klockan 12,00 åker jag hem efter att vi konstaterat till min stora lycka, att jag nog faktiskt inte har någon ny dvt.
Jag fick tillbringa väldigt mycket tid på akuten i väntan, väntan, väntan, jag fick vänta över natten på att få en UL, sen ännu mer väntan. men jag klagar inte! Jag tycker jag blev omhändertagen på bästa sätt ändå. Trots att jag är högriskpatient så är prioriteringsordningen för en misstänkt DVT i ett ben inte högre rankad än så faktiskt. Det må låta dramatiskt att misstänka/få en blodpropp men det är i det läget TS dotter var i, och det läget jag själv var i, är det inte akutare än så.