blodiga sulor!?

westernhorsemanship

Trådstartare
Ska ta det från början, mitt halvblod sto på 4 år hade mkt blåmärken i sulorna åkte in till strömsholm då jag trodde det var en hovböld ( hon haltade rejält) men visade sig att hon hade ett gigantiskt blåmärke i sulan även små i dom andra fötterna. Hon går barfota enligt vildhästmodellen. Då slog han på skor och en specialsula för att skydda. Vid återbesök tog han av den och sulan var fräschare. Han slog på nya skor på fram utan sulor. Nu har det gått 7 v sen dess och ena skon har trillat av så jag drog av den andra ( hon va inte halt) och upptäckte att hon hade blåmärken där skon suttit! längs med hela sulan och hovväggen! och traktstöden är håliga och blåmärken på.. :crazy: Fötterna såg värre ut än när jag först åkte till strömsholm men hon är inte halt nu.

Dessutom har hon en senskada i bak så hon går i sjukhage så vill helst kunna ha henne barfota nu. MEN nu kommer hovis på onsdag ( en annan) och ska kolla på hennes och min valacks hovar BÖR han verkligen sko på henne nya skor?? sulorna är väldigt dåliga och måste verkligen stärkas om hon ska gå barfota. MEN HUR!?? Hjälp någon kunnig tack :cry: :confused:

Vill det bästa för min ängel :)

Sv: blodiga sulor!?

Ja, hjälp...:crazy: Efter allt prat om barfota och skor här på forumet, så är väl ändå detta ett praktexempel på att inte alla hästar kan gå barfota. Vad, sa Strömsholm, var orsaken till alla blåmärken? Tycker att du ska följa råden som du får av den hovslagare som kommer ut nu. Tycker han att hästen (hästarna?) ska skos, så är det nog en bra idé, låter det som. Det låter ju som om din häst har väldigt tunna sulor, om det till och med blir tryck/blödningar av skorna?

eftersom hon är så öm och helt klart har ont av att gå barfota (blåmärkena) så skulle jag se till att skydda hoven! Det borde ju underlätta lite med en gummisula under skon i alla fall som lite stötdämpning om det går att lägga på gummiskor?

Ska också tillägga att jag har mina hästar barfota och föredrar det, men måste en häst ha skor så ska den ha det. Alla hästar kan inte gå barfota, och att "härda sulan" kan vara mycket plågsamt för hästen. Då är det bättre att sko än att den ska gå med boots på dygnet runt!

Hästen har inte blåmärken på bärranden. Däremot behöver den verkas o troligen skos om om det är fruset även fast den bara går till o från sjukhage- som troligen är knölig.

Sulan blir tjockare om den har lite hov att stå på. alla hästar passar inte till barfota.

Ska ta det från början, mitt halvblod sto på 4 år hade mkt blåmärken i sulorna åkte in till strömsholm då jag trodde det var en hovböld ( hon haltade rejält) men visade sig att hon hade ett gigantiskt blåmärke i sulan även små i dom andra fötterna. Hon går barfota enligt vildhästmodellen. Då slog han på skor och en specialsula för att skydda. Vid återbesök tog han av den och sulan var fräschare. Han slog på nya skor på fram utan sulor. Nu har det gått 7 v sen dess och ena skon har trillat av så jag drog av den andra ( hon va inte halt) och upptäckte att hon hade blåmärken där skon suttit! längs med hela sulan och hovväggen! och traktstöden är håliga och blåmärken på.. :crazy: Fötterna såg värre ut än när jag först åkte till strömsholm men hon är inte halt nu.

Dessutom har hon en senskada i bak så hon går i sjukhage så vill helst kunna ha henne barfota nu. MEN nu kommer hovis på onsdag ( en annan) och ska kolla på hennes och min valacks hovar BÖR han verkligen sko på henne nya skor?? sulorna är väldigt dåliga och måste verkligen stärkas om hon ska gå barfota. MEN HUR!?? Hjälp någon kunnig tack :cry: :confused:

Vill det bästa för min ängel :)

Jag har ett känsligt fullblod som av hälso-skäl är utan järnskor. Jag kallar det inte barfota eftersom jag tar på och av hovboots beroende på underlag. Det fungerar mkt bra, men det krävs att jag har koll på underlaget och sätter på bootsen när det är knöligt (eller isigt). För det klarar inte min häst. Det låter ju som att din häst inte heller klarar att gå på alla underlag utan hovskydd, då är det bara att välja järnskor eller boots, helt enkelt!
Att ha hovboots (i mitt fall broddade easyboot glove) en hel dag i hagen (ca 8-9 tim) har inte åsamkat hovarna någon som helst skada, som många tycks tro. Dock är min häst då utan boots på natten + vid ridning på mjukt underlag. Detta har fungerat mkt bra för oss under vintern. På ett år handlar det om max ett par veckor med boots ute i hagen.

Grejen är ju att hon fick blåmärkena av skon! Bara där skon suttit såg det värst ut! och efter 4 månder MED skor ser det värre ut??! Hon har tidigare gått barfota och funkat jättebra med det. Strömsholm har inte brytt sig nå mer om hennes hovar, hovis sa ta ut nån vanlig hovslagare och slå på nya skor det är så dyrt här..

Hon haltar inte, hon ömmar inte och hon går mer avslappnat och ledigt i bogarna nu. Jag vet inte om det är det bästa att sko henne nu eftersom hovarna förstördes av skorna..

jag har flera par cavalloboots, men eftersom hon varken ömmat eller går stelt eller haltar känns det lite onödigt att hon ska ha dem. Eftersom hoven visar så tydligt att det bli värre med järnskor ska jag nog vänta ut hoven eftersom hon inte har ont. Hennes hage är plan mark ej gropig eller fryst.

Hagen är inte knölig, den är alldeles plan sen har hon sin utebox så hon kan gå in/ut dygnet runt som hon vill. Hon mår psykist dåligt av att stå inne på natten + hon kommer få spatt om hon står stilla för länge ( sa strömsholm för 2 år sen så hon måste gå på lösdrift för att förhindra det)

hoven såg värst ut där skon suttit. tror inte det är det bästa att slå på en ny sko när hoven visar så tydligt att det blir värre med skor. :(

Men snälla rara...

Den behöver bara verkas- ta bort det döda hornet som iom skons skydd inte har slitits ner.
Anledningen till att den nu inte ömmar är för att den har hovvägg som skyddar från att sulan tar i först vid nedsättning- som det ska vara.

Lyssna på din häst o försök förstå.

när man skor hästen kan man verka mer än när den ska gå barfota.

Fast hon är verkad, har verkat henne ( var lite snea och flöt ut) och så hovväggen inte nuddar marken utan hon går på sulan. jag vet att man kan verka mer om man skor men det e det jag undra. Hon kanske måste gå barfota för att stärka sulan, den har ju bara blivit sämre med skor hittills.

Fast hon är verkad, har verkat henne ( var lite snea och flöt ut) och så hovväggen inte nuddar marken utan hon går på sulan. jag vet att man kan verka mer om man skor men det e det jag undra. Hon kanske måste gå barfota för att stärka sulan, den har ju bara blivit sämre med skor hittills.
Är hästen inte bättre?
Jo!
Vet du vad hovväggen är?
Det som hästen ska gå på. Du torde väl ha märkt vad som händer om den går på sulan. Den kommer att bli halt igen!!!

För att sulan ska bli normaltjock så ska hovväggen bära.

Varför betala för klinikhovis o sen fullkomligt strunta i vad de rekommenderar???

Ja jag är UTBILDAD jag vet vad jag gör! Hovväggen ska INTE bära upp hästen eftersom hovbenet INTE sitter fast i hovväggen, sulan ska bära hoven tillsammans med hovväggen!

Ville att han skulle fixa stengallan som jag trodde var en hovböld. Han frågade om det var ok med skor och då sa jag ja för en kortare tid så stengallan skulle läka.

Tittade på dina hästars hovar o de är åt skogen för låga. Val. går på strålen enbart o då trycks hoven ut o de får självklart ont i sulan o troligen hela hovarna.
Stoet såg vildhästmetod- verkad ut:mad:

sulorna är ömma o tunna för att DU tror att den ska gå så.

Om du redan har varit på fötterna kanske inte hovisen kan sko den igen. eller är det en barfotaverkare du ska ta ut?
Har du inte lärt dig läxan- hästen jättehalt.

du är inte ett smack utbildad.
Läs hovens anatomi!!!!

Senast ändrad:

Och hennes hovar ÄR inte bättre utan VÄRRE sen han slog på skor, hon hade endast 1 blåmärke innan nu har hon över HELA där skon suttit och det jag beskrivit. Därför är jag tveksam till att det faktiskt är bra att han slår på nya skor!

Det är en HOVSLAGARE som kommer ut och har pratat med honom i telefon och han tyckte INTE vi skulle sko om henne eftersom det blev VÄRRE med skor!

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 208
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 621
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 462
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka