Blödig husse/hårdhjärtad matte

S

scotty

Prata av mig lite grann bara. Skickade idag husse till vetr. med gammeltiken Cindie (dryga 14 år) för hon hade ett oläkt sår snett ovanför mellan mungipa och nos som ständigt varfylldes. Visade sig vara inflammation i en tand så vetr. skulle skicka en remiss till blå stjärnan för tanden måste bort. Det värsta är att jag inte anser att vilja lägga ut dessa tusenlappar på att dra ut tanden med tanke på hennes ålder men husse anser prompt att detta ska göras. Jag har ingen talan i detta fallet. Känns bara så jobbigt att jag är så känslokall. :(:( Hon är ju trots allt i god vigör för att vara mellanstor enligt vetr.

Sv: Blödig husse/hårdhjärtad matte

Har man köpt hunden får man väl ta dom antagande det gäller tills hunden är borta även om det kostar dig nån tusenlapp. Är hon inte värd det? det är trots allt du som köpt henne då ska väl inte hon lida för din snålhet. Andra alternativet är ju billigare o det är ju avliva hunden då.

Senast ändrad:

Vad skulle du göra istället då? Avliva eller? För hon kan ju inte gå med en tand som hon har besvär med.

Jag hade inte tagit bort tanden på en 14 årig hund tror jag.. jag hade nog valt att ta bort eftersom den ändå måste gå på massa mediciner emot inflamationen

Faktiskt håller jag med de andra. Är hunden i övrigt skulle jag gladeligen betala x-antal tusen för veterinärvård. Bara för att hunden är gammal är det inte synonymt med att ska nekar vet vård!

Suuz som drog ut en tand på sin 13 åring

Hon är inte köpt. Hon är egenuppfödd. Sedan känns det jobbigt att hon ska genomlida detta också. Hon har ont nu enl vetr och hon kommer säkert att ha ont efter tandutdragningen också ett tag och även tills inflammationen har gått tillbaka. Men det skrämmer mig att jag är så känslokall. Därför mitt inlägg.

Ja det känner jag. Avliva alltså. Men husse vägrar.

Lite ont efteråt fixar hon säkert. Och en himla mediciner blir det ju inte heller. Antar hon får nån antibiotika, och det klarar ju även en gammal hund.

hur är hunden annars? pigg glad eller trött och icke social?

Märks de någonting på hunden att hon lider av tanden och att hon hr en inflamation?

Varför vill du avliva istället för att ta bort tanden, då? Är det på grund av "tusenlapparna"?

Hon är inte köpt. Hon är egenuppfödd. Sedan känns det jobbigt att hon ska genomlida detta också. Hon har ont nu enl vetr och hon kommer säkert att ha ont efter tandutdragningen också ett tag och även tills inflammationen har gått tillbaka. Men det skrämmer mig att jag är så känslokall. Därför mitt inlägg.

Ett djur dör inte av eller anser sig ha ett värdelöst liv för att de har lite ont ibland, faktiskt. Så länge lidandet ger bra avkastning, i detta fall kanske flera år av liv och god hälsa, så ser jag ingen anledning att avliva djuret istället för att behandla.

Det värsta är att jag inte anser att vilja lägga ut dessa tusenlappar på att dra ut tanden med tanke på hennes ålder

:eek:

Är inte hunden värd att läggas några tusenlappar på, för att den har några år på nacken??

Skulle jag ha tänkt i de banorna skulle jag inte haft min gammelman kvar efter detta länk till tråd och tro mig; Jag skulle lätt ta samma beslut om det hände igen!

Jag kan förstå hur du känner. Jag skulle förmodligen känna likadant till en början men efter ett tag inse att jag inte skulle kunna ta bort henne för en sån sak ändå, så nog skulle jag kasta ut pengarna. Jag har haft otur med mina djur och har ibland alldeles för "lätt" (men det är allt annat än lätt) att ge upp.

Inget som går på försäkringen?

Jag kan förstå hur du känner. Jag skulle förmodligen känna likadant till en början men efter ett tag inse att jag inte skulle kunna ta bort henne för en sån sak ändå, så nog skulle jag kasta ut pengarna. Jag har haft otur med mina djur och har ibland alldeles för "lätt" (men det är allt annat än lätt) att ge upp.

Inget som går på försäkringen?

Jag sa upp försäkringen på henne när hon var drygt 12 år. Kände redan då att jag hellre avlivade än att låta henne genomgå jobbiga veterinärsbehandlingar. Nu äter hon tabletter för sköldkörteln som inte fungerar + fr.o.m idag antinflammatoriska värktabletter och antibiotika.

:eek:

Är inte hunden värd att läggas några tusenlappar på, för att den har några år på nacken??

Skulle jag ha tänkt i de banorna skulle jag inte haft min gammelman kvar efter detta länk till tråd och tro mig; Jag skulle lätt ta samma beslut om det hände igen!

Jag läste din tråd. Hur gammal var han när det hände?

Då var han 8 år, nu är han 10, jagar aktivt och har flera bra år framför sig och skulle han bli påkörd nästa år, skulle jag lätt ta samma beslut igen om chanserna var de samma att han skulle bli ok igen.

Att dra ut en tand, skulle jag absolut kosta på oavsett ålder på hunden om den i övrigt är frisk och har ett bra liv.

Jag sa upp försäkringen på henne när hon var drygt 12 år. Kände redan då att jag hellre avlivade än att låta henne genomgå jobbiga veterinärsbehandlingar. Nu äter hon tabletter för sköldkörteln som inte fungerar + fr.o.m idag antinflammatoriska värktabletter och antibiotika.

Nackdelen då är ju att även de enkla och ickejobbiga behandlingarna blir dyra....

Ålder är ju inte bara en siffra, en hund på åtta år kan "vara" bra mycket äldre än en hund på 12. Så länge din hund är pigg, vaken i skallen och mår bra finns ingen anledning att döma ut henne.
En komplicerad operation med längre rehabilitering, säg ett benbrott eller liknande, hade jag inte gjort på en äldre hund. Det blir slitigt och svårt att komma igen efteråt. Men att rycka en tand känns inte särskilt allvarligt, förutom risken vid nedsövningen kanske.

Nackdelen då är ju att även de enkla och ickejobbiga behandlingarna blir dyra....

Ålder är ju inte bara en siffra, en hund på åtta år kan "vara" bra mycket äldre än en hund på 12. Så länge din hund är pigg, vaken i skallen och mår bra finns ingen anledning att döma ut henne.
En komplicerad operation med längre rehabilitering, säg ett benbrott eller liknande, hade jag inte gjort på en äldre hund. Det blir slitigt och svårt att komma igen efteråt. Men att rycka en tand känns inte särskilt allvarligt, förutom risken vid nedsövningen kanske.

Det var just för risken vid nedsövning som dom skickar remiss till blå stjärnan istället för dom har tydligen andra resurser att tillgå istället för sövning, vad det nu är för nya metoder dom har.???

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka