Blödig husse/hårdhjärtad matte

Sv: Blödig husse/hårdhjärtad matte

Jag hade tagit bort tanden utan att blinka, finns det en chans så finns den. Det ser man ju på Fortune som jag höll stenhårt i trots påtryckningar och hon är bra nu, efter ett halvårs sjukdom. Så man ska inte ge upp.

Det skulle jag också har gjort, det jag menar är bara att jag kan förstå om någon annan väljer att inte göra det.

Precis, är helt med på vad du menar. Efter 10'000-tals kronor i vet.räkningar så är det i bland läge och stanna till och tänka efter.

Relativt låga kostnaden?? Jag räknar med att detta kommer att röra sig om 4-5 tusen för på blå stjärnan är dom ju dyra men dom har ju iof avanserad utrustning att tillgå och specialkompetenser.

Tja, då var det ju kanske inte så smart att säga upp försäkringen då, med tanke på att enbart vet vård inte är speciellt dyrt :angel:...

Och ja, jag förstår att du ororar dig för att vara känsokall, för jag reagerar negativt på ditt resonemang- och tycker det är skönt att din man dock inte verkar vara av inställningen att djur är slit och släng- produkter.

Det hade varit en helt annan sak, tycker jag, om hunden varit i dålig kondition i övrigt, och man därför inte ville "hålla på" mer, men som jag tolkar det är så inte fallet, utan problemet för dig är att det svider i plånboken - för att du varit för snål för att försäkra din gamla hund...

Så, alltså, du har nog rätt i att du är rätt så känslokall i det här fallet.

Hennes mamma var planerad avlivning. När hon inte kunde gå "rakt fram utan succesivt drogs åt sidan" mot kanten av banvallen varpå hon trillade ner för slänten och ner i Mjörn 2 gånger så tänkte jag att nu är det dags och mycket riktigt när jag kom till vetr. så sa sköterskan med en gång att "vad har hänt med Tjorven". Ser ut som att hon fått en hjärnblödning. Det hjälpte mig att förstå att jag fattat rätt beslut. Även husse förstod det då.

Tja, fast hjärnblödning och tandinflammation är ju inte RIKTIGT samma sak...

Men, visst, en död hund lider inte heller. Tycker dock, som säkert framgått, att din inställning känns tråkig.

*knapplån*

Tack alla ni som förstått mina tankar. Men har redan nu efter att ha gett antibiotika märkt att såret på nosen har blivit bättre. Jag trodde från första början att det inflammerade såret berodde på ett bitsår från en av dom andra hundarna och känner inom mig att det är så. Okey att tanden ser mörk ut men tycker själv att den ser ut som motsatta tand på andra sidan. Hon har ju väldigt mycke tandsten. Men men, jag är ingen vetr. så vetr vet nog bäst fast i nuläget tvivlar jag,tyvärr. Fan att jag inte kunde vara med hos vetr. Då hade jag ställt lite andra frågor än vad husse gjorde.

Senast ändrad av en moderator:

Tja, då var det ju kanske inte så smart att säga upp försäkringen då, med tanke på att enbart vet vård inte är speciellt dyrt :angel:...

Det hade varit en helt annan sak, tycker jag, om hunden varit i dålig kondition i övrigt, och man därför inte ville "hålla på" mer, men som jag tolkar det är så inte fallet, utan problemet för dig är att det svider i plånboken - för att du varit för snål för att försäkra din gamla hund...

Ansåg att premien var väldigt dyr om man tänker på vad hunden fick kosta i veterinärvård på ett försäkringsår. Efter 10 års ålder så utbetalades totalt 10 000 :- i vetr.vård på ett försäkringsår och premien var LIKA HÖG som på dom andra som då var 3 år yngre. Dom fick kosta 30 000 på ett försäkringsår. Därför ansåg jag att den premien kunde jag avvara SJÄLV hemma istället än att gynna försäkringsbolaget.

Senast ändrad av en moderator:

"Fan att jag inte kunde vara med hos vetr. Då hade jag ställt lite andra frågor än vad husse gjorde. "

Kan du inte ringa och prata med veterinären då? Nånting mer borde du ju får veta i alla fall.

Ansåg att premien var väldigt dyr om man tänker på vad hunden fick kosta i veterinärvård på ett försäkringsår. Efter 10 års ålder så utbetalades totalt 10 000 :- i vetr.vård på ett försäkringsår och premien var LIKA HÖG som på dom andra som då var 3 år yngre. Dom fick kosta 30 000 på ett försäkringsår. Därför ansåg jag att den premien kunde jag avvara SJÄLV hemma istället än att gynna försäkringsbolaget.

Ja det låter ju kanske vettigt. Men nu är du ju tveksam till att lägga ut 4-5 000kr...? Vad låg premien på, 200kr/mån? Det hade ju räckt för att täcka detta.

*knapplån*

Tack alla ni som förstått mina tankar. Men har redan nu efter att ha gett antibiotika märkt att såret på nosen har blivit bättre. Jag trodde från första början att det inflammerade såret berodde på ett bitsår från en av dom andra hundarna och känner inom mig att det är så. Okey att tanden ser mörk ut men tycker själv att den ser ut som motsatta tand på andra sidan. Hon har ju väldigt mycke tandsten. Men men, jag är ingen vetr. så vetr vet nog bäst fast i nuläget tvivlar jag,tyvärr. Fan att jag inte kunde vara med hos vetr. Då hade jag ställt lite andra frågor än vad husse gjorde.

Om ni nu tar bort tanden, så be dom ta bort tandstenen också.
Varför låter man hunden få en massa tandsten utan att ta bort den?

Om ni nu tar bort tanden, så be dom ta bort tandstenen också.
Varför låter man hunden få en massa tandsten utan att ta bort den?

Det ska dom tydligen göra också.

Därför att jag inte ville söva henne när hon uppnått denna ålder. Tog bort tandsten i sövt tillstånd när hon var 10 år. Men tydligen verkar det finnas andra alternativ numera.

Jag skulle inte kunna tänka mig låta avliva en hund pga tanden, så din kalla inställning är helt främmande för mig.
Har också en gammal hund som jag sade upp försäkringen på när hon blev 12 år för den hade maxgräns ersättning bara ungerfär 2 gånger den dyra premien. Strax efter behövde hon, som aldrig annars varit sjuk, genomgå en mindre operation för några tusen. Inget jag grämde mig över! Sedan blev hon fit for fight igen. Det är ngt alldeles särskilt med gamla hundar :-)

Det ska dom tydligen göra också.

Därför att jag inte ville söva henne när hon uppnått denna ålder. Tog bort tandsten i sövt tillstånd när hon var 10 år. Men tydligen verkar det finnas andra alternativ numera.

Det verkar som om du inte riktigt vet vad du vill med hunden. Å ena sidan vill du inte lägga ned pengar på hunden eftersom hon är gammal, å andra sidan verkar du inte vilja söva henne för att hon är så gammal (av rädsla att hon inte ska klara narkosen, kanske?).

Kan det vara så här (och du får givetvis säga om jag är helt ute och cyklar): Din hund börjar bli gammal. Jag undrar om du inte egentligen är rädd att förlora henne i samband med ett ingrepp?

Det verkar som om du inte riktigt vet vad du vill med hunden. Å ena sidan vill du inte lägga ned pengar på hunden eftersom hon är gammal, å andra sidan verkar du inte vilja söva henne för att hon är så gammal (av rädsla att hon inte ska klara narkosen, kanske?).

Kan det vara så här (och du får givetvis säga om jag är helt ute och cyklar): Din hund börjar bli gammal. Jag undrar om du inte egentligen är rädd att förlora henne i samband med ett ingrepp?

Du är inte ute och cyklar. Jag vill ju HELST att hon ska få somna in lugnt och stilla med min näsa intryckt i hennes nacke så jag känner doften av hennes päls och jag kliar henne med fingret inne i örat som hon alltid njuter av ljudligt.

Ja, det resonemanget förstår jag, MEN du säger ju emot dig själv nu när du tycker det känns så illa faktiskt att behöva hosta upp pengarna...

Låt husse betala!! :rofl:

Har själv ingen åsikt om hur du bör göra ang avlivning eller inte, det vet nog bara du själv vilket som blir bäst.
Lycka till i ditt beslut, jag tror att du gör det rätta efter att ha avvägt allting ordentligt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka