Blodgivare

V

Vicvoc

Hej
Jag undrar om det är någon som vet om hästar kan vara blodgivare, och var man kan vända sig då?

Sv: Blodgivare

Slu, ultuna har ett gäng hästar som bor där. De tjänstgör bla som blodgivare.

okej, men det är inget man kan bistå med själv, med sin egna häst.

Jo, man kan visst bli blodgivare som privatperson.
Hästen måste dock vara över 10år och valack.

Såhär stod det i en tidning häromdan:

De blodgivande hästarna ska vara 2–16 år gamla. De övriga kraven är samma som för hundarna. Hästen får inte ha mottagit bodtransfusioner eller plasma och den får inte ha någon blodsjukdom. Ett sto som fölat kan inte ge blod. Inte heller en häst som importerats från Ryssland.

Hästarna har ett femtiotal olika blodgrupper och dessa grupper har sina undergrupper. Sjukhuset önskar att hästar och ponnyer av så många raser som möjligt ska ge blod, fastän det i princip är möjligt att ge hästarna blodtransfusioner av blod av en annan blodgrupp.

Men jag har också hört att dom ska va över 10 och valack.
Ring till närmaste vet. och fråga.

Du kan ringa närmsta djursjukhus och prata med dem men det ska vara äldre hästar som inte är ute och tävlar och de ska alltid vila en vecka efter att de lämnat blod.

Mina två hästar har varit blodgivare, dom var unga ungefär två år när dom skadade sig (olika åldrar på dom) ena tarmvred o andra skadade benet. Då tog dom blod från dom. Dom finns registrerade på nån blodgivarsida. Så åldern verkar inte betyda så mkt. Dessa två var dock "inlagda" på klinik när dom vart blodgivare.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
450
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 424
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
585
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka