Blodgivare?

Sv: Blodgivare?

Troligtvis så har du tömt dina järndepåer. De kan sjunka utan att det märks på Hb-värdet, sen pang så är de tömda och kroppen kan inte längre hålla ditt Hb stabilt. Inte så konstigt om du dessutom har opererats. Depåerna tar tid att fylla upp igen, speciellt om du inte tagit några tillskott eller fått intravenöst järn.
 
Sv: Blodgivare?

Allmänt om olika påsar och plasma osv

När ni tappas på de röda blodkropparna (som egentligen är de viktigaste och de som det är mest brist på) så tappas ni samtidigt på plasma. När blodet är taget från givaren så hamnar det i en första påse som innehåller en lösning som får blodkropparna att må så bra som möjligt. Den första påsen är kopplad i ett slutet system av slangar till andra påsar (det finns olika påssystem) för att blodkropparna ska kunna separeras från varandra sterilt.

Blodet separeras alltid i olika påsar: röda (erytrocyter), plasma och en buffycoat (tyrombocyter och vita). 4 buffycoats (från olika givare) polas ihop till en trombocytpåse (renas från de vita).

Så när ni lämnar blod, lämnar ni så mycket mer än bara en påse helblod!

Att "bara" vara plasmagivare undrar jag om det kommer att finnas kvar så länge till... Det är som sagt de röda blodkropparna som det ofta är brist på, hyllorna i kylarna är skrämmande tomma ibland. Jag bemannar ibland akutlab på blodcentralen där vi lämnar ut blodenheter och det är kanske i 1 % av fallen som jag lämnar ut plasma (taget ur luften).

Jag har fått en riktig aha-upplevelse sedan jag började jobba där, innan så har jag mest trott att det är vid olyckor och dyligt som det behövdes blod. Men det vanligaste är nog vid sjukdomar, vanliga operationer och förlossningar

Och tro mig, det slängs inte en påse med röda blodkroppar! De är inte ens i närheten av utgångsdatum när de lämnas ut...
 
Sv: Blodgivare?

Jag lämnar bara i vänster arm då jag har en nerv nära blodkärlet i höger och sticker de fel får jag ont i en vecka och det är det inte värt.
 
Sv: Blodgivare?

Om inte jag förstått fel så får inte jag lämna blod pga mediciner. Lite trist då jag gärna gjort det annars.

Stämmer, effekten av medicinerna vi tar betyder att man inte får lämna blod på ett år efter att man har slutat ta dem.
 
Sv: Blodgivare?

Jag lämnar bara i vänster arm då jag har en nerv nära blodkärlet i höger och sticker de fel får jag ont i en vecka och det är det inte värt.

Min högra är så svår att hitta så när jag måste ta i den armen fick dom kalla på narkosläkaren, efter ett antal försök av flera personal. Sen trodde dom på mig när jag sa att den ÄR svår.
 
Sv: Blodgivare?

Tidigare fick jag inte ge och skulle aldrig få ge. Men nu ser jag att de ändrat reglerna så jag får ge i alla fall nu. Dock vet jag inte hur det är med mina mediciner och värden, men jag ska kolla upp. Vore bra för mig att stickas lite oftare, förr svimmade jag jämt. Nu går det bra men jag känner när det gått lång tid sedan blodprov att jag nojar igen och kan känna mig svimfärdig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp