Blodgivare?

Sv: Blodgivare?

Karfitsa: man får ge upp till man är 60 år (nåja upp till 67 om man är frisk)

Whirlie: när man ger blod så separerar man de röda blodkropparna från plasman så från varje blodgivning så får man 2 påsar, en med blodkroppar och en med plasma :)

KL
Jag får inte ge blod pga för dåliga vener. Annars har jag bra Hb och järndepåer (skulle nog behöva ge blod då mina järndepåer är kraftigt förhöjda...) Men när jag fått igång styrketräningen ordentligt så tänkte jag gå och se om de vill ha mitt blod. Har lyckats få mamma att gå och anmäla sig också!

http://geblod.nu/ kan man läsa fakta om blodgivning om man är nyfiken samt leta upp sin närmaste blodcentral/anmäla sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Blodgivare?

...

Whirlie: när man ger blod så separerar man de röda blodkropparna från plasman så från varje blodgivning så får man 2 påsar, en med blodkroppar och en med plasma :)

...

http://geblod.nu/ kan man läsa fakta om blodgivning om man är nyfiken samt leta upp sin närmaste blodcentral/anmäla sig.

NEJ, man får inte två påsar när man lämnar plasma!!!

Man är uppkopplad mot en maskin som separerar blodkropparna från plasman och sedan får man tillbaka sina blodkroppar (genom samma slang) efter att ungefär en dl blod har tagits ur, så det blir fem - sex gånger under tiden man ligger där.
Det är därför man kan lämna plasma såpass ofta som varannan vecka.

Jag har varit blodgivare i sisådär femton år och har lämnat plasma i fem, det fanns inte möjlighet till det där jag bodde förut.

/Keb
 
Sv: Blodgivare?

Ja när man ger plasma får man en påse, men jag sa att när man lämnar blod så separeras blodet (efter att man gett klart sin påse) som svar på att whirlie trodde att man tillverkade plasman. Dvs när man ger helblod får man 2 komponenter. Sedan har inte alla blodcentraler sk afaresutrustning så att de kan ta emot plasmagivare. Här i Kiruna lämnar tex alla helblod och den plasman som inte används till patienter säljs till läkemedelsföretagen :)
När man donerar trombocyter så blir det också bara en påse, då pumpas plasma och röda blodkroppar tillbaka.
 
Sv: Blodgivare?

Jag har lämnat blod sedan 1987. Hur många ggr det har blivit har jag inte riktigt koll på då jag har lämnat blod på tre olika ställen, allt eftersom jag har flyttat runt.
 
Sv: Blodgivare?

kl
Jag har aldrig lämnat blod men faktiskt tänkt att jag ska göra det. Dock gillar jag tatueringar så..jag får vackert vänta ett par månader till innan jag får lämna blod. Vet inte ens vilken blodgrupp jag har..
 
Sv: Blodgivare?

Ursäkta ordmärkandet, men eftersom du faktiskt skrev "så får man två påsar" kunde jag inte hålla mig. ;)
Inte heller "får man 2 komponenter", man får ju bara en, nämligen påsen med plasman.

Bodde i just Kiruna förut, så där vet jag hur det ligger till. ;)
Vad jag vet är det bara i Sunderbyn i Norrbotten man kan lämna plasma.

/Keb
 
Sv: Blodgivare?

Jag har 0- och brukade ge regelbundet när jag bodde i närheten av blodcentralen, det var så enkelt att ta det på vägen till och från jobbet. Nu har jag bytt stad och blodcentralen ligger inte alls i närheten så det gör att man inte tar sig dit. Vad jag förstått ska de flytta den mer centralt så då blir det lite enklare.
 
Sv: Blodgivare?

Jag lämnar blod 3 gg per år, har dock bara hunnit gå 4 gg än så länge pga ålder och tatueringar ;)

Jag blir otroligt trött efteråt, och får väldigt ont i armen men den som får mitt blod behöver det då säkert mer än mig.
 
Sv: Blodgivare?

Jag har 0- och brukade ge regelbundet när jag bodde i närheten av blodcentralen, det var så enkelt att ta det på vägen till och från jobbet. Nu har jag bytt stad och blodcentralen ligger inte alls i närheten så det gör att man inte tar sig dit. Vad jag förstått ska de flytta den mer centralt så då blir det lite enklare.

Ja de flyttar till Triangeln i höst! Mycket mer smidigt :)
 
Sv: Blodgivare?

Jo jag skrev lite snabbt, det blir så när man är trött efter en arbetsdag ;) Och så beror det ju på, vid helblodsgivning så blir det i slutändan 2 påsar, men ger man bara plasma så blir det självklart 1 :)

Jo, det är inte alla blodcentraler som har utrustningen som krävs vid plasmagivning, så här uppe är det nog så. Hur det ser ut i andra ändar av landet har jag inte koll på (mer än att i Blekinge har de, iaf i Karlskrona, afaresutrustning men jag är tveksam till att man har rena plasmagivare).

Pelle, du är seniorgivare då :) Och det var det jag skrev, men om jag fattat rätt så brukar man inte få nyanmäla sig när man är över 60 :)
 
Sv: Blodgivare?

Tack för svaret! Jag har sett att de har två påsar när jag lämnat blod, men aldrig tänkt att det skulle vara olika innehåll i påsarna. Jag har mer tänkt att de portionsförpackar blodet i lagom stora förpackningar, så det blir enklare att ge rätt mängd blod när det behövs.

Ska kolla om DS har plasmagivning då :-)
 
Sv: Blodgivare?

Jag var , men nu har mina blodådror blivit sämre och jag äter medicin och varit i Afrika osv. Så jag tror inte jag börjar om nu.
Men det som hindrade mig mest var nog för jag var bara plasmagivare och fick så ont i magen varje gång.
 
Sv: Blodgivare?

Jag har lämnat blod 4-5 gånger.
Jag blir alltid påverkad mer eller mindre. En gång blev jag extremt illamående o yr o sov sen bort resten av den dagen, då var de tveksamma till om jag skulel få lämna igen, men sen har det gått bättre. Jag mår dock aldrig "bra" efteråt.
 
Sv: Blodgivare?

KL

Nej, jag lämnar inte blod. Förut pga att jag var alldeles för stickrädd, nu för att jag äter mediciner (men har lärt mig tåla stick efter diverse blodprover och infusioner).
 
Sv: Blodgivare?

Om inte jag förstått fel så får inte jag lämna blod pga mediciner. Lite trist då jag gärna gjort det annars.


Jag och barnen är dock med i donationsregistret och har valt att man får använda oss till både donera organ och till forskning. Det känns viktigt för mig då det kan rädda liv och dessutom göra livet lättare för andra människor.

Ska nog kolla om jag kan gå med i Tobiasregistret i alla fall. Hoppas det inte gör ont att lämna stamceller :P
 
Senast ändrad:
Sv: Blodgivare?

Jag har lämnat blod men blivit dålig i flera dagar efteråt och mina depåer är alltför dåliga:( så nu blir det uppehåll i minst ett halvår..
 
Sv: Blodgivare?

Borde kanske vara en bra träning! Förr hade jag 165 i blodvärde, numera 120..någon som vet hur det kan sjunka så drastiskt? Har opererats en del, men senaste var för 8,5 månad sedan och det borde ju inte påverka?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp