Blodgivare?

Sv: Blodgivare?

Får inte pga vikt ibland och resor ibland. Annars skulle jag lätt ge!
 
Sv: Blodgivare?

Tror även att jag är anmäld till Tobiasregistret, men det måste jag dubbelkolla.

Tobiasregsitret vet du nog om huruvida du är med i eller inte. Saliv eller blod ska lämnas in för test innan man blir registrerad, så vet du att du gjort det är du ju med ;)
 
Sv: Blodgivare?

Jag vill bli men har alltid haft ett lågt järnvärde (även om det höjts en bit när jag slutade äta kött m.m). Men hoppas på att jag når målet så jag kan.

Min systerson som fick mig att vilja bli, han får ju en behandling som kommer från blodprover där man har utvunnit immunförsvar från blodet. Så blod har ju mer syften än just själva blodet :)
 
Sv: Blodgivare?

Varje vecka? Jag har bara fått lämna plasma var 14:e dag när jag lämnade.

Och jo, det går visst att träna på sin spruträdsla genom att ge blod, det är sticket i sig som jag har problem med och när nålen sedan sitter där så spelar det ingen roll om det är en blodgivarnål eller den grövre för plasma. Jag har alltid haft väldigt bra blodvärden i vuxen ålder.

De jag har haft roligt åt är de kaxiga typerna som jag sett och känner till som innan tappningen bröstat upp sig för att sedan inte kunna hålla fasaden uppe, andra har jag inte brytt mig om de behöver ligga en stund eller om de som jag i början stack ut och sprang en halv mil direkt efter.

Jag lämnar blod/plasma för min egen skull samtidigt som jag gör en god gärning, märg kommer jag inte att lämna om inte en anhörig behöver det, jag är inte villig att ta den smärtan. :crazy:
 
Sv: Blodgivare?

Tyvärr får jag inte lämna :( innan jag blev sjuk låg mitt hb för lågt och nu är jag ju sjuk så det går inte pga det.

Men jag är jättetacksam för alla er som donerar, jag vet att förr eller senare (hoppas på senare) kommer jag att behöva en operation och då är jag glad att det finns blod! :bow: :)
 
Sv: Blodgivare?

Har varit men har haft uppehåll, tänker att jag borde börja igen.

Har "universalblod" 0- så det känns nästan som en medborgerlig plikt att vara blodgivare.
 
Sv: Blodgivare?

Jag får tom lämna var tredje dag men så ofta går jag inte. Men jag vet att i Sverige får man bara lämna var 14:e dag. Här finns 3 nivåer, beroende på blodvärden:

1, var tredje dag
2, var 7:e dag
3, var 14:e dag
 
Sv: Blodgivare?

Jag trodde att man hade slutat med plasmagivning och framställde det på konstgjord väg nu för tiden? Men tydligen inte. Var plasmagivare för 15 år sedan nämligen, och skulle kunna tänka mig att ge igen.
 
Sv: Blodgivare?

Tobiasregsitret vet du nog om huruvida du är med i eller inte. Saliv eller blod ska lämnas in för test innan man blir registrerad, så vet du att du gjort det är du ju med ;)

Ja, jag insåg det när jag läste på hemsidan. :) Ska ta tag i det nu!
 
Sv: Blodgivare?

Jag är blodgivare sen några år tillbaka, samlar på tröjorna ;)

Tycker att sålänge man är frisk nog att göra det så ska man, särskilt sen jag åkte in akut och faktiskt fick två påsar blod för en skada som inte ens blödde (utåt)! (lite sådär ögonöppnare)

Tyvärr har mina blodvärden varit jättedåliga sen ovan nämnda akutbesök, har tappat en halv gång efter det, och då bannade sjuksköterskan sig själv för att hon inte kollade värdena innan, jag hade nämligen bara 118 i hb då.. 125 är som sagt gränsen dom använder sig av här också, så hon kopplade loss hela alltet och slängde blodet hon hunnit tappa ur :(

Har lyckats få med mig min sambo några gånger också, och en till kompis, men han mådde så fruktansvärt dåligt av det hela så jag tror aldrig han lät sig tappas.

Drog med mig ett gäng från jobbet på blodomloppet också, och hoppas att någon av dom börjar lämna! :)
 
Sv: Blodgivare?

Jag har bara hunnit lämna blod ett par gånger än så länge, men det lär bli fler. Jag har haft finfina värden och är väldigt lättstucken, så det har fungerat mycket bra. Dumt bara att jag inte har fått tummen ur och börjat lämna långt tidigare. Egentligen är min vilopuls lite för låg, men eftersom jag än så länge är lite smånervös när jag går dit så håller sig pulsen över gränsen ändå. :D

Jag brukar inte känna av något i vardagslivet efter blodgivningen, men jag tränar en hel del och där tappar jag orken fullständigt den första veckan. Brukar sålunda planera in en vilovecka efter blodgivning, och när jag skulle lämna i våras såg jag till att göra det med 1½ månads marginal till Göteborgsvarvet så jag skulle vara helt återhämtad och ha hunnit hämta in det jag eventuellt hade tappat i konditionsväg.

Bra med en påminnelse förresten, jag fick sms förra veckan om att jag får lämna igen, så jag ska nog ta och åka dit i nästa vecka och lämna en påse.
 
Sv: Blodgivare?

Får inte ge på grund av min vikt. har annars bra hb och är kärnfrisk, så synd.
Hade gärna gjort det då det är så viktigt, och en dag kan det vara jag som behöver blod....
 
Sv: Blodgivare?

Jag vet inte hur det är i Sverige, men jag har lämnat plasma både i Tyskland och Österrike på senare år. Som grädde på moset är det sjukt bra betalt också. :D

Om jag lämnar 1 gång i veckan får jag ihop lite drygt 100 Euro på en månad.
 
Sv: Blodgivare?

Jag är blodgivare :) Har nästan för lågt blodtryck egentligen, så jag brukar få ligga kvar lite längre, ta det extra lugnt efteråt och brukar ibland bli rejält trött och hängig timmarna efter, men resonerar som så att dom som (ev.) får mitt blod mår bra mycket sämre än jag gör och därför är i större behov än mig av det där blodet.
Ger dock inte regelbundet på grund av tatueringar som har en tendens att föröka sig när man minst anar det ;)
 
Sv: Blodgivare?

Jag är blodgivare. Har lämnat 15 ggr och lämnar naturligtvis för att hjälpa till, nästa gång är det någon nära anhörig eller jag själv som är i behov av blod.

Min blodgrupp är tyvärr rätt egoistisk ;) AB+ så kan ta emot blod från alla men bara ge till samma blodgrupp.

Har inte mått dåligt av att lämna blod annat än första gången då jag höll på att svimma i livsmedelsaffären efteråt :o Dessutom brukar det ta ganska lång tid för mig att lämna då det rinner ganska sakta.
 
Sv: Blodgivare?

Fast hur fort det går kan du till viss del påverka själv, jag märker skillnad om jag bara ligger stilla eller rör handen samtidigt som jag kramar bollen, tar drygt 5 minuter för mig att bli klar. :)

Plasma tog ca 20, men det beror ju på att blodet pumpas tillbaka och bara plasman tas ut.
 
Sv: Blodgivare?

Fast hur fort det går kan du till viss del påverka själv, jag märker skillnad om jag bara ligger stilla eller rör handen samtidigt som jag kramar bollen, tar drygt 5 minuter för mig att bli klar. :)

Plasma tog ca 20, men det beror ju på att blodet pumpas tillbaka och bara plasman tas ut.

Jag har alltid en boll eller något varmt att krama, men det tar ändå tid. Trånga vener och lite dålig cirkulation kanske? Men, men..
 
Sv: Blodgivare?

Har för mig att en hund måste väga 20-25 kg för att få lämna, så det utesluter ju en hel del hundar.


För att svara på TS,

Jag har aldrig lämnat blod och kommer heller aldrig göra. Jag är väldigt spruträdd. Inte rädd för sticket utan för det är så obehagligt när nålen är i mig. Klarar inte av det så att sitta och ge blod en stund skulle jag få panik av. Trots att dom alltid tar proven supersnabbt på mig då jag ber om det så måste jag ändå sitta ner minst 20 min efteråt för att det tar så psykiskt på mig.

Sedan äter jag några mediciner som jag tror gör att jag inte får lämna blod.

Annars är mitt blod populärt, är 0 negativ.
Hade jag inte varit spruträdd så hade jag lämnat.
Ska dock försöka övertala min man till det. Han har tänkt göra det flera ggr men aldrig fått tummen ur. Min svärfar har lämnat över 100 ggr och det tycker jag är riktigt bra gjort av honom :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp