Blod löss

C

Cronis

Vad är det för något? Är det någon här som har råkat ut för det? Eller känner någon som har råkat ut för det?

Min nuvarande medryttarhäst led av det när ägarnna fick hem honom efter köp, han va så dålig att han va nära att styka med. Men nu är att frisk å sprudlar av livs glädje. Jag har inte vågat fråga ägarna vad det är...Det känns lite känsligt.

Sv: Blod löss

Det finns blodsugande löss och pälsätande löss, så jag gissar på att hästen haft blodsugande löss, om hästen har mycket blodsugande löss under lång tid kan jag tänka mig att den blir blodfattig och mår pyton av det.

Ja det va det den hade.

Vad är det för något?
Hur uppkommer det, hur blir den smittad?

Smittar gm kontakt med angripen häst eller borstar, täcken. Inte så vanlig som pälsätande lus. Lättare att bli av med. Ivermectin kan fungera.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 921
Senast: starcraft
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka