Blod i urinen

S

Stenmagi

Jag har två hästar inhyrda i mitt stall som går på lösdriften sedan ett par dagar tillbaka. Det är två 1-åringar. En valack och ett sto. När jag var ute hos dom på morgonen för att ge dom hö så såg jag små röda fläckar i snön. De var inte där igår. De har kommit under natten eller morgonen. Jag kollade då igenom bägge hästarna för att se om någon av dom hade något sår som droppade men jag kunde inte hitta något sår. Funderar nu på om någon kissar blod? Vad kan det bero på i sådana fall? Tacksam för svar!

Sv: Blod i urinen

Nej det är inte blod, däremot kan urinen se röd ut under främst vintern. Jag har hört flera teorier, allt ifrån att hästen dricker dåligt och därmed får väldigt koncentrerad urin, till att det är ett ämne i urinen som reagerar med den kalla luften så det blir rött. Men blod är det inte.

Nej jag har alltid fått höra att det är ofarligt, men man blir ju klart lite fundersam första gången man ser det för det kan verkligen se ut som rent blod ibland.

Dom kissar även rött om dom har ätit mycket gran, så det är nog ingen fara om dom mår bra:)

Det där hände oss förra vintern då vi fick mycket snö.
Dottern kom in och sa att det var en jättepöl med blod.
Jag rusade ut och började leta efter sår, men hittade inga.
Gick in och kollade allas boxar och hittade inget.

Hade en del teorier om döda djur i hagen och att kanske en varg rivit ett djur som sen försvunnit.

Såg sen när det var ljust att det var kiss.

Idag var jag och sambon och hämtade hö. När vi kom hem hade granntjejen som har häst för första vintern precis ringt veterinär då det var "blod" i hagen :)

Jag kommer inte ihåg exakt varför, men det är helt normalt att du hittar röd urin (hästurin) i snön. Något ämne i urinen reagerar (kanske oxiderar) och ger upphov till färgen. (Behöver alltså inte äta just gran för att det ska bli så).
Man kan även se det i ströboxar. Att spånen/halmen är röd närmast golvet.
Det är alltså normalt att det händer med hästurin, men om ni ser att den verkligen kissar rött, då ska ni kontakta vet!

Hej!

Om dom inte verkar ha andra problem med "kisseriet", typ att de kissar, lite och ofta, eller ser ut som de försöker kissa men inte får ut nåt, eller vill kissa men inte "kan", tror jag du kan slappna av. Det vanligaste är som alla övriga säjer att det inte är blod utan nåt färgämne av nåt slag.

Om hästarna har de symtom som jag beskrev i början bör du omgående försöka få dom att kissa i en burk och se om du ser riktigt blod i urinen, gör du det är det vet. som gäller, men som sagt- oftast är det helt ofarligt!

/ lavinia, som förra vintern var med om när det VAR blod och då var det INTE ofarligt.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 611
Senast: corzette
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 508
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar