blod i lungorna??

LadySara

Trådstartare
eller ja i detta fallet hittades de blod i högra lungan.. är totalt oinsatt om sånt..

så vad vet ni bukare om sånt??+

Sv: blod i lungorna??

eller ja i detta fallet hittades de blod i högra lungan.. är totalt oinsatt om sånt..

så vad vet ni bukare om sånt??+

På en häst?
Levande eller död?
I vilket sammanhang?

Lite svårt att svara om man inte vet vad det handlar om.

eftersom jag skriver i häst vård så självklart handalr det om en häst...

hästen lever i allra högsta grad.. men efter detta fynd så vet jag inte... då de är en häst som jag fäst mig vid rejält så funderar man såklart...

borde kanske lagt denna på trav istället då dessa människor nog är mer hemma på detta...

man gick ner med kamera i halsen å sedan till lungorna där man upptäckte blod.

Om det var lite blod så kan det vara så enkelt att ett litet blodkärl har brustit, behöver inte vara någon fara alls.
Är det mycket blod borde ju hästen ha stora problem med att andas, och syresätta sig.

undersökningen gjordes då han underpresterade nått enormt och de troddes vara halsinfektion..

vid ansträngning som vid sista starten (travhäst) då han vet ner sig direkt efter start å kusken va helt frågande då han kört hästen till seger i tufft lopp bara veckor innan. fösrta tanken va för täta starter han börjar bli till åren.

dock vid intervallkörning orkades inget.. fanns inget att köra med så beslut togs att undersöka ev halsinfektion.
blodprover mm är även tagan men då jag tappat kontakten med hästens ägare är d inget jag hört nått om vad svaren va.

svårt när man inte har tillgågn till all info.

antar att han haft svårt att syresätta sig då kusken sa såhär: han vill springa men de känns som om han inte kan..

Bra det var liksom det jag undrade. Du skrev liksom bara blod i lungorna och ingenting om omständigheterna runt det.
Ja jag vet en del om det. Men vad säger din veterinär? Jag har för mig att prognosen för fortsatt tävlande är dåligt om de är riktiga lungblödare. Men samtidigt kan det vara ett brustet blodkärl eller en inflammation i lungorna.

om du läst hade du sett att jag tappat kontakten med hästens ägare... de är itne så många inlägg att du inte orkat läsa..

om du läst hade du sett att jag tappat kontakten med hästens ägare... de är itne så många inlägg att du inte orkat läsa..

Med den där attityden kan jag inte tänka mig att någon blir särskilt sugen på att försöka hjälpa dig.

Ändra lite attityd så kanske folk vill vara till hjälp..??

Är det About a Boy det handlar om? han var juh str för hosta senast.

Som sagt, det kan vara ett brustet blodkärl pga ansträgning vid infektion. Är han lungblödare så är han lungblödare, de fall jag varit med om har fått lägga skorna på hyllan.

Det är nog bäst att du tar den diskussionen med behandlande vet. Svårt att säga då övriga undersökningsfynd inte återges, troligen togs t ex BAL för att avslöja en ev infektion eller inflammation. Hur var blodvärdena? Osv.

Precis som Krims skriver går det inte att säga mkt utifrån den anamnes du återger.Och precis som Krims har jag inte läst dina övriga inlägg (vilket du fö inte har någon anledning att vara snäsig för).

Jag har läst dina inlägg i denna tråden så du behöver inte alls vara otrevlig. Utifrån ditt första inlägg hade du kunnat få ett 20 sidor långt svar därför bad jag om ett förtydligande men det passar tydligen inte och då får det vara för min del, lycka till med hästen.

Hej!
Av vad jag hört (inom trav) så är det inte helt ovanligt med lungblödare. De brukar inte fungera på tävling men en del sparas inom avel och de flesta håller nog för rimlig ridning ex v skogsturer, lite lätt dressyr.

jo det är den hästen det handlar om. då jag flyttade stall så tappades kontakten med tränaren/ägaren.

han la juh ner fullständigt på gävle sista starten.

han gjorde så förra hösten med på finalerna på valla. dock togs inget blodprov då. sen tror jag de va nån ggn i våras elelr hmm sommaren kanske .. på romme som han la ner låg på bettet å pulla in i sista sväng å va sist imål sen..

man får väl hoppas på att de är ett blodkärl då.. så att han får/kan komma tillbaka till de han älskar att göra...

ber även om ursäkt för min ton tidigare, ni bukare fick ut för att jag va grinig på andra människor.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 511
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 056
Senast: Bee
·
Kropp & Själ Sambon och jag har varit ihop i 9 år idag. Jag väger mer än någonsin. Vi vill gärna fira, men helst utan mat. Ni som har följt mig vet...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 898
Senast: SiZo
·
Skola & Jobb Jag har många fysiska handlingar som jag granskar på detaljnivå rad för rad i mitt jobb. Tänk kontoutdrag med rader där du behöver...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur