Blockhalt efter skoning

Iddefixen

Trådstartare
Hästen skoddes idag vid 13-14 tiden. När jag kom till stallet kl 16.30 så såg jag att hästen var lite oren när hon gick ur boxen. Longerade ett par varv och hon var rejält halt.
En timme senare var hon ÄNNU haltare, och efter ytterligare två timmar kunde hon knappt stödja på frambenen. Hon var kall i ena benet och hoven och varm i det andra. Ingen direkt puls.

Är detta tecken på sömstick?

Jag drog av båda framskorna och ringde hovis - som kommer imorgon.

Sv: Blockhalt efter skoning

Eftersom det kom så snabbt så skulle jag tippa på ett rejält sömstick. Hoppas det går bra och att hovis kan komma ut snabbt!

Gjorde jag rätt som drog av skorna?

Ja, det hovslagaren hade gjort om h*n kommit direkt idag hade varit att 'känna' (knacka) på sömmarna för att se om hästen reagerade vid någon söm. Det är ett tips att göra själv om det händer igen. Hade h*n inte hittat något uppenbart där (ibland märker man direkt vilken söm som är boven) så hade skon plockats av. Inte båda iofs, men den på hoven där hästen är varm och halt.

Om hovis verkade ner hästen hårt så kan den bli öm även om den har skor på sig.

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 021
Senast: Meglio
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 099
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 737
Senast: Ajda
·
Hästvård Måste få skriva av mig lite ang hälsoproblemen med min häst... goda råd mottages gärna. Jag importerade ett Lusitanosto från Portugal...
2
Svar
21
· Visningar
3 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka