Blixtnedslag

Direkt från SMHIs sida ( om det är samma )
Energi i blixt = 180 MJoule
I Wh = 180M / 3600 = 50000Wh
I kWh = 50000 / 1000 = 50 kWh

Ett vanligt villahushåll kräver runt 15-20000 kWh inmatad effekt.
 
Men fy!! Åkte du inte till vårdcentralen?
Jag läste en artikel om en ryttare och häst som råkade ut för detta, hästen dog ☹

Jag ringde nån sjukvårdsupplysning dagen efter och fick ett syrligt svar att jag borde åkt in med en gång och hade jag överlevt natten behövde jag inte söka nån vård.
Tydligen kan det hända nåt med blodet när man fått starkström i sig och minnesförlusten ska också bero på strömmen för jag slog aldrig i huvudet.
Jag misstänker dock att blixten slog ner i marken precis bredvid oss och det var därför vi överlevde.
 
Jag ringde nån sjukvårdsupplysning dagen efter och fick ett syrligt svar att jag borde åkt in med en gång och hade jag överlevt natten behövde jag inte söka nån vård.
Tydligen kan det hända nåt med blodet när man fått starkström i sig och minnesförlusten ska också bero på strömmen för jag slog aldrig i huvudet.
Jag misstänker dock att blixten slog ner i marken precis bredvid oss och det var därför vi överlevde.
Tror man kan få nåt med hjärtat, typ flimmer. Himla tur att det gick bra!!!!
 
Jag ringde nån sjukvårdsupplysning dagen efter och fick ett syrligt svar att jag borde åkt in med en gång och hade jag överlevt natten behövde jag inte söka nån vård.
Tydligen kan det hända nåt med blodet när man fått starkström i sig och minnesförlusten ska också bero på strömmen för jag slog aldrig i huvudet.
Jag misstänker dock att blixten slog ner i marken precis bredvid oss och det var därför vi överlevde.
Nu är jag ingen expert precis men har för mig att en får ärr på huden av att bli träffad direkt.

http://www.medguidance.com/thread/Lightning-Scars-on-Body.html
 
Ja, för drygt två veckor sedan. Vi gick ut, det började åska, vi stod under en gran ett ett tag innan vi vände hem, när vi kommit en bit så slår blixten ned bakom oss och klyver en björk på mitten - toppen ställer sig rätt brevid resten av stammen, när vi gått ett par minuter. Sjudjävla smäll! Hade vi dröjt lite längre hade vi varit ännu närmare... Hunden som blivit lite åskrädd efter ett oväder på kallfjället är nu så rädd att han satt i badrummet och skakade när vi hade åska här igår... och jag som ÄLSKAR åska :(
 
Vi hade för många sedan år ett nedslag i elstaketet./ Aggregatet. Det var ca 1,5 km från stallet där regnade det inte, men vi såg att det var åskade åt hagens håll. Åkte dit och hittade betande hästar och trasigt staket och småbitar av aggregatet.
Jag bor nära ett vattentorn och där händer det ibland att det slår ner. Mitt hyreshus 100-200 meter bort skakar rejält och fönsterrutorna skallrar
 
Igår var det ett jätteåskväder här, en riktigt hög knall fick mig att tro att blixten slog ner i vår trädgård. Nu på morgonen visade det sig att det slog ner 200 meter härifrån (Facebook) och ändå snall det så jag nästan ramlade ur sängen 😬

Nån som varit med om att blixten slår ner i huset eller väldigt nära ? Finns det åskledare i vanliga villakvarter. Och hur vet mn i så fall det? Kan man skydda sig på något annat vis än åskledare och sitta i bilen?

Ja, i tonåren slog det ner i huset och totalrökte tv, tvboxar, dvd, router mm.
Har också varit med om blixtnedslag i bryggan som vi låg förtöjda vid, det klyvde den mer eller mindre itu. Det slog även ned i berget bara 10 meter bort vid samma tillfälle - har aldrig hört ett liknande ljud igen och det är jag glad för.

Många tror att åskan slår ner alldeles runt hörnet när det dundrar rejält men ofta är det flera kilometer bort. När det verkligen, verkligen slår ner nästgårds - då vet man det.

Jag älskar åska! Helt irrationellt men det är ju så fantastiskt häftigt vad naturen kan uppbåda.
 
Även jag har varit med om rejäl smäll och ljus samtidigt, då det även kommit blixtar ur eluttaget i sommarstugan. Var väl en 14 år då eller så, ensam i huset (flera stugor på gården) och minns att min pappa fick gå genom den rejäla åskskuren och komma upp till mig för att jag blev så rädd.

Är en skräckblandad förtjusning för åska. Tycker det är mysigt men lite otäckt när det kommer väldigt nära. Framförallt i stugan. Tror det beror på att min mormor var åskrädd efter att ha varit själv vid ett nedslag och vi satt ofta i bilen och spelade kort när ovädret drog förbi.
 
Ja, i tonåren slog det ner i huset och totalrökte tv, tvboxar, dvd, router mm.
Har också varit med om blixtnedslag i bryggan som vi låg förtöjda vid, det klyvde den mer eller mindre itu. Det slog även ned i berget bara 10 meter bort vid samma tillfälle - har aldrig hört ett liknande ljud igen och det är jag glad för.

Många tror att åskan slår ner alldeles runt hörnet när det dundrar rejält men ofta är det flera kilometer bort. När det verkligen, verkligen slår ner nästgårds - då vet man det.

Jag älskar åska! Helt irrationellt men det är ju så fantastiskt häftigt vad naturen kan uppbåda.

Det låter något oerhört. För några år sedan slog åskan ner i berget på andra sidan ån från mig (dvs inte vansinnigt nära men jag ser ju med lätthet dit) och slog sönder transformatorn till hushållen uppe där. Jäklar vilken smäll det blev då, jag hade aldrig hört något liknande under åskväder tidigare.
 
Jag har sett blixten slå ner i ett träd kanske 100 meter bort. Jag och kompisen campade på en ö, jag vaknade av att båten slitit sig och ett himla oväder var på väg. Jag följde någon slags magkänsla som sa att vi skulle därifrån snabbt.

Sagt och gjort packade vi ihop. Jag fick simma och hämta båten i panik. Vi drog sedan iväg i en underdimensionerad båt för det stormiga havet, och fick som sagt se blixten slå ner precis när vi börjat åka, i trädet precis där vårt tält stått.

Jag hade lock för öronen ca 3 dagar efteråt, och fick några underliga "attacker" där precis varenda hårstrå stod upp. Alltså så att det blev obehagligt i huden. Attackerna pågick kanske 5-7 minuter åt gången och avtog dag två för att försvinna dag tre. Ingen aning om varför det blev så, men kompisen fick precis samma konstiga attacker. Både jag och kompisen klarade oss som tur var från tinnitus.

Älskar dock fortfarande oväder? Jag är kanske lite knäpp.:cautious:
 
Förra året när jag var påväg hem stallet utanför Borås så hamnade jag i ett åskoväder. Körde på R40 och var på en lång bro över en dal när det blixtrade till strax ovanför bilen, sånär som det kändes att man kunde ta på den, och man kunde se nedslagsplatsen några hundra meter bort. Smällen hördes rejält inne i bilen.
 
Jag satt på min uteplats skyddad under andra våningens balkong i en hyreshuslänga och tittade på åskan. Blixten slog ner på parkeringen kanske 50 meter från där jag satt.
Jag vräktes åt sidan av tryckvågen och ramlade av stolen. Allt blev vitt och jag tror inte det slutade ringa i öronen på flera dagar.
Efter det satt jag inomhus när det åskade så länge jag bodde kvar på västkusten.

För länge sen bodde jag i en villa som låg ganska högt och vi var dessutom sist på telefonlinan. Minns ett rejält åskväder där jag vaknade av att det slog ner, antagligen i telefonlinan. Jacket sköts ut ur väggen och telefonsvararen (ja väldigt längesen) gav ifrån sig ett tjut och dog.
 
Ägaren till stallet bor väldigt lägligt till för nedslag. Brukar vara standard hos dom att tv och dator går åt i riktiga åskoväder.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 358
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 348
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt För igår kastrerade jag min ena dam. Visste att hon var dräktig i 2-3 veckan, och det stämde visade det sig sen. Ringde Rinkebys...
Svar
7
· Visningar
1 078
Senast: Yrja
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 171
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp