Blixtnedslag

Här räckte det förr att det åskan var en bit bort för att slå sönder den mesta som gick på el hemma, sist på ledningen är ingen hitt. Nu mer här inget hänt sedan ledningarna ligger i backen och vi har fiber men finns fortfarande en stress när jag inte är hemma för att dra ur dator, tv mm när jag hör åskan.

Kommer aldrig glömma när jag var och hämtade foder till hästarna som finns i annan byggnad och hör hur det låter i ledningen och sedan smällen i elskåpet, måste ha vandrat en bra bit då det enda jag hört i åskväg var lite doft muller.

Läste för ganska många år sedan i GP att en blixt kan försörja hela Göteborg i 5 år, problemet är bara att vi inte vet hur vi ska ta tillvara energin från en blixt.
 
Här räckte det förr att det åskan var en bit bort för att slå sönder den mesta som gick på el hemma, sist på ledningen är ingen hitt. Nu mer här inget hänt sedan ledningarna ligger i backen och vi har fiber men finns fortfarande en stress när jag inte är hemma för att dra ur dator, tv mm när jag hör åskan.

Kommer aldrig glömma när jag var och hämtade foder till hästarna som finns i annan byggnad och hör hur det låter i ledningen och sedan smällen i elskåpet, måste ha vandrat en bra bit då det enda jag hört i åskväg var lite doft muller.

Läste för ganska många år sedan i GP att en blixt kan försörja hela Göteborg i 5 år, problemet är bara att vi inte vet hur vi ska ta tillvara energin från en blixt.
Nej det är ju det det är så mycket kraft under en sådan kort tid så hade man kunnat ta tillvara den energin kunde vi lagt ner alla kolkraftverk och lite till :up:
 
Morsan har berättat att när mina syskon var små så kom det blixrar ur kontakterna. Så hon tog ungarna och satte sig i bilen och åkte.
Precis så var det när jag var liten också (är 51 år i år). Jag minns stränga åskväder när vi, mamma, mormor och jag, satt uppe hos mormor. Alldeles mörkt var det för strömmen hade gått. Då hände det - mer än en gång - att det blixtrade ur el- och eller telefonkontakter.

Jag har varit VÄLDIGT åskrädd tidigare i livet. Skulle nog vilja kalla det åskfobi. Jag har haft ångest så fort jag har hört muller. Legat och svettats under täcken, med fingrarna i öronen, för att slippa se och höra blixt och dunder. Det har blivit mycket bättre. Jag kan fungera hyfsat normalt så länge åskan inte är mitt över. Men jag är inte glad för att vara ensam när det åskar, och jag blir fortfarande väldigt "ynklig" om det åskar på nätterna. Då gömmer jag mig under kudden.
 
Här räckte det förr att det åskan var en bit bort för att slå sönder den mesta som gick på el hemma, sist på ledningen är ingen hitt. Nu mer här inget hänt sedan ledningarna ligger i backen och vi har fiber men finns fortfarande en stress när jag inte är hemma för att dra ur dator, tv mm när jag hör åskan.

Kommer aldrig glömma när jag var och hämtade foder till hästarna som finns i annan byggnad och hör hur det låter i ledningen och sedan smällen i elskåpet, måste ha vandrat en bra bit då det enda jag hört i åskväg var lite doft muller.

Läste för ganska många år sedan i GP att en blixt kan försörja hela Göteborg i 5 år, problemet är bara att vi inte vet hur vi ska ta tillvara energin från en blixt.

Jag gissar att det är en grav felräkning nånstans. En tokstark blixt har en energi i runda slängar på 800kwh så skulle man lyckas lagra allt räcker det en knapp vecka till el på min gård. (Ca 30000 kWh per år). De flesta blixtar ligger under 100 kWh

Sen när man får urladdning på den energin på en enda tiotusendels sekund, så är det en enorm effekt.
 
Jag har suttit under en mast på ett skepp när blixten slog ner i den. Skeppet klarade sig på grund av bra åskledare ner i havet, men jag har tyvärr tinnitus sedan dess😕 Jag är inte åskrädd dock, men såklart inte dumdristig heller.
 
Hjälp, vad obehagliga grejer många har varit med om!! Jag kanske har varit lite väl nonchalant. Visst har jag respekt men jag har alltid tänkt att blixten väljer högsta punkten, vilket den inte verkar göra ändå!
 
När jag gick i grundskolan slog blixten ner i skolan så det sprakade längs väggarna, innan var det så mörkt ute så jag trodde världen skulle gå under trots att det var mitt på dagen. Minns skräcken än idag :nailbiting:

Också i min ungdom skötte jag en häst i ett stall mitt ute på en åker (typ). En lång grusväg ledde dit. Mer än en gång fick jag springa allt jag kunde från bussen när åskan gick. Livrädd över åkern. En gång gömde jag mig i diket vid busshållplatsen, fy vad rädd jag var:(
 
Jag och min häst blev träffade av blixten för ca 10 år sen.
Jag missbedömde hastigheten och styrkan på ovädret som drog in och plötsligt var det över oss. Sekunderna innan smällen blev luften liksom gul och dallrande och jag minns att min kompis sa; "Vad konstigt det blev ute", och sekunden efter exploderade allt i vitt - sen minns jag inget.
Mitt nästa minne är att jag ligger under hästen.
Jag hade ett svart märke på höften, massor av blåmärken och det gjorde ont precis exakt överallt men repade mig rätt snabbt, åkte hem och sov ett dygn😁
Både hästen och jag är tyvärr rätt åskrädda nu, jag får en fysisk reaktion där nackmusklerna drar ihop sig och jag börjar att darra. Försöker jobba med det och kan nu ställa mig närmre ett fönster och titta lite även om kroppen vill nåt helt annat😊
Men fy!! Åkte du inte till vårdcentralen?
Jag läste en artikel om en ryttare och häst som råkade ut för detta, hästen dog ☹️
 
Lite ironiskt att jag svarade för första gången i den här tråden idag och senare fick vi ett rejält åskväder.
Satte mig på uteplatsen med en kopp te och beskådade spektaklet.

Den här blixten slog ner i ett grannkvarter på andra sidan samhället och var inte alls lika nära som en annan blixt jag såg, där det small direkt, riktigt hörde hur det fräste också. Det jag märker i videon är att mullret låter lite mer dämpat än vad det gjorde i verkligheten.
 
Här har vi också haft ett rejält oväder, strömmen gick i vår lägenhet. Jag är lomhörd efter sista knallen som var en bit bort ändå. Var kanske max en halvsekund mellan blixt och åska när det var som värst. Skrev om detta i vad gör vi -tråden men nu såg jag denna tråden också. Brukar inte vara rädd för oväder men denna gången var jag faktiskt lite skraj.
:nailbiting: När jag var på ridkurs för ett tag sen så var vi nere på ovalbanan och då kom det in ett rejält oväder ganska snabbt. Vi avbröt lektionen efter en stund och när vi skrittade tillbaka till stallet som ligger fem minuter bort kom det en blixt rätt över oss men allt gick bra. Var mest rädd för att den hästen jag satt på skulle flyga i luften då han är ganska rädd ute ibland om det är något han inte är van vid men tack och lov gjorde han inte det.
 
Senast ändrad:
Bor nära mobilmaster som är på en kulle vilket är tur för oss. Den varma sommaren för två år sedan slog det ned i en av masterna och vi kände tryckvågen i huset
 
för ett par år sedan slog det i min gräsmatta och slog ut laddstationen till min robotgräsklippare, elen va utdragen men det räcker tydligen inte utan det är rätt vanligt att stationerna slås ut om man inte kopplat ur slingan vid stationen
 
Även här var det världens åskväder idag, med tillhörande strömavbrott. Fick hålla för öronen när det var som värst för det dånade så det gjorde ont. Hela lägenhetsbyggnaden skakade.
Är inte heller direkt åskrädd men det var allt lite läbbigt när det var som värst.
 
Tycker det har varit intensivare åskväder de sista tre åren när vi haft höga temperaturer tidigt på sommaren. Här brukar det slå inom en km radie. Inga nerslag närmre än så länge.

När jag var mindre slog det i ett elskåp som försörjde några hus längs vår väg. Det jag minns av det var att tavlorna trillade ner från väggarna. Jag var nog inte mer än 11 år gammal.

Här står det bland annat lite gällande det där att sätta sig i bilen. Det är väl inte lika bra idag som det var förr.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/satt-dig-inte-i-bilen-nar-det-askar
 
Jag gissar att det är en grav felräkning nånstans. En tokstark blixt har en energi i runda slängar på 800kwh så skulle man lyckas lagra allt räcker det en knapp vecka till el på min gård. (Ca 30000 kWh per år). De flesta blixtar ligger under 100 kWh

Sen när man får urladdning på den energin på en enda tiotusendels sekund, så är det en enorm effekt.
Vart får du dina siffror ifrån?
Om jag räknar på SMHIs lägsta siffror så får jag fram att det är 50000000 Kw i en blixt. Eftersom det är energi som frigjörs under väldigt kort tid så delade jag på 60, och sedan 60 igen för att få kwh, men jag kan ha tänkt helt fel såklart. Oavsett så får jag då fram 13 888 kwh. Väldigt långt ifrån dina siffror med andra ord.
 
Vart får du dina siffror ifrån?
Om jag räknar på SMHIs lägsta siffror så får jag fram att det är 50000000 Kw i en blixt. Eftersom det är energi som frigjörs under väldigt kort tid så delade jag på 60, och sedan 60 igen för att få kwh, men jag kan ha tänkt helt fel såklart. Oavsett så får jag då fram 13 888 kwh. Väldigt långt ifrån dina siffror med andra ord.

1/3600 är omvandlingen från sekund till timme. Blixten varar ca 1/10000 sekund, så där är nog skillnaden. Omräkningen mellan 0,0001 sekund till timme är 36000000


https://www.nyteknik.se/nyheter/sa-har-mycket-energi-frigors-av-blixtar-6398605
 
Det kan ju inte stämma. Man kan ju se en blixt längre tid än en sekund! Så jag köper inte riktigt att den skulle vara 1/10 000 sekund faktiskt.

Du får nog köpa det. Det du ser är blixtens väg genom luften. Det man måste räkna på i detta fall är hur lång tid blixten varar när den lämnar från sig sin energi till det den träffar, ”lasten”.

Det man ser är den uppvärmda luften som blixten lämnar efter sig.

fel länk
https://www.nyteknik.se/nyheter/sa-har-mycket-energi-frigors-av-blixtar-6398605https://www.akademiska.se/contentas...-elektriskt-termiskt-och-multipelt-trauma.pdf
 
Senast ändrad:
Du får nog köpa det. Det du ser är blixtens väg genom luften. Det man måste räkna på i detta fall är hur lång tid blixten varar när den lämnar från sig sin energi till det den träffar, ”lasten”.

Det man ser är den uppvärmda luften som blixten lämnar efter sig.

fel länk
https://www.nyteknik.se/nyheter/sa-har-mycket-energi-frigors-av-blixtar-6398605https://www.akademiska.se/contentas...-elektriskt-termiskt-och-multipelt-trauma.pdf

Länkarna vill inte samarbeta

Det här är den jag avsåg
https://www.nyteknik.se/nyheter/sa-har-mycket-energi-frigors-av-blixtar-6398605
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 358
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 348
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt För igår kastrerade jag min ena dam. Visste att hon var dräktig i 2-3 veckan, och det stämde visade det sig sen. Ringde Rinkebys...
Svar
7
· Visningar
1 078
Senast: Yrja
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 171
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp