Blixtnedslag

Monkie

Trådstartare
Igår var det ett jätteåskväder här, en riktigt hög knall fick mig att tro att blixten slog ner i vår trädgård. Nu på morgonen visade det sig att det slog ner 200 meter härifrån (Facebook) och ändå snall det så jag nästan ramlade ur sängen 😬

Nån som varit med om att blixten slår ner i huset eller väldigt nära ? Finns det åskledare i vanliga villakvarter. Och hur vet mn i så fall det? Kan man skydda sig på något annat vis än åskledare och sitta i bilen?
 
När jag var i tioårsåldern slog blixten ner i ett telefonuttag. Eller, den slog väl i ledningen men resultatet blev en telefon som satt fast i väggen på andra sidan rummet och en dryg meter på väggen och golvet var svart. Det small så högt att jag som låg och sov typ 5-6 meter därifrån hade lock för öronen i flera dagar. Det fanns åskledare på det huset men det hjälpte ju inte när det slog i telefonledningen. Åskledare i villakvarter har jag aldrig hört talas om men det kanske finns? Jag har bara sett på vissa höga byggnader som kyrktorn t ex. Det lär synas om det finns då åskledningen måste vara högre än omgivningen för att fungera.
 
Japp slog ner i trädgården tror det var 2016 gick in i huset via vattenledningen slog ut vattenpump, värmepanna och en mängd andra elektriska saker. En gång tidigare slog det ner i närheten av stallet och slog ut el aggregat och en mängd lampor i stallet
Inga åskledare eller åskskydd här
 
Ja, när jag var liten slog det ner några meter från huset jag var i. Det var en riktigt rejäl smäll! Aldrig hört nåt liknande varken innan eller efter.
 
Igår var det ett jätteåskväder här, en riktigt hög knall fick mig att tro att blixten slog ner i vår trädgård. Nu på morgonen visade det sig att det slog ner 200 meter härifrån (Facebook) och ändå snall det så jag nästan ramlade ur sängen 😬

Nån som varit med om att blixten slår ner i huset eller väldigt nära ? Finns det åskledare i vanliga villakvarter. Och hur vet mn i så fall det? Kan man skydda sig på något annat vis än åskledare och sitta i bilen?
Jag och min häst blev träffade av blixten för ca 10 år sen.
Jag missbedömde hastigheten och styrkan på ovädret som drog in och plötsligt var det över oss. Sekunderna innan smällen blev luften liksom gul och dallrande och jag minns att min kompis sa; "Vad konstigt det blev ute", och sekunden efter exploderade allt i vitt - sen minns jag inget.
Mitt nästa minne är att jag ligger under hästen.
Jag hade ett svart märke på höften, massor av blåmärken och det gjorde ont precis exakt överallt men repade mig rätt snabbt, åkte hem och sov ett dygn😁
Både hästen och jag är tyvärr rätt åskrädda nu, jag får en fysisk reaktion där nackmusklerna drar ihop sig och jag börjar att darra. Försöker jobba med det och kan nu ställa mig närmre ett fönster och titta lite även om kroppen vill nåt helt annat😊
 
För några år sen så hade vi ett redigt åskväder här. Åskan slog ner lite var stans. Bl a i en stor ek hos en som bor ca 100-200meter från pappa. Den stora hunden som aldrig varit rädd för nån åska eller smällare eller skott eller liknande blev rädd för åskan. Det var bara dom sist åren som hon började komma över det. Men vid åska så tyckte hon inte om att vara själv om det small för mycket. Pudeln däremot, som vi trodde skulle typ få en hjärtinfarkt för han brukade vara feg för allt. Han låg och sov lugnt och stilla genom ovädret medan jag satt och höll om min stora. Jag var lika rädd jag.

Kompisens hus brann ner i ett åsknedslag .

Morsan har berättat att när mina syskon var små så kom det blixrar ur kontakterna. Så hon tog ungarna och satte sig i bilen och åkte.
 
Åskledare finns inte i nån större utsträckning.
Bara att hålla tummarna att det inte slår ner
Har varit med om blixtkulor på marken och blixtar ur kontakter
En gång slog det ner precis bredvid stallet
När vi sprang dit så hade det slagit ner i aggregatet så det var bara en liten bit kvar av det
Vi hittade aldrig resten
Halva staketet var sönderbränt med.
Vi var u tvungen att ha elen på pga grisarna
 
Jag körde förbi ett hus där blixten slog ned och startade en explosionsartad brand. Vi fattade först inte att det var blixten. Det var en hund hemma - men inga människor. Innan dess var jag inte särskilt rädd för åska även om jag sett hur blixten slagit ner i ledningar.
 
Blixten slog ned i förra villan. Bodde i en dal med slalombacke 100 m från huset (med tillhörande skog) så trodde aldrig att det skulle drabba oss. Drog ut alla elapparatur som gick men glömde den externa hårddisken så den rök :( Ingen åskledare på det huset.
En klasskamrat från grundskolan blev träffad av blixten, överlevde men förlorade hörseln.
 
När jag var liten slog blixten ner i en stolpe (elledning tror jag) alldeles utanför vår sommarstuga ett par gånger. Kommer inte ihåg det som särskilt dramatiskt, en rejäl smäll bara och så var vi nog utan el ett tag efteråt.
 
För 2-3 år sedan rök både vår och grannarnas router vid ett blixtnedslag. Jag är glad att inget värre hände! 🙏
 
Router har slagits ut två gånger.
Träd precis utanför huset har klyvts i småbitar och trillat ned, stora träd två gånger.
Transformatorstation utslagen, 10 dagar utan el innan ersättning (repad från början av 1980-talet) kunde hittas och monteras.
Värst var när det slog ned i teleledningen - alla teleuttag flög och gjorde märken i väggarna på andra sidan och huset rökfylldes fort. Min fru stod precis vid ett uttag och vittnar om ett slags blixtklot som formades. Det började dock aldrig att brinna riktigt, vi började utrymma och gick omkring och utvärderade i flera timmar, men hittade ingen ökande värme eller . Effektivt sätt att montera ned den fasta telefonin och ADSL, det har vi inte haft sedan dess. Istället monterades all form av koppling till den risken bort noggrant.

Och just det var en knall i en styrka jag aldrig varit i närheten av förr.

Så ja, här slår åskan till några gånger om året, med riktiga kyssar på nära håll sådär vartannat år.

Inte rädd, men har god respekt.

Det mest ”irriterande” problemet är annars åskknallar i närheten som gör oss utan el i någon dag, det händer minst nån gång varje år.
 
För ungefär ett år sedan slog blixten ned i ett lägenhetshus 200 meter från mig. De hade åskledare och är absolut inte det högsta huset i närheten, Malmös näst högsta byggnad ligger ett par hundra meter bort och grannhusen till detta är en våning högre. Blixten slog ned rakt genom tegeltaket och fick utrymmas mitt i natten, ingen skadades tack och lov. De tre översta våningarna brann upp helt och den nedersta blev totalt vattenskadat av släckningsarbetet.

Min vaktmästare sa att en vanlig åskledare på bostadshus likt dessa mest tar det ”småelektriska” som uppstår i luften generellt när det åskar, men slår blixten ned hjälper det ingenting. Vet någon om det stämmer? Alltså inte sådana enorma åskledare som sitter på Öresundsbron utan vanliga små.
 
Jag har sett blixten slå ner både i min paddock (30-40 m från huset) och i en hage där hästarna gick (50-100 m från huset), men än så länge inga andra skador än att vi tidigare fick ett antal modem åskskadade (medan vi hade antingen uppringt internet eller senare med ADSL) via luftledningar. Numera har vi både fiber och elledningar nedgrävda, vilket minskar åskskadorna ordentligt.
 
För drygt 10 år sedan slog en blixt ner i en kulle typ 100m från mig. Det fanns höga hus och träd runt omkring. Det var en sån sjuk smäll och hela marken skakade.
 
För ungefär ett år sedan slog blixten ned i ett lägenhetshus 200 meter från mig. De hade åskledare och är absolut inte det högsta huset i närheten, Malmös näst högsta byggnad ligger ett par hundra meter bort och grannhusen till detta är en våning högre. Blixten slog ned rakt genom tegeltaket och fick utrymmas mitt i natten, ingen skadades tack och lov. De tre översta våningarna brann upp helt och den nedersta blev totalt vattenskadat av släckningsarbetet.

Min vaktmästare sa att en vanlig åskledare på bostadshus likt dessa mest tar det ”småelektriska” som uppstår i luften generellt när det åskar, men slår blixten ned hjälper det ingenting. Vet någon om det stämmer? Alltså inte sådana enorma åskledare som sitter på Öresundsbron utan vanliga små.
Pratade lite med en elektriker om att eventuellt sätta in ett överspänningsskydd men han sa det att vid en direkt träff är det inte mycket som hjälper
Blixtnerslag generar otroliga krafter:crazy:
 
Jag har varit med om att blixten slagit ner precis bredvid mig (inte bokstavligt talat). Dels har jag suttit i en bil/lastbil och sett en blixt och sedan hört världens knall direkt, dels har jag varit inne och sett en blixt och hört världens knall direkt.

Jag gillar blixtarna men hatar knallarna, känns säkrare att hålla sig inomhus/bil/lastbil än att va ute.

Läskigaste jag varit med om var när mamma tvingade oss att "duscha" i sjön för att vi hade hoppat i hö hos bonden när åskan närmade sig. Har nog aldrig tvättat mig så fort som jag gjorde den gången, visste ju att åska leds bra genom vatten.
 
Pratade lite med en elektriker om att eventuellt sätta in ett överspänningsskydd men han sa det att vid en direkt träff är det inte mycket som hjälper
Blixtnerslag generar otroliga krafter:crazy:

Överspänningsskydd hjälper dock oftast bra vid de 98% av inslag i elnätet som inte är direkta träffar. De gör faktiskt viss nytta där ändå även om de inte helt hindrar överslaget - vid varje sånt motstånd med luft istället för kopparmotorväg tappas energi av.
 
Överspänningsskydd hjälper dock oftast bra vid de 98% av inslag i elnätet som inte är direkta träffar. De gör faktiskt viss nytta där ändå även om de inte helt hindrar överslaget - vid varje sånt motstånd med luft istället för kopparmotorväg tappas energi av.
Absolut om man ofta får saker utslagna efter åskoväder är det värt att fundera på
Här har varit trasiga grejor oftast ett aggregat efter åskoväder ungefär var fjärde år så jag är nog rätt lindrigt drabbad :)
Nedslaget år 2016 tog mycket elektronik och gick förmodligen delvis in via vattenledningen så ett överspänningsskydd i proppskåpet hade nog inte hjälpt vid just det tillfället
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 358
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 348
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt För igår kastrerade jag min ena dam. Visste att hon var dräktig i 2-3 veckan, och det stämde visade det sig sen. Ringde Rinkebys...
Svar
7
· Visningar
1 078
Senast: Yrja
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 171
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp