blivande problem hals?

Sv: blivande problem hals?

Spännande och intressant tråd! Jag har hört talas om det där mellanrummet, men aldrig mätt på de hästar jag haft. Dock mätte en spekulant på första hästen jag sålde, och han blev "godkänd".

I dagsläget har jag en treåring under inridning som har en kort och något bred hals. Jag har inte tänkt på om den skulle hämma henne. Hon har väldans bra bakbensrörelser och flera som sett bilder på henne gillar bakdelen. Jag tror att tack vare att hon är så pass stark bra så kompenserar det/hjälper framdelen som är svagare exteriört och rörelsemässigt.

jag har ingen alls erfarenhet av mellanrummet men någon som kanske kan hjälpa mig med min häst & berätta om här finns något mellanrum? :)

DSC01091.JPG

MOV01088-12.jpg

dressyr%20059.jpg

Rid på och se. Svårt att bara säga -nej den hästen kommer inte kunna samla sig. Kör på och så ser du ju om hon kan.

Alltså det går ju inte helt säkert att säga om man inte själv känner, men om du tittar på 'linjen' där på halsen och upp mot öronen, mellan där och ganacherna är mellanrummet man mäter, och det ser ju ut att finnas lite rum där, tycker hon ser normal ut liskom.

Fast egentlgien så är det ju inte linjen man mäter från, utan skelettet under, men linjen är en ganksa bra riktlinje för att hitta den 'vingen' där som kan gå emot om det är för trångt.
Om du tittar på nån skelett bild så tror jag det är lätt att förstå vad jag menar, tyvärr är jag kass på dom riktiga namnen på kotor etc.

Sen kan du ju också tex. ta nåt gott för hästen att lukta på så att huvudet liskom komemr i det läget ungefär som när du rider, och känna mellanrummet på samma sätlle, då får man ju en idé också.

JAg själv glömde ju att kolla idag såklart på min egen, för ajg vart i chock över att halva hennes man var bortkliad!!! :S

Får försöka komma ihåg i morgon (har dåligaste minnet verklgien)

KL
mooi:jag är nog bara nojjig tror jag. Jag får sluta tänka så mycekt haha!

tack för alla svar allihopa!

okej, tack.. man lär sig något nytt varje dag :D

Alla hästar kan samla sig, det ser bara olika ut. En kort hals är knappast ett hinder för att flytta vikten bakåt och vinkla hasorna.

Däremot kan man säkert få problem med trångsynta domare.

/migo
som rider dressyr på bruksnordis

Jo jag håller med, självklart vet jag att hon kan samla sig, annars hade jag inte velat ha henne, och som alla vet så sitter ju inte formen eller samlingen där fram, MEN som sagt, domare kan ju ändå döma ner om det inte 'ser ut' som dom tycker det ska, elelr så är jag nojjig. Lite både och tror jag haha!

Nordisar är så mysiga :) Har aldrig haft nån för jag känner att jag är för liten hah, men skulel gärna rida på nån kul en nån gång, finns så mycket att lära sig av att rida så många slags hästar som möjligt :)

Att rida tävlingsdressyr på Prix St Georges nivå och vinna kan nog bli svår, då de flesta domare hellre ser en häst med näsan ngt bakom lod än ngt framför. Men det finns ju inga hinder för att ni ska kunna lära er en massa och ha jättekul ihop.
Enda grejen ja hade hållit koll på hade varit att hästen så stor del som möjligt at träningen går i form eller iaf fall med huvudet lågt så att den inte bygger upp ngn underhals, för då kan nog problemen komma. Nu ser hästen jättefin ut, men den har ju inte jättemkt plats för underhalsmuskulatur...

Jo som tur är så är det mer utbildning o träning jag gillar, men det är ju ädnå kul att kunan tävla o inte bli nerdömd för en sån sak.
Hon ska def. INTE gå i fel form haha, inga hemska underhalsar där inte.
Eller, alltså just nu är hon ju supergrön och inte riden på länge o fölat så tack för kommentar för jag tyker inte hon ser bra ut alls haha, det är mer potencialet o personligheten som lockar i nuläget ;)

TAck för alal bra inlägg allihopa :)

Helt ur sammanhanget men... nyfiken:D

har Proveny bott utanför Norrköping i ett litet stall typ -98?(tror det var -98 eller iaf nära)

Bodde en arab -Proveny -brun -val -typ 10 år med sommarexem i samma stall som mig då. Jag lånade honom några ggr men minns inte alls om han var välutb. eller snarare så kunde jag inte rida på den tiden bara åka häst:angel:
Hon som hade honom då var så mkt yngre än mig så hennes namn minns jag inte men hennes storasyster hade ett sto i samma stall.
Det var den araben som fick mig att börja gilla araber och inte gå för mkt på den gamla skrönan -hysteriska araber!
/t

Hej!
Haha japp! Jag sålde honom -98 precis då till en tjej i norrköping och hennes storasyster skulle hjälpa henne, och japp, han ahr solexem, därav att han kastrerades även att han var godkänd avelshingst.

Hon ahde kvar honom upp tills bara nåt år eller två sedan när en jätte duktig tjej som jag har hälsat på hos har honom :) Så han mår fortfarande jättebra och är lika snälll som vanligt :)
21 år och lite stel men tävlas o tränas seriöst ändå :)

Glad att han gjorde en skilland hos dig, han är en en speciellt häst och riiiiktigt snälll o väluppfostrad, även om han kunde vara ltie överkänslig förr men det försvann nog när man inte tränade hårt o så o han fick slappa lite mer.

Hoppas du fortfarande gillar dom ;)
Som du märker så älskar jag honom fortfarande men jag är så glad att man har det så bra som han har det nu så alla är glada!

Spännande och intressant tråd! Jag har hört talas om det där mellanrummet, men aldrig mätt på de hästar jag haft. Dock mätte en spekulant på första hästen jag sålde, och han blev "godkänd".

I dagsläget har jag en treåring under inridning som har en kort och något bred hals. Jag har inte tänkt på om den skulle hämma henne. Hon har väldans bra bakbensrörelser och flera som sett bilder på henne gillar bakdelen. Jag tror att tack vare att hon är så pass stark bra så kompenserar det/hjälper framdelen som är svagare exteriört och rörelsemässigt.

Jag resonerar på samma sätt. Min (förhoppningsvis) blivande häst har en rätt svag exteriör framtill, med kort hals och t o m lite underhals men hon har sånt enormt påskjut i bak att det absolut inte känns som ett hinder! Det är ju bakifrån all energi och all samling ska komma ifrån. :D

Ahaa vad kul!
Du får du ju hänga i arabtråden på gnägg mer då ;)

A.nova: håller med, bakifrån är ju viktigast såklart :)

Tyvärr tror jag att du delvis har rätt ang. det där med trångsynta domare. Många domare vill bara se en viss typ av häst känns det som... Men jag tycker att din häst ser superfin ut och, som redan påpekats av andra i tråden, så tror jag inte att halslängden kommer att bli ett problem.

Och av ren nyfikenhet, vad satsar du på för nivå? :D

Tack :) (och tack till -stillett- också)

Hon är dåligt skick just nu pga, ltie oliak saker men sen...då fasan ;)

Jag hoppas att utbilda henne till iallafall Prix St. George, tävla är inte det viktigaste men jag tycker det är viktigt att visa att araber kan dom också och därför vill jag gärna 'validera' den kunskap hon kommer (förhoppningsvis) få genom tävling, plus att det är meriterande för henne ifalll hon kan tänkas bli avelssto i framtiden (har ett föl nu iof, men inga meriter förutom en utställning när hon var 2år med ok/bra poäng)

Elsa har en trevlig galopp och kan samla sig lätt, och en jätte trevlig attityd till arbete så det var vad jag fastnade för, förutom att hennes exteriör är ok för vad jag letar efter o min budget.

Det får ju ta den tid det tar, och jag tränar för att att det är kul, me jag tror hon kan bli bra :)
tack för dom positiva svaren från alla, jag har slutat nojja mig nu iallafall :)

Liknande trådar

B
Hästvård Hejsan , Är ny här men hoppas verkligen någon kan komma med något råd angående mitt problem . . Min gamla travarvalack, 19 år, har...
Svar
3
· Visningar
957
Senast: Egonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur