blivande problem hals?

M

-moa-

Hej!

Jag har ett arabsto som jag planerar att utbilda så högt det går, älskar att träna dressyr och tävla lite när man har lust, MEN, nu har jag fått för mig att "nej fasan hennes lite korta hals kanske blir svårt att samla sig högt med", fast...jag är medveten om att det kan vara att jag helt enkelt är nojjig haha, så...jag tänkte se vad ni andra dressyrisar tycker/ tror!?

Hon har precis fölat så är ju verkligen inte musklad då, men vad tror ni om halsen? 'För' kort? Får svårt att gå i bra form pga. brist på plats mellan kota och ganacher?

Hon har väldigt lätt att samla sig och lägga vikten bak , men är väldigt outbildad än och går inte i nån stadig form (och nu rids hon ju inte) .

Snälla säg vad ni tror, jag får nojj attacker när jag inte rider henne och är skönt att se vad andra tycker.

(bild tillhör Lothlorien Arabians.)

(bilder tillhör Louise Eriksson)

(dåligt foto men man ser ju vart skelletet är liksom, var när hon precis var ny hämtad från fd. ägarna!)

Sv: blivande problem hals?

Tre fingrars bredd rekomenderas, har du mätt?
Sedan är det nog högst sannolikt att det är andra saker som förhindrar att nå höga klasser: skador/ begränsningar i hästens kapacitet och kanske framförallt, begränsning i ryttaren kapacitet :D
Vilken nivå siktar du på?

Alltså jag har ju det, men har helt glömt hur mycket plats det fanns! Men får se till att komma ihåg i morgon.

Jag hoppas att hon ska komma iallafall till Prix St. George utbildningsmässigt. Jag är bortskämd med att ha haft en arab tidigare som var utbildad och ägd av Helena Larsson, så han kunde ju trevliga saker som byten i varje och piruetter etc. lätt som en plätt :)

Jag själv är lite rostig från att inte ha tränat eller ridit regelbundet på ett tag men hon är så grön just nu att jag har tid att 'rida in mig' innan hon ens ska börja tränas.

Tre fingrars bredd rekomenderas, har du mätt?
Sedan är det nog högst sannolikt att det är andra saker som förhindrar att nå höga klasser: skador/ begränsningar i hästens kapacitet och kanske framförallt, begränsning i ryttaren kapacitet :D
Vilken nivå siktar du på?

tre fingrars bredd....jag är kanske lite trög men vad mäter ni??

Mellan ganachen och den biten i skelletet som är liksom 'över' ganachen på den sista bilden jag la in, där det är skuggigt lismo så man ser den. Dom två kan ju gå emot om det inte är mycket plats emellan dom, och då blir det omöjligt för hästen att gå i en högre form med lodrät huvud eftersom det helt enkelt kanske itne går! rent fysiskt liskom. Det är en körtel där okså som blir klämd om det är för trångt och dom trycker ihop.

Min häst har nästan inget mellanrum alls och kan gå i form :angel: Visst är det mer pyssel, men hon har så många andra fördelar att det löser sig.

Eller alltås visst, dom kan ju gå i form, det var väl itne det jag menade, men du förstår säkert, det blir ju lite svårare och dom kanske får ha huvudet ltie mindre i lod, men dom går ju ändå i lika bra form egentlgien fakiskt!

Det enda som ju är lite trist är ju just det när man komemr längre fram i utbildning och strävar efter en hög form. då går det helt enkelt inte för en del att ha nosryggen i lod, men det är ju ändå en korrekt form egentlgien tycker jag, även om en domare inte kanske håller med o det är väl det som kan vara trist.

Som tur är så är jag mer intresserad av att träna och utbilda än tävla, men det är ju kul att få bekräftelse lite nu o då genom tävling.

Förövrigt så gilalr jag din skarpt, hon ser välriden ut på dom bilder jag sett här på. Hur långt är hon utbildad? Och om du tävlar högre klasser hur har domare reagerat på om hon har nosryggen lite framför lod pga. exteriör? (om hon har det när det är högre form, det kanke hon inte har)

JAg tänker att det finns ju två val på hästar som rent exteriört inte kan gå i hög form OCH ha nosryggen i lod, antingen så får dom vara lite mindre samlade och ha nosryggen i lod, vilket inte skulel funka för mig för då blir dom ju inte samlade nog för det man ska göra, eller att låga dom ha nosryggen ltie framför men att dom ändå egentligen är lika samlade, MEN...d¨å skulle man nog få minus där från domare, elelr?
Jag ahr aldrig haft en häst som jag behövt göra det med så vet inte om dom dömer ner pga. det om man kan se att hästen liksom inte är byggd på ett sätt att dom kan ha i lod...nån som ahr varit med om det?

Ju mer min är samlad, desto lättare har hon för att få nosen i lod, Samlingen sitter inte i huvudet.
Är hon på bakbenen, så kommer formen av sig själv. Hon har bra bakben som tur är.

Däremot så har hon kort och Brett ansatt hals också :p

Hon har lättare att komma bakom lod, än att ligga framför, hon är inte tillräckligt "stark" för att gå med nosen framme på tävling, hon blir lite spänd och släpper bakbenen.
Framförallt så är traven svårare, men inte omöjlig.

Hon "älskar" att krypa bakom och rulla ihop sig, så hon har inga problem med att kröka hur mycket som helst på nacken.

Nu är hon bara utbildad MSVB, och så har hon vilat hela året, men vi har också bara tävlat FEI nationellt. LA:P1 för ponny har hon gått på över 70%
Då ingår slutor, öppnor, enkla byten osv. och 8or nedtill i protokollet.

She__s_all_I_ever_wanted_by_Tarjeis.jpg

För att visa det icke existerande mellanrummet.

Och så några dåliga bilder på när hon går helt ok i formen framtill.

Stella3-23.jpg

form.jpg

Här två bilder på hur hon gärna lägger in nosen.

fc613c0f042417e859a43abb962b1e0a.jpg

IMGA2243.jpg

IMGA2242.jpg

Till synes så får jag kämpa lite för att nosen ska fram :p

Senast ändrad:

Min har också kort hals. Hon är hitintills bara utbildad LA men hennes korta hals påverkar henne inte alls. Eftersom hästens förmåga att samla sig inte sitter i halsen finns det inget problem. Min erfarenhet är att det är betydligt svårare att rida till exempel överbyggda hästar eller hästar men mycket kort rygg. Min häst har även kort rygg och det tycker jag är svårare att handskas med än hennes korta hals.

blandadkompott017.jpg

Jag skulle tro att din häst har det svårare på grund av det korta korset än halsen. Hon ser ut att vara väldigt outvecklad i bakdelen överhuvudtaget, i förhållande till framdelen, även om hon inte rids.

Senast ändrad:

Jo alltås jag vet att formen inte sitter i halsen såklart, allt komemr ju bakifrån men vad jag syftade på var bara om A) Elsa skulle få problem med att få nosen i lod, och B) om hon inte kan få det pga. exteriöra saker framtill, kommer det dra ner på poäng om formen från domare?

Men med tanke på att jag ser att din kan krulla ihop sig lite så lär det kanske inte vara nåt problem. Hon är så söt din tjej!
Vad hon 'växte' när hon fick fram nosen! Kul att du fortfarande tävlar henne trots att hon är ponny :) (hejja vuxna ponnyryttare!)

Rumpnissen: Japp det är hon, har blivit felriden och även haft låsning i korset som ej är färdigbehandlat (gick inte pga. högdräktig så ska behandlas mer nu när hon fölat), även haft problem med hullet och har därför proteinbrist som håller på att korrigeras.
Sen drog hon på sig en skada och var blockhalt ett tag medans hon var högdräktig, så det hjälpte ju inte i att försöka få henne i bättre hull och form etc. nu hoppas jag att oturen är slut.

Jag tycker det är svårare att rida hästar med lång rygg elelr länd än dom som är korta, jag föredrar kortryggade hästar till dressyr för jag brukar uppleva dem som mer lättsamlade naturlig än dom med lång rygg, eller ännu värre, lång länd.
Ang. hals o samling så är det ju inte helt sant, även att alla hsätar kan samla sig oavsett hru halsen sitter så blir det ju generellt svårare för en hsät med lågt ansatt hals, och även om den förutom det är för lång, det blir ju liskom framtugnt för den till viss del. På så sätt är det ju positivt nästan att kankse ha en liiiite kortare hals om den är lågt ansatt.

Men jag håller med om att henens kors gärna kunde varit mer ridhäst typigt, men med dagens arabmaterial och min budget så var det as svårt att hitta nån med ens tänkbart ridbarhet. Hon har ju också lite veka kotor framtill men hellre det än baktill och kort hals, men hellre det än dåligt ansatt tänkte jag... hon är dock så positiv att rida och kan, trost sina fel, samla sig lätt även när hon är väldigt otränad så det finns ju posotiva saker med haha! (nej jag är inte aaaaaaallllls kritisk på mina egna hästar haha!)

Ja jag vågar knappt visa hur mycket hon kan kröka på nacken :o

Jag tror inte att det kommer vara något problem för din häst med fronten, jag ororar mig precis som Rumpnissen ang bakpartiet.
Dommarna dömmer såklart vad de ser, och om hästen inte är optimal i formen så dömmer ju dommaren antagligen "ner" på grund av det faktum att hästen inte är optimal i formen.

Jo alltås jag vet att formen inte sitter i halsen såklart, allt komemr ju bakifrån men vad jag syftade på var bara om A) Elsa skulle få problem med att få nosen i lod, och B) om hon inte kan få det pga. exteriöra saker framtill, kommer det dra ner på poäng om formen från domare?

Så länge hästen är avspänd, eftergiven och på tygeln kommer ingen domare att dra ned poängen för att nosen är ngt framför lod, det är ju snarare ngt man eftersträvar.
Citat TR: "Med stadigt huvud och fritt buren hals, där nacken som regel är högsta
punkt,samt med nosen i eller något framför lodlinjen
"

*kl*

Som andra skrivit handlar inte hästens form enbart om hästens hals och huvud och framförallt inte förmågan att samla sig.
En bra form kan variera en del på olika hästar beroende på exteriör och det vet även dressyrdomarna.
När det gäller förmågan att samla sig så har det ytterst lite med huvud o hals att göra.
Allvarliga brister här är en sänkt rygg och dåliga vinklar samt mentala spärrar. Om hästen välver ryggen o sätter bakbenen under sig samt lättar i framdelen så brukar formen bli bra oavsett om det är en lång eller kort hals, stort eller litet mellanrum mellan ganascherna.

En fråga - du skrev att du tidigare haft en arab som Helena Larsson ägd och utbildat? Vilken Helena Larsson menar du då? Hon som red Corrado? *nyfiken*

Iron Will- din häst är HELT underbar o de ridbilder jag sett på er kan man inte ana hur hennes hals egentligen ser ut. De är alltid hur fina som hellst! Jag tror ni kommer gå långt o önskar er all lycka till!!! :bow:

Tack så hemskt mycket :love: :o Så rar du är!
Jag tror att det är mycket tack vare hennes underbara bakkärra, förr sprang hon och skyfflade bakom sig, men nu har hon lärt sig att sätta under sig.
Då kommer fronten upp på ett helt annat vis!

Stella14-3.jpg

Så här ser hon ut "naturligt" (Man kan se att halsen är bred och kort, men rumpan tycker jag om :D)

Jo det är väl mer att jag nojjar mig för att jag inte fått chans att verkligen börjat utbilda henne eller ens rida ordentligt pga. alla problem som varit i vägen.

Jopp den Helena Larsson (SM 2:a tåv gånger och OS landslags ryttarinna, Corrado etc.), han heter Proveny och tävlades inte mycket men är väldigt välutbildad i grunden, nu mera ägs han av en trevlig och lovande tjej här i trakterna och kan lugnt gå med relativa nybörjare så han har lärt sig att inte vara så himlans känslig längre. Förr i tiden var han så van vid en ryttare att det var svårt att hitta folk som kunde rida honom bra. Jag älskar honom fortfarande, han är en speciellt häst, och Helena köpte honom som hingst men pga. sommarexem så kastrerades han efter ett tiotal avkommor och utbildades istället av henne som sen sålde honom till en av mina väninnor, som sedan sålde honom åt mig när hon började med storhästar.
Både min väninna och jag tränade för Helenas mamma Leena efter att vi hade Proveny, så hon visste ju precis hur man skulle rida den hästen och det var en stor fördel. Plus, hon är en grymt bra tränare, stenhård och superbra :). Allt jag kan i dressyr är tack vare henne i princip, när jag började träna för henne var det bara att börja från noll igen, fick spendera ett par veckor i longerlina/ tygellös (han var ju så välriden att det gick bra) för att lära mig att BARA använda sitsen men det var början på ett underbart sätt att rida.

Oooops vart långt, men jag älskar den hästen och Leena och Helena, dom är anledningen till att jag utvecklade min ridning till ett sant samspel. När jag börjar träna igen så komemr ajg ha svårt att hitta nån jag gilalr lika mcyekt som dom.

Här är han, 21 år gammal.
(inte mitt foto utan är nuvarande ägarinnan)

Iron will:
oj hon var bredare i halsen än jag trodde, som Traloppan säger det skulel man aldrig kunna se från ridfoton! JAg ska nog sluta oroa mig haha!

Här är några bilder av damen när hon var i bättre hull, fast inte inriden än eller under inridning.

(foton tillhör Lothlorien Arabians)

Som ni ser så blir hon lite maffigare även när hon inte ens var tränad nåt, så hon kommer ju bli trevligare på ögonen sen när hon fått upp hull o muskler och rids regelbundet i form. (hoppas jag haha!)

Nu ska jag sluta spamma med foton haha!

TAck för ditt svar, jag tänkte inte ens på att det står det i TR, har inte läst det på länge haha!
Men det är ju bra, då är det som det ska vara. Mig personligen stör det mig inte om nosen är lite framför eller tom lite mer framför än idealet så länge hästen går i bra form, MEN jag var orolig att domare dömer ner på det för att det ska 'se fint ut' typ elelr nåt, dressyrdomare kan döma på andra saker än själva ridningen eller formen/ utförning ju tyvärr även om dom itne ska det ibland.
Då ska det ju inte vara nåt problem faktiskt, som vi alla vet så sitter ju inte formen i huvudet liskom men det vore trsit om man blev nerdömd poäng mässigt bara för att hästen inte kan ha huvudet exakt vart som är idealt. Men det verkar ju itne fallet vara så jag får väl sluta oroa mig :)

Tack för alla svar!

Oj vad snabb du var haha!

Tack :)
JApp, hon har som sagt lite kort och inte rundat nog kors för mitt ideal, men hon var det bästa jag kunde hitta som jag hade råd med. Plus att hon är så trevlig att rida även att hon är så grön.

Nu är det 'bara' att fodra upp henne och fixa alla små saker som måste fixas innan det går att sätta igång (röntgen, kors ET behandling och ta bort tänder, plsu fölet då....och hitta en sadel som passar....lalalala lär ta ett tag innan man kan verklgien träna men men det är det värt)

vilken fin arab du har...:-) araber är ju bara så vackra, speciellt om dom är skimmlar...och ston. :-)

Liknande trådar

B
Hästvård Hejsan , Är ny här men hoppas verkligen någon kan komma med något råd angående mitt problem . . Min gamla travarvalack, 19 år, har...
Svar
3
· Visningar
957
Senast: Egonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka