Blivande 4-åring

T

TeamTop

När brukar man tävlingsdebutera en unghäst? Det är väl ändå så att som 4-åringar får de lov att börja tävla? Måste man bara rida unghästklasser då eller man tävlar med de vuxna hästarna?
Hur tidigt debuterade ni era unghästar? Min tanke är att rida kvaliten men en eller ett par tävlingar innan dess hade ju känts bra för att få lite fingervisning om hur han kommer att uppföra sig...
Tacksam för svar!

Sv: Blivande 4-åring

Jag var med på klubbtävling i mars (red dressyrprogram samt hoppade en liten bana) och red 1 lokal dressyrtävling i april, med min 4-åring.

I dressyr tävlar man mot de "vuxna" medan man i hoppning rider avd B.

Min 4 åring har gått 3 lokala dressyrer och 4 hopp, men nu är det slut för i år :)

Det berorpå vem som arrangerar tävlingen men oftast rider man "utom tävlan" alltså som avd B bara att dom har ändrat namn, fjantigt tycker jag men... I alla fall så brukar man få rossett när man rider över 50-55 %, det varierar också bland klubbarna. Ibland finns det ingen "utom tävlan" och då får du tävla mot dom "gamla". Du kan välja själv om du vill tävla mot gamla eller inte när du har unghäst.

hum jag förstod inte riktigt? är det dressyr du pratar om (spike) har aldrig varit med om det:S

Det berorpå vem som arrangerar tävlingen men oftast rider man "utom tävlan" alltså som avd B bara att dom har ändrat namn, fjantigt tycker jag men... I alla fall så brukar man få rossett när man rider över 50-55 %, det varierar också bland klubbarna. Ibland finns det ingen "utom tävlan" och då får du tävla mot dom "gamla". Du kan välja själv om du vill tävla mot gamla eller inte när du har unghäst.
Något sådant har inte jag heller varit med om i dressyr. Jag har en 4-åring i dagsläget och hade en annan för några år sedan. Båda hade startat riktiga klasser i dressyr vid den här tiden. Nuvarande pållan har gjort två lokala starter, den förra hade gjort en lokal start och två på klubbnivå. Ingen av dem har startat i hoppning då jag inte hoppar så gärna och ej hunnit få tag i någon hoppilot. Dagens fyraåriga sto ska förhoppningsvis ut i både dressyr och hoppning i vår.

Jag åker ut på lokala dressyrtävlingar med mina 4-åringar. Om de sköter sig bra så gör jag bara cirka två starter innan kvalitén.
Man förväntar sig ju inte att vinna så det spelar ju ingen roll om man tävlar mot äldre hästar.
Anledningen till att jag inte tävlar på klubbnivå är att jag oftast säljer dem innan eller efter kvaliten och köpare värdesätter inte tävlade hästar på klubbnivå.

hum jag förstod inte riktigt? är det dressyr du pratar om (spike) har aldrig varit med om det:S

Japp, jag pratade om dressyr. Från och med i år har dom alltså ändrat, iaf på ponny, till "utom tävlan" ist för "Avd B". Och det är alltså inget kval för at få rida i avd A, utan när man känner att hästen går riktigt bra och kanske vill satsa på en placering så är det bara att rida i avd A :)

Något sådant har inte jag heller varit med om i dressyr. Jag har en 4-åring i dagsläget och hade en annan för några år sedan. Båda hade startat riktiga klasser i dressyr vid den här tiden. Nuvarande pållan har gjort två lokala starter, den förra hade gjort en lokal start och två på klubbnivå. Ingen av dem har startat i hoppning då jag inte hoppar så gärna och ej hunnit få tag i någon hoppilot. Dagens fyraåriga sto ska förhoppningsvis ut i både dressyr och hoppning i vår.

Ja men det är så på ponny iaf, jag rider bara Avd A på häst :P Men det är ju samma regler med rosset och grejer, bara att dom har ändrat namn. Och jag har vart med om på några lokala att dom inte vill ha några unghästar med, så då var jag tvungen att starta Avd A. tur att jag inte var överårig då :P Men det är ju sällsynt att sånt händer, som tur är :)

När brukar man tävlingsdebutera en unghäst? Det är väl ändå så att som 4-åringar får de lov att börja tävla? Måste man bara rida unghästklasser då eller man tävlar med de vuxna hästarna?
Hur tidigt debuterade ni era unghästar? Min tanke är att rida kvaliten men en eller ett par tävlingar innan dess hade ju känts bra för att få lite fingervisning om hur han kommer att uppföra sig...
Tacksam för svar!

På en 4-åring får man tävla upp tom LB dressyr , unghästklasser blir väl inte så aktuellt det finns väl få unghästklasser i LB ? Det blir till att rida tillsammans med dom äldre hästarna.

På en 4-åring får man tävla upp tom LB dressyr , unghästklasser blir väl inte så aktuellt det finns väl få unghästklasser i LB ? Det blir till att rida tillsammans med dom äldre hästarna.

Jag har en 4 åring som jag ridit 3 st LB:1 på. Jag har ridit i Avd B varje gång. Varför ska jag inte göra det? Bättre att folk vet att det är en bebis än att dom tror att det är en "gammal" som är dåligt riden...

Men åldern har väl ingen betydelse, jag har sett åtskilliga unghästar som går bättre än sina äldre konkurrenter. En LB ska väl alltid dömas som en LB oavsett ålder på häst/ryttare.

Men åldern har väl ingen betydelse, jag har sett åtskilliga unghästar som går bättre än sina äldre konkurrenter. En LB ska väl alltid dömas som en LB oavsett ålder på häst/ryttare.

Nej men vill man rida i Avd B så är det väl inget fel med det? Om man får en rosett så får ponnyn träna på prisutdelningar. Självklart, i en av mina starter vann jag egentligen men jag tävlar inte en 4åring för att få placeringar. Och jag är överårig så det är bra att det finns avd B om man rider till ponnyer tex.

Vad vi menar är kanske att när man ger sig ut med sina 4-åringar så har man målet inställt att de ska miljötränas.
Om de sen vinner är det ju bara en bonus som kanske inte är livsviktig eftersom målet förmodligen är något helt annat.
/Malin

Vad vi menar är kanske att när man ger sig ut med sina 4-åringar så har man målet inställt att de ska miljötränas.
Om de sen vinner är det ju bara en bonus som kanske inte är livsviktig eftersom målet förmodligen är något helt annat.
/Malin

Ja precis, jag förstår vad ni menar. När min förra ponny började gå likartat med dom "gamla" så började jag tävla mot dom. Så det tycker jag absolut att man ska göra , om man vill :) Men jag menar att när man är ute dom fösta gångerna och får runt 60-65 % är det ju bättre att rida i avd B så att man får gå in på prisutdelning, så att unghästen vänjer sig vid det. Man brukar ju oftast inte bli placerad på dom poängen och då får inte hästen träna på klappande publik och musik :p

Jag har en 4 åring som jag ridit 3 st LB:1 på. Jag har ridit i Avd B varje gång. Varför ska jag inte göra det? Bättre att folk vet att det är en bebis än att dom tror att det är en "gammal" som är dåligt riden...

Jag reagerade mest på det här citatet, varför skulle unghäst vara samma sak som "dåligt riden"

På stor häst har man för det allra mesta inte avd B, utan unghästarna går med de äldre. Om det inte är speciella unghästklasser då förstås.....

Sen håller jag absolut med dig, 4-åringarnas tävlande ska ses som miljöträning i första hand.

Hur skall jag veta att du rider ponny? Stora hästar går inte i avd A och B förutom Breeders kvalen , jag svarade på TS fråga om HÄST.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 342
Senast: Lady_S
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 243
Senast: Fiorano
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 374
Senast: Miingla
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Städprodukter
  • Ryggont

Hund, Katt, Andra Djur