Lycanthrope

Trådstartare
Snälla snälla snälla....
Nu är jag trött på att läsa trådar om blistring och fråga vad det är o ich få svar...
så kan nån upplysa mig om vad detta är för något? :angel:

Sv: Blistring

Det är djurplågeri att påföra en häst onödigt lidande - blistring gör inte att det läker snabbare och jag tycker det är sjukt att folk i 2006 fortfarande håller på med såna metoder. :crazy:

Det är djurplågeri att påföra en häst onödigt lidande - blistring gör inte att det läker snabbare och jag tycker det är sjukt att folk i 2006 fortfarande håller på med såna metoder. :crazy:

blistring är ettbra och effektivt sätt att hjälpa sin häst på (men givtvis ska ju en veterinär behandla hästen om det behövs. och ag ycker inte att en okunnig ska blistra.... du är bara trångsynt.

då är det lika mkt djurplågeri att rida hästen oxå, så att den slits och får ont i kroppen!!!

Självklart var det nån inom travet ja... :angel:

Jag är inte alls trångsynt, det är det väl snarare ni som är, som håller fast vid en gammal tradition.

Skulle du göra så på dig själv, om du har ont i handleden tror du det blir bättre om du smörjer in den med frätande ämnen så att huden blir sårig??
:crazy:

jag håller inte på inom travet, och har aldrig gjort. därimot har jag blistrat en del av mina hästar vid behov (även på vet. rek.) med goda resultat.

blir huden sårig har den som blistrat gjort fel. rätt utfört blir det inga sår. (man lindar inte på blister, många blister reagerar på väta så sår uppstår. man "gnuggar" inte länge och hårt.)

ja, jag har använt blister på mig själv. och ja det blev bättre. (en fotled)

dessutom så finns inte dom "gamla" kraftfulla blistrena kvar på svensk marknad.

Asså...jag fattar lite trögt! Är inte alls hemma på det här....om jag tar radital på min häst finns det någon risk för blisterskador då om pälsen är torr, eller är det bara om man lindar oxå och/eller om pälsen är våt? :confused:

Asså...jag fattar lite trögt! Är inte alls hemma på det här....om jag tar radital på min häst finns det någon risk för blisterskador då om pälsen är torr, eller är det bara om man lindar oxå och/eller om pälsen är våt? :confused:

radital är ett "lätt blister" liniment, som inte reagerar på väta. man kan späda radital och linda över.

dom flesta blister som va lite luriga att använda är inte längre tillåtna i sverige. tex. franskt blister. finns dock några kvar, tex jod blister och cederoil (stavning ?) dock är dom mkt. mildare än dom som "försvann".

Nu får du allt tagga ner lite....
Jag har inte kallat dig trångsynt.
Blister är inget "frätande ämne" som får huden sårig. Det är den som änvänder blistret på fel sätt som kan få det att fräta sönder hästen.
Allt det jag använder på mina hästar kan jag använda på mig!
Du kan få blister effekter av matolja eller vanligt linement, så då måste det ju vara fel det oxå, eller?

Jag är ridhäst människa i grunden, och tyvärr måste jag säga att jag blir lessen när vi häst folk måste dela in oss i fack.
Jag gillar alla typer av hästar, å de kan få vara bruna, gula, prickiga eller villken jäkla färg de vill ha. Men alla hästar som används till arbete slits och nöts. Gör vi då inget för att hjälpa dem att må bra, ja då kan man inte kalla sig häst människa tycker jag.

Var kommer alla dessa hästar med sönderblistrade ben i från då???

Har tom hört sägas från flera at det är jättebra om det blir sår, för det är det "onda" som kommer ut ur benet. Visst....

Det är väl detta som är blistring?? Så har alla jag sett gjort, dom VILL ha sår. det du beskrivar låter mer som att använda liniment.

Man vill defenitift inte ha sår när man blistrar!!!
Ett blister är en typ av starkare liniment, ja.
Om du haft oturen att möta personer som vill få sår på sina djur då de blistrar är det jätte trist.
Själv så blistrar jag mina hästar, och någon enstaka gång har det tyvärr hänt att det blivit lite skorvigt, eller att det vätskat. Men det har varit på hästar som varit ytterst känsliga. Och som med allt annat nytt man provar så gäller det att testa lite först på ett mindre ställe för att se hur reaktionen blir.
Även jag har varit med om personer som rycker på axlarna å tyckte det va bra att hästen reagerade som den gjorde, då de drog över knä, kotor fram och knä, has, kotor bak samtidigt!! :eek:
Sådant folk ska ju inte ens ha det mildaste liniment i händerna!

då är det lika mkt djurplågeri att rida hästen oxå, så att den slits och får ont i kroppen!!!

Asså man kan inte se senor utav att ha ridit sin häst! och sen om hästen får ont utav att bli riden är det antingen träningsvärk (vilket människor får med) eller så har ryttaren vart för hård vilket är fel men det är inte lika illa som att fräta bort huden.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 210
Senast: Blyger
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Hästmänniskan Varför är endel häst människor inte så trevliga! Har blivit väldigt ledsen för kommentarer jag fått på mina trådar där man tror att jag...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: nullo-modo
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 859

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?
  • Selenbrist

Omröstningar