den riktiga blistringen finns inte överhuvud taget i sverige, det är grymt starkt liniment.
jag har blistrat min häst en gång, det är bara det att det är ett starkare liniment än vanligt å därför finns det inte att köpa, dom flesta som blistarar hästar brukar blanda ihop en egen mix med en blanding på tre till fyra olika saker.
anldeningen till varför det inte finns att köpa är för att man inte bör använda det regelbundet, hästen får inte bli blöt på stället man har blistrat och det ska bara användas vid tillexempel skador och inflamationer i muskler.
viktigt som jag har sagt tidigare det man kallar för blistring i sverige är inte den egentliga blistringen som är förbjuden i sverige, den egentliga blistringen fräter bort hår och ger sår på stället man har använt det på, blistringen som normalt ges i sverige (om man inte använder sig av någon som använder sig av olagliga metoder) är enbart ett starkare liniment som inte fräter bort hår och ger hästen sårskorpor på det utsata stället.
man använder den så kallade blistringen för at få igång blodcirkulationen bättre för att få bort slagprodukter och för att få läkningsprocesen att säta igång på en skada som sitter invärtes i kropen (det mest normala är då på benen, faktiskt dom ända ställena jag har hört talas om att man använder det på är leder i benen och sakdor på benen)
jag använde en så kallad blistring på min ponny för att jag hade behandlat henne med nerkylning efter ridtur och efter ett par timmar liniment på och lindor i cirka 6-7 veckor, vilket inte hade hjälpt någonting överhuvudtaget på att läka skadan (som hon hade fått när pojkarna kom hem, å det vart lite tjafs om rangordningen i hagen och min ponny hade lukats smälla till sig själv på insidan av höger fram strax ovanför kotan). så jag blistarde väntade 3 dagar har jag för mig att det var och körde sedan med den vanliga behandlingen i 2-3 veckor och sedan var skadan helt borta. denna så kallade blistring som jag gjorde på min fick hon inga sår utav och allt hår satt kvar efteråt i normal längd och tjocklek, det syndes alltså inte någonting efter den så kallade blistringen.