Blistring?? Förklaring tack.

_Runaway_

Trådstartare
Jag har förut hört att många inom travet blistrar sina hästar, och att det typ inte är tillåtet. Men jag har egentligen aldrig vetat riktigt vad det innebär. Igår pratade en tjej i telefon i stallet, och sa att hon blistrade sin häst. Så förklarade hon för den på andra sidan tråden att det var ett jättestarkt liniment som man penslade på benen, för det var frätande på huden. Någon som kan förklara detta om blistring?? Varför blistrar man/vad är det för nåt egentligen/är det tillåtet?

Det där du skrev, med jättetarkt liniment som fräter på huden, kan nog stämma. Verkar vara populärt i travkretsar. Vet tyvärr inte varför man gör det. Antar att det kanske förbättrar hästens prestationsförmåga eller nåt. Vet inte heller om man FÅR göra det. Själv tycker jag att det låter hemskt, men det är det kanske inte. Vet bara att vissa liniment ska man vara försiktig att linda över eftersom de kan orsaka blistring och då kan det bli stora köttiga sår.

om hästen är ofräsch i ett ben kan man massera in ett starkt linement (blister). Linementet irriterar det aktuella stället villket gör att kroppen ökar blodcirkulation och antalet vita blodkroppar. Detta skall då göra så att "skadan" får hjälp att läka ut tack vare att man får dit fler vita blodkroppar.

Jag tror inte att man får använda så starka linement längre som man fick förr. Men blistring förekommer fortfarande.

Man måste dock veta vad man håller på med när man blistrar så man inte skadar hästen. Det kan bli frätskador och stora svullnader om man blistrar för hårt.

Hoppas du förstår!!! :devil:

Precis som du skriver så förekommer blistring ganska ofta inom travet, men även där finns det delad mening om hur det ska användas om det hjälper eller inte osv. man brukar pensla på det med en liten borste, på leder och så för att få en svullnad vilket ger ökad blodtillförsel till det aktuella stället. Så om hästen t.ex. är lite dålig i ett framknä kan man blistra lite så blir det förhoppningsvis bra snabbare. det finns väldigt olika starka medel att blistra med, och man kan sammanfatta det så att de starkare inte är tillåtna i sverige, de mildare är däremot helt tillåtna. Om man blistrar fel eller med för starka medel kan det uppstå skador, men vet man vad man håller på med brukar det inte va några problem. Hoppas du förstår lite mer vad det handlar om. :)

Även om blistringen görs på ett sådant sätt att det inte blir sår så kan det ju inte vara speciellt trevligt för hästen i fråga.
Har kompisar med travhäst som blistas rätt frekvent. Den stackarn är så van att det gör ont på hans ben (aldrig haft sår) så att det knappt går att borsta benen på honom. :(
Tycker nog inte att det är förenligt med god hästhållning...

Ja hästen hon blistrade har ont/problem med böjsenan. meningen var att hon skulle tävla den 18:e så hon ville väl påskynda läkningen. Tack för alla svar! Nu förstår jag.

Hästar som blistras på ett korrekt sätt brukar inte förena blistringen med smärta, inte dom jag blistrat i alla fall. Men det är klart, har en häst blivit bränd kan den förstås tro att det alltid är lika obehagligt.

Den är inte killig om benen då, och bara ogillar att man tafsar på dom? Låter i alla fall lite konstigt som en blistringsreaktion, om det nu stämmer att den aldrig fått blistringskador.

Det är lagligt att blistra inom travet, men det är olagligt att förorsaka blistringsskador. De allra starkaste blistren är också förbjudna. Alltså är det absolut inte ok med sår och skorv. Sådana hästar kan beredas startförbud och plockas av banan av banveterinären.

Pratade förresten igår med en läkare som var doktorand på inflammationer. Han sa att det finns en medicinsk logik i att man (ofta) bara får reaktion på de ställen som är dåliga (om man blistrar normalt alltså). Dåliga ställen i kroppen innehåller mycket mer inflammatoriska ämnen i nerverna än annars, och de reagerar tillsammans med något värmande, på så vis skyndar man alltså på inflammationen och läkningen. Intressant tyckte jag.

Blistring är vidrigt och borde förbjudas! Säg att du har ont i en handled, smörjer du då in handleden med frätande ämnen och lidar runt, så att du får stora sår och inflammationer i huden?? Tror du att din handled blir bättre då?? :crazy:

Ända man orsakar är dubblat lidande. :mad:

Vill man öka blodgenomströmningen så finns det en massa andra, SMÄRTFRIA sätt att ta till!

Men då talar du om blistringsskador och ett felaktigt användande av ett starkt liniment. Klart man inte vill orsaka lidande.

Ok, jag fick "order" av en veterinär som in våra trakter anses vara bra på sport-skador att blistra ett framknä på min travare...

Själv är jag en av tvivlarna, men måste ändå säga att jag inbillar mig att det gjort viss effekt på just denna häst. Hon har aldrig blivit felaktigt blistrad och reagerar inte mer på det än på något annat man gör med henne...

/// ghost

då undrar jag bara hur mycket erfarenhet du har av blistring?

om det är så som du beskriver som du brukar göra när du blistrar gör du ju uppenbart helt fel. :crazy:

Linda blistrade områden??? Nej du, det gör man inte, man KAN tydligen få blistereffekt av mildare liniment och lindor också...

/// ghost

Nej kittlig är han inte men han är väldigt känslig i huden överallt på kroppen i övrigt så för honom blir säkert den känsliga huden öm av blistring. Borstade honom innan de började blistra och då reagerade han inte med att rycka undan benen.
Men det är väl som med andra starka medel (Switch pour on tex) att det som vissa hästar inte reagerar på ger stark smärta/obehag för andra.

För det första så fräter inte blister, det värmer. De numera förbjudna irlänska och franska blisterna kunde till och med orsaka kraftiga brännsår. Det kan visserligen även de tillåtna medlen nu om man använder dem fel(även vanliga linement kan ha en blistrande effekt om olyckan är framme eller om det används fel).
Jag har sett hästr som blivit blistrade som fått skador utläkta fortare, min fråga är bara är det verkligen så smart att ta ifrån hästen den naturliga läkningsprocessen?? Hästarnas skador läkte visserligen.... men men jag är skepisk (har även sett äkta brännskador efter blistring...) Så min synpunkt om blister är; Mina hästar blistras inte, om inte Sören Nordin skulle komma och göra det.

*lånar knapp*
En följdfråga då. var på solvalla igår och tittade i butiken. Kollade på lite olika liniment och på den ena (Radital tror jag den heter) stod det att blistringsskador kan uppstå om man inte späder linimentet, eller smörjer på blöt häst. På en annan flaska (vet inte namnet, men såg ut som ljusblå isbalsam) stod inget om sådant. Radital (lr vad det nu heter) var flytande och det andra mer trögflytande. Förekommer inte blistringsskador av den senare formen?

den riktiga blistringen finns inte överhuvud taget i sverige, det är grymt starkt liniment.
jag har blistrat min häst en gång, det är bara det att det är ett starkare liniment än vanligt å därför finns det inte att köpa, dom flesta som blistarar hästar brukar blanda ihop en egen mix med en blanding på tre till fyra olika saker.
anldeningen till varför det inte finns att köpa är för att man inte bör använda det regelbundet, hästen får inte bli blöt på stället man har blistrat och det ska bara användas vid tillexempel skador och inflamationer i muskler.
viktigt som jag har sagt tidigare det man kallar för blistring i sverige är inte den egentliga blistringen som är förbjuden i sverige, den egentliga blistringen fräter bort hår och ger sår på stället man har använt det på, blistringen som normalt ges i sverige (om man inte använder sig av någon som använder sig av olagliga metoder) är enbart ett starkare liniment som inte fräter bort hår och ger hästen sårskorpor på det utsata stället.
man använder den så kallade blistringen för at få igång blodcirkulationen bättre för att få bort slagprodukter och för att få läkningsprocesen att säta igång på en skada som sitter invärtes i kropen (det mest normala är då på benen, faktiskt dom ända ställena jag har hört talas om att man använder det på är leder i benen och sakdor på benen)
jag använde en så kallad blistring på min ponny för att jag hade behandlat henne med nerkylning efter ridtur och efter ett par timmar liniment på och lindor i cirka 6-7 veckor, vilket inte hade hjälpt någonting överhuvudtaget på att läka skadan (som hon hade fått när pojkarna kom hem, å det vart lite tjafs om rangordningen i hagen och min ponny hade lukats smälla till sig själv på insidan av höger fram strax ovanför kotan). så jag blistarde väntade 3 dagar har jag för mig att det var och körde sedan med den vanliga behandlingen i 2-3 veckor och sedan var skadan helt borta. denna så kallade blistring som jag gjorde på min fick hon inga sår utav och allt hår satt kvar efteråt i normal längd och tjocklek, det syndes alltså inte någonting efter den så kallade blistringen.

det senare som du såg var förmodligen typ blue lotion, ett väldigt vanligt liniment. Det ska nog väldigt mycket till innan det bli blisterskador av det. Det kan man utan problem ha även på en blöt häst typ efter att man tränat och duschat den, det syns eller märks ingenting. (Det är ju alltså stor skillnad på ett sådant liniment och andra som man blistrar med, penslar på typ speedway, cedar oil m.m. där ska man vara noga med att hästen ska va torr och inte släppa ut den i hagen efter osv.)

ALLA linementer kan blistra vid fel hantering.Ett valigt linement kan "blistra " om hästen e ovan vid linemter och bandage .
Men vid starkt linement (bliser) bör endast personer som har kunskap om blister använda ,tex *så smörjer man inte hela benet (som vissa tror )* hästen bör vila några dagar.*man ska vara försiktig med vatten på de aktuelle områderna. inte använda bandage.

Eh ja, har jag ont i säg handleden så har jag på linement, gärna hästlinement som är starkare än det för människor, och sen lindar en linda för att värma ordentligt... Samma sak om jag har ont nacke axlar, rygg osv. Även om det är svårare att linda så brukar jag se till att jag har något utanpå.

Vilka smärfria sätt finns det som fungerar för att öka blodgenomstömningen? Om det är en skada så gör det ont vid ökad blodgenom strömning med det läker oxå...

De värsta blisterskador jag har sett var på en ridhäst, gjort av en tjej som inte förstod bättre... Hon duschade sin häst, satte på linement och sen bandagera... Den hästen hade ont.

Normal blistring har jag knappt aldrig sett några skador av. Det finns även underhudsblister som en del veterinärer utför... Det är väldigt lätt att fördömma saker man inte har alla fakta om...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 278
Senast: Nepenthe
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 491
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 130
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av... 2
Svar
24
· Visningar
6 059
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Tävla/träna trots höglöpande tik hemma?

Hästrelaterat

• Hull..?
  • Ridskoleryttare
  • Vilka raser passar in?
Tillbaka