Favina

Trådstartare
Nu ikväll kom det en norsk in i butiken och fågade ifall vi hade något som han kunde blistra sin häst med:eek:

För mig så betyder det brännskador på hästen, och är det allvarligt kan det leda till lymfangit. Nu måste ni rätta mig om jag har fel.

Han sa att det var vanligt inom travet och att man skulle få igång blodcirkulationen?

Kan någon förklara för mig! Är det lagligt att blistra hästens ben?

Sv: Blistra!

Kan inte säga säkert, men jag har för mig att det inte är tillåtet i Sverige... Nån som har fakta kanske kan svara?

Det enda jag vet är att man inte får träna eller tävla hästen förräns efter fyra dygn efter blistring,rent rimligtvis bör det ju betyda att blistring inte är olagligt?

Blistring kan man ju kanske jämföra med ett kraftigt linement, som ger en så kraftig reaktion och ökad värme (poängen är då att öka blodcirkulationen och hjälpa utläkning av små skavanker på traven.)

Ofta blir det en reaktion i huden efter blistring, men små knölar/skorpor i huden...

Vid för kraftig blistring kan det leda till sår och med det föra med sig riskerna och problemen som är vanliga vid sår på benen...
t.ex. lymfangit...

Blistra gör man för att skapa en lokal irritation i huden,genom att "reta" vävnaden och på så sätt få igång kroppens eget försvar mot inflammation.Man får även en ökad blodgenomströmning på det aktuella stället när kroppen reagerar på skadan.

stallägaren blistrar nu sin häst på vets begäran då pållen har en mystisk hälta som inte försvinner så dom skulle då testa det..
då skulle de lägga på nåt medel i 2 dagar på morgonen sen vänta en vecka o göra samma sak i 2 dagar. har inte blivit några sår eller nåt o vi hoppas på att pålle blir bättre.

vi fick samma förklaring som norrsken skrev o sen frågade hon vet om hur starkt det var då hon är van det från förr men då var det oftast mycket mycket starkare medel än vad som används nu...

många blistrar sina hästar utan att dom tänker på det tex,att lägga på jodopax blandat lite på måfå och det finns många exempel ytterligare,, förr använde man dimetalsulfoxid blandat med kortison, strök på det med en pensel morgon och kväll " ryker vid reaktionen" eller så kan man göra som förr i tiden då man skulle "laga" sin skogshäst, då tog man en spik som glödgades ochså trycktes denna in i huden på ett antal punkter runt tex en hovled, med förhoppningen om att den större skadan man tillfogade skulle ta med sig den första skadan ex kotledsinfl o dylikt,eller som jag brukar säga "friskt vågat hälften brunnit.:crazy:

ja, det är vanligt inom travet, jag har blistrat själv några gånger.
självklart ska man göra det med extrem nogrannhet.

Nu ikväll kom det en norsk in i butiken och fågade ifall vi hade något som han kunde blistra sin häst med:eek:

För mig så betyder det brännskador på hästen, och är det allvarligt kan det leda till lymfangit. Nu måste ni rätta mig om jag har fel.

Han sa att det var vanligt inom travet och att man skulle få igång blodcirkulationen?

Kan någon förklara för mig! Är det lagligt att blistra hästens ben?

det kräver kunskap att blistra. gör man tokigt så kan det tillfoga mkt. smärta för hästen. bra (starka) blister är tex. jodblister eller ceder oil. bara "stryka" lätt på, inte gnugga "mothårs", inte linda över och inte låta hästens blistrade partier komma i kontakt med blöta. då blir det sår, sår som lätt blir "kleggiga".

det är inte bara innom travet det är vanligt ;) bara det att ridmänniskor oftast "pratar tyst om det" (jag har "bara" sysslat med ridhästar och framförallt hoppning). förr fanns mkt. starkare blister än vad som finns idag, men dom har blivit förbjudna. har för mig att det va ngn. gång slutet av -80 eller början av -90.

personligen har jag lagt franskt blister på min fotled då jag trodde den va kraftigt stukad (visade sig efter 3 dagar att den va bruten :o )

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 391
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 312
Senast: Svartkatt
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka