Blir tokig.

Sv: Blir tokig.

Fager skrev:
Varför ha bensnören på en häst som värkar vara så iriterad när man ska fästa dom, värkar vara trevligare mot häst och dom meniskor som hanterar hästen att slippa dom.

Kram

Kanske för att täcket glider ned på sidan annars :idea:

Och sen var hon inte irriterad över bensnörena, det handlar ju inte alls om det. Med mig var hon som sagt som en liten hund, jag kunde hålla på hur mycket som helst vid rumpan, klia under svansroten m.m. och hon stod med öronen framåt. Ville poängtera att hästar kan vara väldigt olika mot olika människor, just därför krävs det endel av oss som hanterar hästar också - vi kan inte bara ställa en massa krav på hästarna.

Har stött på en hel del "ouppfostrade" hästar, men istället för att bara gå och irritera mig över det så har jag sett det som en utmaning att få dem att lyssna på MIG, även om de inte lyssnar på ägaren. Och det har gått bra hittills i alla fall ;)
Jag menar, hästar är absolut inte korkade, de fattar att vi människor beter oss väldigt olika, bara för att de lyssnar på EN människa betyder det absolut inte att de lyssnar på ALLA. Därför kan man inte kräva att ägaren ska kunna lösa alla "problem" genom att uppfostra hästen mer, det är helt enkelt lite upp till var och en.

Ett exempel är en häst jag var medryttare på förut. Han stannade ALLTID när han skulle bajsa när ägaren red.
Första gången jag red honom så försökte han stanna och bajsa men jag gjorde klart för honom att det inte var ok, sen försökte han ALDRIG mer göra så med mig.. men med ägaren fortsatte han minsann att stanna varenda gång han skulle bajsa.
Hästarna VET att de kan komma undan eller göra si el. så med vissa människor och de är smarta nog att utnyttja det.

Men missuppfatta mig inte nu. Självklart tycker jag att ägarna ska uppfostra sina hästar så att de inte är odrägliga eller farliga!
Menar bara att man får fokusera på de allra viktigaste sakerna, och inte haka upp sig för mycket på "små olater".. plus att det i vissa fall är bättre att försöka ingripa själv istället för att bara klaga över ägaren.
Blurk vad långt jag skriver..bara blir så ibland :angel:

Sv: Blir tokig.

Jag kan berätta att min kallblodstravarvalack har varit en sådan som sparkat i väggen för att få mat. Vi har lagt om matrutinerna och han sparkar aldrig i väggen numera. När dom kommer in på kvällen så har dom hö i boxarna och ca ½ timme senare så får dom kraftfoder och efter några timmar får dom "natthö". Förut så fick dom kraften direkt när dom kom in om det inte var utlagt i krubborna redan innan. Värst var när dom skulle få direkt då behövde man bara öppna foderrumsdörren så sparkades det i väggarna. Men nu är det tyst och lugnt.
Kallbl.trav.stoet hon sprang över en när jag hade köpt henne (11 år gammal då) Hon hade inte gått i grimskaft på ca 4 år utan var van att gå från box till hage själv. Vilket innebar att hon drog full fart ut när det blivit en glipa i boxdörren. Jag har jobbat otroligt mycket med henne, eftersom att jag vill att mina barn ska kunna hantera henne. Så fort hon skulle gå i grimskaft så var jag stenhård med henne, så fort hon ökade farten så skakade jag i grimskaftet, då tvärstannade hon och fick beröm. Säkert att vi höll på ett halvår med träningen, men nu följer hon med som en hund, går aldrig längre fram än att bogen är bakom mig, och stannar jag så stannar hon bakom. När jag ska plocka undan hindermaterialet efter träning så följer hon med lös fram och tillbaka tills jag plockat undan alla bommar mm.
Detta blev mycket, men jag tror att med idogt tränande så lyckas man. Nu kan mina barn, 12 och 15 år gå med henne i grimskaft. (jag har även tränat dom, att dom får öva och jag har varit bredvid)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka