Blir tokig.

Sv: Blir tokig.

lånar knapp
ang bankningen
handlar det inte om rangordningen? att man ger i rätt ordning..

Vi hade en häst i stallet innan som var halvt hopplös. Väldigt ouppfostrad. Det berodde enbarat på att hon aldrig blev hanterad. Ägarnas medeltid i stallet var väl 3 min... :(

Efter att jag började rida henne en höst blev det bättre, bara för att jag gav sig fasiken på att hon inte skulle gå hur som helst, inte rusa iväg eller försöka göra pannkaka av mig. :crazy:

Vi andre i stallet var överlyckliga över att hästen blivit lite uppfostrad, ägarna märkte nog inte det ens :smirk: Troligen märkte de inte ens "problemen" med hästen innan heller...
Tror att många väljer att blunda för problemen, då det kan bli jobbigt att lösa dem. Sen att det kan bli ännu jobbigare, eller till och med farligt, om man inte löser dem, så långt tänker nog inte alla.

Jag störs oftast inte speciellt mycket av att hästarna är ouppfostrade. Det spelar ingen roll hur den är mot ägaren, jag bygger ju min egen relation med hästen. Alltså behöver inte hästen vara ouppfostrad under min hantering. Det som är jobbigt är väll när hästen mår dåligt. Det är inte tryggt för hästen att dela på ledarrollen. Oftast tycker jag att bara man visar en stark och tydlig personlighet och trygghet så lyder de flesta hästar i sånna lägen som att ta till och från hagen etc. Sånna lägen som man själv kanske blir tvungen att hantera hästen i - om det inte är ens egen. Hästar är kloka djur.

Hmm... min häst är ouppfostrad. Detta jobbar jag med varje dag. Jag har nu ägt honom i strax över ett år och det sitter fortfarande i. Visst, han är MYCKET bättre nu, men är fortfarande bufflig, nyper andra människor osv.

Buffligheten (han är en stor bjässe på 4 år och ca 750 kg) har han alltid haft. Jag tränar hela tiden med att han ska stanna när jag stannar, hålla koll på mig, flytta för tryck osv. Han blir bättre och bättre hela tiden, är mycket mer försiktig än när han kom, men det är ju inte tillräckligt. För en annan är han ju väldigt ouppfostrad, men de vet ju inte att jag arbetar med det hela tiden och att han gör framsteg. det jkan ju inte hända över en natt.

Samma sak med skoningen, i början la han sig i princip på hovslagaren. Förra gången stod han som ett ljus. Var superduktig! Då var jag så nöjd med honom :love:. Men det har ju tagit nästan ett år...

Nu har han slutat nypa mig, och det är nog en sorts respekt-grej från hans sida. Han respekterar mig, men folk han inte känner respekterar han inte på samma sätt. Det hänger ihop med hans bufflighet tror jag. Han nyper tex fortfarande min sambo. Men å andra sidan är det nästan bara jag som hanterat honom.

Men vad jag eg. ville skriva var att att "uppfostra" en "ouppfostrad" häst tar tid. Det går inte över en natt. Och jag vet inte man kanske märker snabbare resultat med hårdare metoder, men jag tror inte på att bestraffa med slag osv när han tex bufflar över mig. Visst jag bufflar tillbaka honom och kanske låter honom flytta lite för tryck eller så, men slår honom aldrig. Det kanske tar lite längre tid (inte vet jag) men det är det värt i såna fall. Jag vill ha en harmonisk häst!

Det var ju inte det jag heller ville skriva :o , jag ville bara få fram att man kanske jobbar med just fostran, och att det händer små små framsteg som du som utomstående kanske inte ser.

Som sagt, det händer inte över en natt... :)

Ja visst tar det tid att uppfostara en häst, men då till frågan varför blir en häst sådan så den knufas och nafsar, antagligen för att han kanse fick göra det när han var liten då det inte gjorde så ont och där tycker jag att uppfödaran borde ta mer ansvar.

Och om hästen get möjlighet att växa upp i en flock som unghästar hade dom lärt sig där att det inte är aksebtabelt att knufa och bitta på en häst som är högre i rang och då förstår dom snart att det inte är aksebtabelt att göra så på meniskor häller.

Men hur många gånger du vill till hästen bästemer du själv, men jag föredrar att bara säja till någon gång och detta så det svir än att behöva säja till fler gånger. Fast det är ju onödigt att säja i från hådare än vad en häst i högr rang hade gjort.

Men tro inte nu att jag står med ett spö och slår mina hästar, skulle aldrig falla mej in.

Ja visst tar det tid att uppfostara en häst, men då till frågan varför blir en häst sådan så den knufas och nafsar, antagligen för att han kanse fick göra det när han var liten då det inte gjorde så ont och där tycker jag att uppfödaran borde ta mer ansvar
.
Absolut, det håller jag oxå med om. Börja direkt liksom, så blir det inte så stora problem sen.

Och om hästen get möjlighet att växa upp i en flock som unghästar hade dom lärt sig där att det inte är aksebtabelt att knufa och bitta på en häst som är högre i rang och då förstår dom snart att det inte är aksebtabelt att göra så på meniskor häller.
Mmm... det är väl det han inte riktigt fattat helt och hållet ännu, att ALLA människor är högre i rang än honom.

Men tro inte nu att jag står med ett spö och slår mina hästar, skulle aldrig falla mej in
Nädå, det tror jag inte heller. Och jag förstår vad du menar,ville bara "försvara" oss med ouppfostrade hästar som är på rätt väg ;).

Fager skrev:
Bryr mej inte om hur hästen blir uppfostrad, tror faktist en väluppfostrad häst mår mycket bättre en en ouppfostrad,

Har jobbat på travet där hästarna är i mycket bättre kondis än många ridhästar och dom flästa är lungnet själva att hålla på med.
:bow:

Håller absolut med dig! Jag jobbar i ett travstall och många av de pållarna är vekligen i TOPP-kondis, men de kan i alla fall stå helt stilla ute när vi duschar av dom, inga som helst problem,
Både barn, hundar, hästar.....MÅR BÄTTRE av att veta vad som gäller, vart gränserna går....osv

Smurfmodesty skrev:
Till viss del har väl även det med uppfostran att göra, men man måste även själv som person kunna hantera olika typer av hästar.

Amen till det! Min stallägare tex. får ibland frågan "hur kan du leda/rida/hantera den hästen som är så bäng och ouppfostrad", hennes svar brukar vara "är den?". Hon är en sådan människa som kan hantera alla hästar, inte nog med det, hästarna älskar henne verkligen dessutom. Just hennes förmåga att läsa hästarna är något jag avundas henne, men tack vare att jag fått hantera massvis med olika hästar de senaste 7-8 åren så börjar jag i alla fall närma mig att vara hälften så bra som hon, och det vill inte säga lite.
Så numera ska hästarna vara ganska extrema (dvs. rent farliga - reser sig mot en utan förvarning etc.) för att jag ska reagera på det. Om sedan andra har problem med dem kan ju inte jag göra något åt.
Det gäller även min häst, jag har inga problem, min stallägare (som tar in och ut henne) har inga problem. Om sedan andra har problem med henne (har hänt en gång) kan jag inte lösa det åt dem, däremot kan jag ge dem råd om hur de ska göra. Men de måste själva skaffa sig rätt status.

Aha, då förstår jag...

Min snurra är ouppfostrad... :o :devil:

Under snart 4 år har hon så fort hon känner sig lite orättvist behandlad bankat i väggar och hörnstlpar, inte bara vid matdags utan även om man håller på med någon av de andra eller om det kommer besökare som vill titta på någon annan häst.

Hon har alltid varit sådan enligt uppfödarna och jag har träffat ett helt gäng hästar från dem som varit trevliga och stillsamma (har en till från det stället) .., men det finns en intressant del i detta. Hennes mamma är likadan. :confused: ;)

Däremot skulle denna häst aldrig komma på idén att försöka ta maten innan den är i krubban, men hela hennes personlighet är sådan att hon måste få visa sin otålighet eller att hon inte gillar saker. Vad ska man göra? Bestraffa henne för att hon inte gillar liniment t. ex?
Nä, hon är en ängel om man jämför med ett par år sedan, visst vore det skönt om hon kunde sluta banka i väggen men det får man leva med...

/// ghost

Lazio skrev:
att hästen är hungrig.

tror ändå inte att det har med saken att göra,
min ponny är självklart hungrig och även den ranghögsta i våran flock, eller ja fram tills hon flyttades, å hon har aldrig någonsin ståttt å sparkat eller gjort något annat när man skulle utfodra, å hon kommer från ett stort stall där gångarna ser väldigt knäppa ut å utfrodringen sker på olka sätt vid varje tillfälle (ibland kom det till och med mat från två olika håll)
personligen så tror jag att ett varierande utfodringsordning funkar (utav denna anledning) men bara i lite störe anordningar, har man fyra boxar så funkar det dessvärre inte efter vad jag har märkt, oftast pågrund av att hästen är ivrig och vet att det tar ungefär sammanlagt 5 minuter att ge allt foder som maxtid...

Måste hålla med där. Många ser inte att deras hästar är ouppfostrade trots att de tycker att mina är så lätta att hantera och arbeta med. Men så tcker jag inte heller att det är gulligt när de tuggar på grimskaften, ska gå framför, på bakom och över en och att det är sött när de hoppar för att det var en fågel i en buske...
Eller... han är bara hungrig/sur för att han inte är riden på ett par dagar... eller vad det nu kan vara. Jag vill inte ha dem i knät ändå för att de inte kan vänta på sin tur vid hag-grinden osv...

Ja visst kan olika hästar betesig olika mot olika meniskor, men när man har en riktigt väluppfostard häst så betersig inte hästen så mycket olika mot meniskor.

I stallet brevid mej står 3 föredeta problemhästar som stack i skogen, bockade, knufades mm men nu skulle dom inte försöka göra något av detta mot en nybörjare utan tar det änu försigtigare med dom. men det är alltid en början att dom respekterar ägare och skötare.

Jag kan inte ge någon exakt förklaring till varför jag inte håller med, mer än att jag tycker att även hästar ska få ställa krav på dem som hanterar dem och inte bara det motsatta. Alltså, har man noll och ingen kunskap om hur man ska umgås med en häst kan man inte heller kräva att hästen ska uppföra sig oklanderligt.

För att dra det till det extrema, ska man kräva att en häst står stilla medan man piskar den? Vore det ouppfostrat av hästen att sparka då?

Sedan, en fråga... Jag känner en häst som "gemene man" har problem med att leda, han knuffas inte, trampas inte men har han bestämt sig för att gå någonstans så går han dit om man inte är väldigt tydlig med sitt "nej". Ägaren har inga som helst problem med honom, hon kan leda honom med enbart ett grimskaft runt halsen och på hemmaplan går han lös också. Men sätt en ovan människa att leda honom, och han kommer garanterat att knalla iväg och parkera vid närmsta grästuva. Hur ska ägaren lära honom av med det?!

jag tycker inte det handlar om uppfostran ändå.
man kan väl inte uppfostra en häst att inte sparka, den ska ju få mat?!
sätt upp nåt mjukt på boxdörren istället, så att sparkarna inte hörs och sluta gnäll.

Förstår precis vad ni menar! Jag hatar när man ser dessa ouppfostrade hästar!
Vi hade en galopphäst i stallet förut som jag var väldigt impad av. Man kunde lätt leda den in & ut till hage & liknande utan några problem. Den var runt 180 i mankhöjd & hoppade gärna runt lite, men hade stort avstånd till en & SÅG en alltid! Jag älskade den hästen!

Sen hade vi en annan galopphäst i stallet som var helvild. Jämt när man ledde ut den så gick den på bakbenen ner till hagen med fläktande hovar! Avskydde den verkligen. Det var en skräck varje morgon att leda ut den.

En annan grej jag tycker är jobbigt att se är dessa shettisar som är ouppfostrade. Såg en gång en shettis bli lite väl uppspelt under en tävling & började KLÄTTRA på sin ledare! Jag menar att den hade framhovarna uppe på människan! Då var jag nära på att gå fram & be att få ta hand om hästen medan hon ledde min... Tyvärr var jag sjuk då så jag vågade inte ta den risken utan kraft nog att ens hålla min shettis som lugnt travade bredvid mig. Men att klättra på andra människor tycker jag verkligen är HELT OACCEPTABELT, oavsett storlek på häst!

Sen har jag ju själv problemet med att leda in mina hästar i hagen. Då någon har gett dem båda rejäla stötar med grinden så är det inte lätt att varken öppna den, få dem gå förbi den & sen inte studsa iväg en meter för att sätta sig i säkerhet! Men det går någorlunda då de litar på mig, men ögonvitorna syns & hästarna blir allmänt skärrade av att gå igenom den... Är detta ett ouppfostrat beteende hos mina hästar? Det tycker jag inte... De är världens snällaste & får hela tiden beröm för deras lätthanterlighet & tålamod med människor. Men de är djur med minnen & elstängsel är det värsta de vet!

Alltså kan ett dåligt uppförande inte bara bero på dålig uppfostran, utan även på dåliga erfarenheter & rädsla hos hästen.

Aja... :smirk:

Lazio skrev:
jag tycker inte det handlar om uppfostran ändå.
man kan väl inte uppfostra en häst att inte sparka, den ska ju få mat?!
sätt upp nåt mjukt på boxdörren istället, så att sparkarna inte hörs och sluta gnäll.
Låter kanon :rofl:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka