P
Pieces_
Sv: Blir tokig.
Det är inte trevligt; och i längden blir det synd om denna gosse till häst som en dag när han står o naffsar efter en människa kommer få, rent ut sagt en ordentligt utskällning;
vilket resulterar i förvirring
"men vad nu? jag få rju alltid göra så här?"
Man uppfostrar ju hästarna för dens egen skull också; för att slippa bråket som uppstår.
Sen får man ju tänka på att även om en annan tös till häst är otrolig med sin ägare, sin ledare, och alltid står still och ägaren o tösen sammarbetar tillsammans osv.
så betyder inte det att denna tös är lika dan mot andra.
Hästarna måste ju också självfallet bli respekterade.
Häst o människa ska väl me andra ord respektera varandra =)
men såna saker som att springa över folk, hugga efter folk;
det måste en häst veta att så får det inte gå till;
och det är ägarens ansvar; för en dag händer det en olycka, och den blir inte liten.
Tycker heelt rätt som du säger.Fager skrev:Jag fatar inte att folk inte kan uppfostra sina hästar bättre.
En del har så odrägliga betende på sina hästar, tex
Springer in i boxen, kan ju finas mat.
Bankar i boxarna vid fodring.
Går på en när man leder dom.
Kastar sig in i hagen.
kan inte stå stila på stallgången, vid öppsitning mm.
Kollar fikorna det första de gör när man hälsar på dom, Godis.
Vridriga att sko.
Hästarna kan ju ha deta betende om man är ensam om att hantera hästen men oftars är det inte så, och varför skall andra behöva reskera sin hälas bara för att vissa inte kan uppfostar sina hästar.
Min syster blev biten heromdagen av en häst när den inte fick godis och ägans kometar, hon ville bara ha godis.
Nä jag skall börja vägra och ens peta på dom hästarna som inte är uppfostrade.
Är nog i fel period i månaden nu, men måste skriva av mej.
Det är inte trevligt; och i längden blir det synd om denna gosse till häst som en dag när han står o naffsar efter en människa kommer få, rent ut sagt en ordentligt utskällning;
vilket resulterar i förvirring
"men vad nu? jag få rju alltid göra så här?"
Man uppfostrar ju hästarna för dens egen skull också; för att slippa bråket som uppstår.
Sen får man ju tänka på att även om en annan tös till häst är otrolig med sin ägare, sin ledare, och alltid står still och ägaren o tösen sammarbetar tillsammans osv.
så betyder inte det att denna tös är lika dan mot andra.
Hästarna måste ju också självfallet bli respekterade.
Häst o människa ska väl me andra ord respektera varandra =)
men såna saker som att springa över folk, hugga efter folk;
det måste en häst veta att så får det inte gå till;
och det är ägarens ansvar; för en dag händer det en olycka, och den blir inte liten.