Blir tokig.

Sv: Blir tokig.

Fager skrev:
Jag fatar inte att folk inte kan uppfostra sina hästar bättre.

En del har så odrägliga betende på sina hästar, tex
Springer in i boxen, kan ju finas mat.
Bankar i boxarna vid fodring.
Går på en när man leder dom.
Kastar sig in i hagen.
kan inte stå stila på stallgången, vid öppsitning mm.
Kollar fikorna det första de gör när man hälsar på dom, Godis.
Vridriga att sko.

Hästarna kan ju ha deta betende om man är ensam om att hantera hästen men oftars är det inte så, och varför skall andra behöva reskera sin hälas bara för att vissa inte kan uppfostar sina hästar.

Min syster blev biten heromdagen av en häst när den inte fick godis och ägans kometar, hon ville bara ha godis.

Nä jag skall börja vägra och ens peta på dom hästarna som inte är uppfostrade.

Är nog i fel period i månaden nu, men måste skriva av mej.
Tycker heelt rätt som du säger.
Det är inte trevligt; och i längden blir det synd om denna gosse till häst som en dag när han står o naffsar efter en människa kommer få, rent ut sagt en ordentligt utskällning;
vilket resulterar i förvirring
"men vad nu? jag få rju alltid göra så här?"

Man uppfostrar ju hästarna för dens egen skull också; för att slippa bråket som uppstår.

Sen får man ju tänka på att även om en annan tös till häst är otrolig med sin ägare, sin ledare, och alltid står still och ägaren o tösen sammarbetar tillsammans osv.
så betyder inte det att denna tös är lika dan mot andra.

Hästarna måste ju också självfallet bli respekterade.
Häst o människa ska väl me andra ord respektera varandra =)

men såna saker som att springa över folk, hugga efter folk;
det måste en häst veta att så får det inte gå till;
och det är ägarens ansvar; för en dag händer det en olycka, och den blir inte liten.

Lazio skrev:
jag tycker inte det handlar om uppfostran ändå.
man kan väl inte uppfostra en häst att inte sparka, den ska ju få mat?!
sätt upp nåt mjukt på boxdörren istället, så att sparkarna inte hörs och sluta gnäll.

Hm. Jag tror inte på att det är för att hästen bara är hungrig; alla våra 5 hästar vi har hemma är garanterat hungriga och har aldrig sparkat med framhovar eller bakhovar i boxen för att få sin mat.

Varför i hela fridens namn fick hästen ingen mat förrän den såg GLAD ut???? Hade det inte varit bättre att koncentrera sig på att hästen inte fick gå på den som fodrade??

charmant skrev:

ja eller hur? :smirk:
nu menar jag inte att det är normalt att hästar sparkar, finns ingen häst i vårt stall som gör det, men det är väl vanligare på ridskolor och sånt.

Pieces_ skrev:
Hm. Jag tror inte på att det är för att hästen bara är hungrig; alla våra 5 hästar vi har hemma är garanterat hungriga och har aldrig sparkat med framhovar eller bakhovar i boxen för att få sin mat.

nej våra hästar är också hungriga och dom sparkar heller aldrig.

Lazio skrev:
ja eller hur? :smirk:
nu menar jag inte att det är normalt att hästar sparkar, finns ingen häst i vårt stall som gör det, men det är väl vanligare på ridskolor och sånt.

beror helt å hållet på, har varit på två olika ridskolor, och där dom står i spiltor så sparkar dom med bakbenen, mot varandra, på den där dom har boxar, uppför sig dom flesta hästar bra, däremot så finns det en å annan häst som inte är med i ridskoleverksamheten som inte står i närheten av ridskolehästarna, som beter sig väldigt illa. att säga att dom håller på med sådant har att göra med ridskolor å sånt, tycker jag är en helt överdriven slutsats, hästen sparkar m.m. pågrund av att den är ivrig av sig, och håller även på med detta beteende vid andra tillfällen, olika tillfällen beroende på vilken typ av ivrig häst man har.
vad menar du med sånt egentligen? är det större stallar eller?

Nej vist skall man uppträda på ett bara set mot en häst och inte äventyra hästens förtroende mot meniskor.
Men man skall vel inte lämna en person som inget vet om hästar ensam under hantering av hästen?

Och nej jag tycker inte en häst skall sparkas vid hantering, och en häst skall kuna stå stilla oavset vad som händer, för tänck om hästen har råkat ut för en skada eller dyrligt och måste stå stilla, men visst skall detta inte äventyras genom oaktsam/dåraktig hantering som öven kan äventyra hästars förtroende för meniskor.

Jag vidhåller att det är människans sak att kunna hantera hästar, inte hästens sak att kunna hanteras av människor. (Även om hästen naturligtvis ska ha fått en chans att lära sig hur människor hanterar hästar, genom att tränas att ledas, bindas upp osv.)

Jag tycker att mycket av dagens hästhantering handlar om "min häst ska" och "min häst får inte", men det ställs inga som helst krav på människorna. För att dra en parallell till ridningen: kan inte ryttaren rida hästen ordentligt, ja då är det hästens fel och den behöver halsförlängare och smisk på rumpan. För hästen SKA ju gå framåt och på tygeln. Skitsamma att ryttaren sitter som hej-kom-och-hjälp-mig.

För övrigt tycker inte jag heller att en häst ska sparkas vid normal hantering (min häst sparkades när folk slog henne när hon stod i spiltan och sov - förståelingt och klokt tycker jag!), är den däremot skadad och har ont tycker jag den är i sin fulla rätt att protestera, så länge den håller sig till att markera. Dvs. jag tillåter ett lyft bakben under sårtvättning, men jag är på min vakt och skulle hästen göra en ansats till att sparka mot mig så får jag sätta stopp för det.

Men, alla har sina åsikter om hur hästar ska "dresseras", och huvudsaken är att de som faktiskt hanterar varandras hästar är ense om hur. I vårt stall har vi väldigt lika syn på hästhantering, vilket innebär att det funkar jättebra trots att vissa av hästarna säkert skulle ställa till med bekymmer i ett annat stall (tänker på unghingstarna på våren och alla "hästhandlarhästar")...

hejsan.
Jag tycker oxå att en häst ska vara väluppfostrad men de är lättare att börja tidigt än sen...om man köper en äldre häst har den ofta vart med om så mycket att de satt prägel på den.
De där med att en häst kan vara svår skodd eller att den inte kan stå still i stallgången behöver inte ha någonting med uppfostran att göra.
De finns hästar som är helt otroliga men när hovslagarn kommer är de kaos för att de kanske har gått snett nån gång samma sak med stallgången varför hålla på med hästar om man inte kan låta dom få vara hästar förvänta er inte att dom ska tänka som en människa...jag är en väldigt lugn person men när jag ska till tandläkarn tex kan jag vara skit nervös varje gång fastän de alltid går bra...

Jag håller också med om att hästar ska vara uppfostrade, MEN min anses nog vara rätt ouppfostrad. Jag har ägt honom i ca 2 år. Och jag jobbar stenhårt på att uppfostra honom. Men det tar tid, han är inte särskilt lättuppfostrad. Han är en stor klump som tror han är en liten kattunge. Med 110% förtroende för människan. Så mitt jobb är ju att få honom att behålla förtroende men få respekt. Och det tar tid. Och det går framåt. Han går mycket bra att leda in i bara grimman nu, och vända i stallgången. Vilket var fullkomligt omöjligt för ett år sen.

Så absolut, hästar ska vara väluppfostrade, men alla föds inte sådana. Och man måste få lite tid på sig att komma dit på ett bra sätt.

Ps. Han bits aldrig och går jättebra att sko och lasta och sånt. Ds

/ :smirk:

En del har så odrägliga betende på sina hästar, tex
Springer in i boxen, kan ju finas mat.
Bankar i boxarna vid fodring.
Går på en när man leder dom.
Kastar sig in i hagen.
kan inte stå stila på stallgången, vid öppsitning mm.
Kollar fikorna det första de gör när man hälsar på dom, Godis.
Vridriga att sko.
--------------------------------------------------------
Ursäkta mig men jag förstår verkligen INTE hur du tänker!!!!!!!!!!!
Har du tänkt på att hästen kanske springer in i boxen och bankar i boxväggarna för att den har varit ute hela dagen och den är HUNGRIG!!!!!!!!!!
Den går på DIG när DU leder den för att den respekterar inte DIG!!!
Vidriga att sko??? NEJ!
Har du tänkt på att hästen kanske är RÄDD?????!!!!!!!!!!

Nu menar jag inte att det är okej om hästarna beter sig illa. men hästarna gör ju det dom gör av någon anledning.
man kan ju fråga sig, tex... varför står den inte still när man ska hoppa upp?
Tycker den att det är obehagligt? eller finns det något som stör den? eller är den bara otålig, och vill iväg så fort som möjligt?
jag tycker verkligen att det är fel att skylla allt på dålig uppfostran.

Lazio skrev:
ja, dom sparkar åt varandra pga rang eller vad det nu är. vanligare på större stall.

Så du tyckeratt man skall behöva reskera livet när man fodear i ett spiltstall för att hästarna sparkar ut mot stallgången???

i ett ridskolle stall jag red på för hadde dom hängt en bol i ett snöre från taket så när hästen sparkade kom bollen i gungning och träfade honom på rumpan villkte fick honom att sluta på två fodringar, villket gjorde att fom kunde ha kvar en annars sypergo ridskole häst.

Från en som inte vill reskera livet för att hästar sparkar bakut när det är fodrings dagks .

Horse skrev:
Nu menar jag inte att det är okej om hästarna beter sig illa. men hästarna gör ju det dom gör av någon anledning.
man kan ju fråga sig, tex... varför står den inte still när man ska hoppa upp?
Tycker den att det är obehagligt? eller finns det något som stör den? eller är den bara otålig, och vill iväg så fort som möjligt?
jag tycker verkligen att det är fel att skylla allt på dålig uppfostran.

Klart det finns en andlednig och den största som jag ser det är att hästen aldrig har fåt klart för sig hur dom skall detesig.

Sedan har vi dom hästarna som har set fördelen med att betesig på ett vist sett, typ om jag drar i grimskaftet mot gräset så får jag en tugga, för hästar vet att dom är starkare än en meniska och det får oftast ingen terätavisning.

sedan kan det bero på att hästen inte har tillräkligt med förtroende för meniskor.

Och sedan har vi dom som är rädda men det märker man ganska fort då man kan se ögonvitan och i bland kan man höra hur hjärtat slår.

Dom två översta är ganska lätta att få bukt med bara man är konsikvänt, dom andra två kräver mycket tid och tålamod men har man inte den tiden borde man i första hand inte köpt hästen eller sälja den till någon som har tid.

Jag hanterar helst bara min egen häst men hon var inte så väldans söt från första början, det har vuxit fram med lite konsekvens och en liten puff (stor) förra sommaren. Det har även kommit i stötar, ena dagen fungerar en sak inte alls men nästa så fungerar det bra.

Hon har iof aldrig varit svår att leda egentligen, "grundlydnaden" var satt hos uppfödarna men det är på en annan nivå nu.

Hm..många som verkar en aning enkelspåriga här....

Självklart håller jag med om att hästar inte ska vara ouppfostrade eller rent av farliga. Men man får inte vara för snabb med att döma.
Som några skrivit här så kan ju ägaren jobba stenhårt med att uppfostra sin häst men som sagt tar det tid. Hästar är egna individer & väldigt olika, vissa hästar är lugna och skötsamma av naturen..andra är det inte. Vissa hästar lär sig snabbt..andra lär sig långsamt.
Måste hålla med Sanwan om att man faktiskt måste kunna kräva endel av oss människor också. Vi måste kunna hantera även hästar som inte är kolugna hela tiden. Då menar jag förstås inte att hästarna ska få sparkas eller bitas, men lite måste vi kunna tåla.

Och sen kan förstås hästar vara olika mot olika människor. Var alltid jättenoga med min ponny och häst. Båda stod lösa på stallgången utan problem, jag kunde gå utom synhåll & de stod lika still ändå.
Jag kunde hämta deras mat, öppna boxdörren (som var precis framför näsan på dem) och lägga in maten i krubban, och ändå stod de kvar på stallgången (och då ska tilläggas att hästen var GALEN i mat) Jag kunde även ha dem stående lösa utomhus när jag borstade eller svampade av dem (trots att hästen var skraj för både svampen, hinken & vattnet) MEN detta lyckades jag absolut inte med genom slag och skäll!! Nej, det krävdes lång tid av konsekvent träning och "horsemanship övningar".
Ponnyn var modigare än hästen, hon följde med mig överallt (lös), upp för trappor & in i trånga utrymmen. T.ex. så hade vi ett hinderförråd på gården, det var litet och trångt och så lågt i tak att jag inte ens kunde stå upprätt (jag är bara 1.60) och dit in följde hon med mig helt frivilligt.
Men, nu till en poäng, trots att hon var så lydig och uppfostrad med mig så kunde hon tvärnita och vägra gå framåt när någon annan skulle leda henne till hagen och hota med bakbenen när de skulle "sätta fast" bensnörena, 3-4 gånger (på 2 år) så var det någon som fick sig en liten spark också.
Men ouppfostrad var hon verkligen inte! och inte sjutton kunde jag straffa henne för någonting som hon gjort mot nån annan flera timmar tidigare, det skulle hon ju inte förstå.
Nej det krävs faktiskt endel av oss människor som sagt, om en häst står med öronen bakåt när man håller på vid rumpan (sto dessutom) får man nog förstå själv att man måste ta det lite försiktigt.

Sen undrar jag verkligen hur Fager tänker när hon skriver "en häst ska kunna stå stilla oavsett vad som händer"
Men herregud! tror du att uppfostran innebär att "kuva" hästen totalt och ta ifrån den dess naturliga beteende. Flyktinstinkten är livsnödvändig för hästarna, tar du ifrån hästen det så har du ingen häst längre, då har du en maskin.
Hästar måste få vara hästar, de kommer aldrig att bli människor.

Håller med ouppfostrade hästar är det värsta jag vet :mad: Det gör att allting man ska göra med hästen tar typ dubbelt så lång tid som med en uppfostrad!! Och den tiden har i alla fall inte jag!

(knapplån)

ridskolehästar är yu oftast nafsiga och odrägliga, men det är ju oftast eleverna som gör de t.ex. ger de godis, morötter m.m.

en ponny slog jag till på mulen och röt åt den när den nafsade på mig. när jag kom ditt nästa vecka röt jag åt när den nafsade mig.
Den har aldrig nafsat mej, och när den gör det på nån annan ryter jag åt han då släpper han jackan lr nåt och ser så oskyldig ut :love:

Det verkar som om nybörjarna tror att han gillar de om han nafsar.

Varför ha bensnören på en häst som värkar vara så iriterad när man ska fästa dom, värkar vara trevligare mot häst och dom meniskor som hanterar hästen att slippa dom.

Kram

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka