Blir tokig.

F

Fager

Jag fatar inte att folk inte kan uppfostra sina hästar bättre.

En del har så odrägliga betende på sina hästar, tex
Springer in i boxen, kan ju finas mat.
Bankar i boxarna vid fodring.
Går på en när man leder dom.
Kastar sig in i hagen.
kan inte stå stila på stallgången, vid öppsitning mm.
Kollar fikorna det första de gör när man hälsar på dom, Godis.
Vridriga att sko.

Hästarna kan ju ha deta betende om man är ensam om att hantera hästen men oftars är det inte så, och varför skall andra behöva reskera sin hälas bara för att vissa inte kan uppfostar sina hästar.

Min syster blev biten heromdagen av en häst när den inte fick godis och ägans kometar, hon ville bara ha godis.

Nä jag skall börja vägra och ens peta på dom hästarna som inte är uppfostrade.

Är nog i fel period i månaden nu, men måste skriva av mej.

Sv: Blir tokig.

Instämmer, vilken period i månaden det än är... :smirk:

En uppfostrad häst är betydligt trevligare att umgås med.
Jag köpte min första egna häst för tre år sedan (efter att ha ridit andras hästar i mer än 30 år). Det blev en kallblodstravare på bortåt 700 kilo, och jag är otroligt tacksam för att hon blivit ordentligt uppfostrad av sina tidigare ägare.

Besten är en häst som SER folk, hon varken springer ner en, bits eller sparkas. Hovslagaren säger att hon är hans idealhäst att sko, och stallägaren öser beröm över henne.

Trevligt :smirk: Det enda jag behöver göra är att underhålla det hon lärt sig.

Immer

Förstår precis vad du menar, folk som inte kan uppfostra sina hästar kan väll skaffa en som kan göra det (vissa hästar däremot går ju inte att uppfostra, men dom kan dom ju få ta hand om helt själv istället, hemma på gården eller nåt...)

Min ponny var ju helt ouppfostrad när jag köpte henne (köpte henne från en ridskola), å personligen så tyckte jag att det inte var värsta svåra jobbet med att fixa det, visst det tog ju sin tid men man ser ju även ett resultat av det hela, vissa grejer behövs det bara två gångers tillsägning av å vissa behöver ju mer tid på sig att fixas, det var tillexempel bara två saker som jag fick hålla på med för länge tyckte jag, specielt den ena, den var jobbig, tre månaders kutande i hagen i en timme varje dag, men det löste ju sig det oxå :rofl:

Fast jag måste få "försvara" de oupfostrade lite,för i mångt och mycket så ser inte hästägarna själva att deras hästar är ouppfostrade. :smirk:
Vet ju t ex att många har tyckt att jag är ganska "sträng" med mina hästar,men samtidigt så är de väldigt imponerade av att de är så lätthanterliga osv. :crazy: och de ser själva defintivt inte att deras hästar är ouppfostrade,jag tror att i mångt och mycket är det ren brist i kunskap,tyvärr... :crazy:

Håller med, ägarna tycker ju att deras hästar är de bästa för i regel lyssnar hästarna bättre på dem samt att all aha rju olika "uppfostrings syn" . Däremot är det som sagt helt vidrigt vad vissa ägare tillåter sina hästar att göra , dom låter hästarna vara rent ut sagt farliga utan att tänka på omgivningen.

Bryr mej inte om hur hästen blir uppfostrad, tror faktist en väluppfostrad häst mår mycket bättre en en ouppfostrad, sedan bejär ägaren att hästen skall vara känslig när man rider när man i övrigt aksepterar att dra, slita och knuffa på den, nä fy fattar inte folk att det hänger i hopp, tydligen inte.

Jag tror nog att ägarna fatar att dom har en ouppfostrad häst, då jag har alldrig hört en ägare säja att goda ord om sin häst när den inte står stilla på gången eller när hovisen tar ett högre pris för att hästen är vidrig att sko.

Men men vad jag har hört så skyller många på att hästen är högt i blod eller så högt i kondis och därför dansar runt ägaren när dom leder hästen, inte kan stå stilla på gången eller inte går att rida ut på, nä fu vad jag blir piss på sådant.

Har jobbat på travet där hästarna är i mycket bättre kondis än många ridhästar och dom flästa är lungnet själva att hålla på med.

Håller med!! :)

Hästar är stora tunga djur som faktiskt är farliga när de är ouppfostrade. En ohanterad och/eller ouppfostrad häst är hemsk. Jag kan ta min egen häst som exempel. När jag köpte henne för två år sen gick det inte att: leda, kratsa hovar, fånga i hagen och boxen eller lasta. Hon flyttade inte på sig när man bad henne, hon klev nästan rakt över mig och hon sparkade när det inte gick på hennes villkor. Detta ledde till att jag var konstant halt i flera månader efter hennes känsloutbrott. Hon pratade helt enkelt hästspråk med mig. Men nu efter mycket träget arbete så är hon en liten ängel. MEN jag släpper inte in någon icke hästvan till henne och skall någon annan hantera henne (tex täcka av eller på) så måste hon vara uppbunden. Ju mer man pysslar desto med lär hon sig att hålla koll på sina känsloutbrott. Men jag säger som jag brukar: - Ston! Man behöver ju bara se till sig själv..... :)

Jag kan inte annat än hålla med dig...
I stallet där jag har min häst står det sammanlaggt 20hästar. Och alla i stallet säger jämt att min häst är så trevlig att ha och göra med mm. Men det beror mycket på att dom andra hästarna inte är uppfostrade alls.
Det verkar som att det är viktigare att hästen kan piaff eller hoppa 1,20 än att den är säker för människor att hantera.

Jag får dock ofta höra att jag är för hård när jag uppfostrar min häst... Men om jag inte skulle vara det så skulle hon inte vara så trevlig som hon är.

Ibland blir jag sååååå trött på folk och deras ouppfostrade hästar.

Jo, jag har konfronterat nån hästägare vid nått tillfälle om just det här med uppfostring och då får jag höra nån tam historia om att den varit vanskött och att man inte kan säga åt den på skarpen mm...

Jag har fått en häst över mig en gång (400kg kallblods hingst 3år) så jag har 52% kotkompression på 3 kotor och diskar som trycker på nerverna och sabbar kännseln i benen och så har jag givetvis ständig smärta. Så jag har inte lust att få en till häst över mig.

Nafayette skrev:
Hur lär man en häst att inte banka vid utfodring??

AM
Hästen i fråga får mat efter den har slutat sparka, har funkat i dom stallen jag har varit.

Hur lång tid tar det innan den slutat banka - dvs hur många fodringstillfällen ska detta upprepas?
Din "metod" är helt ny för mej, och jag måste säga att jag tvivlar på att den fungerar.

I mitt förra stall var det aldrig samma utfordringsordning, vi skiftade från gång till gång. Ingen av hästarna bankade. Det tyckte jag var en effektiv "metod".

Immer

Ang: Bankande hästar!

Min lilla nordis-pojke är MÄSTAREN på att banka i boxen, trots att han sedan han var liten har tränats att inte göra det. Men för honom sitter det i ryggmärgen (undrar om alla nordisar har samma gen? Jag har stött på mängder med nordisar och varenda en bankar så man tror att de ska riva stallet...). Vi har försökt med allt, bla att ge honom mat sist, funkade inte mer än en gång sedan återgick han till gamla rutiner; Ryta till? Näpp, han blinkar oskyldigt och vänder sig bort men så fort man rör sig är han där igen; Träna bort det på andra sätt: Vilket av dem? Jag har kört ledarskapsövningar, lurat honom... U name it!
Jag är nog lite inne på att testa Immers idé härnäst, den där med olika utfodringsordning varje gång. Om jag kan få de andra i stallet att gå med på samma sak.
Jag vill dock poängtera att han inte är det minsta ouppfostrad i någon annan aspekt.

Så det är som jag trodde då? Att det är en gen som orsakar det? ;)

Ibland kan det faktiskt även vara så att hästen är hur snäll och lätthanterlig för vissa, medans med andra kan dom leva rövare.
Då menar jag vid hantering, ledning osv.

På ridskolan där jag jobbade vissa helger så hade dom några unghästar. När "ordinarie" personal hanterade dom så gick dom små ljus. Men för stalljours människorna kunde dom vara helt loss vissa dagar. Oavsett om det var vana duktiga människor eller nybörjare.

Till viss del har väl även det med uppfostran att göra, men man måste även själv som person kunna hantera olika typer av hästar.

Immer skrev:
Hur lång tid tar det innan den slutat banka - dvs hur många fodringstillfällen ska detta upprepas?
Din "metod" är helt ny för mej, och jag måste säga att jag tvivlar på att den fungerar.

I mitt förra stall var det aldrig samma utfordringsordning, vi skiftade från gång till gång. Ingen av hästarna bankade. Det tyckte jag var en effektiv "metod".

Immer

Hur lång tid det tar beror på hur länge dom har fåt göra så.
Om man komer på dom med att börja banka tar det 2-3 fodringar men vet oxå en häst som det tog 3veckor för att sluta banka och i början fick hon maten en 1/2 time efter alla andra.

Jag har tästat detta i fyra stall och det har fynkat i alla stall.
Vet även andra som anveder sig av dena metoden och som det har funkat för dom.

Lycka till.

Var i ett stall med ett sto som var jättetjurigt varje gång de skulle ge mat. Stog med bakåtstrukna öron när de kom med maten och högg in innan de lagt dit det. Hon fick ingen mat för än hon såg glad ut och tog fram öronen. De stog utanför och väntade och sa till alla som ibland hjälpte till att fodra att inte ge henne för än hon tog fram öronen. Det dröjde bara ett par veckor så gjorde hon det. Sen såg hon sur ut och vaktade sin mat medan hon åt men hon var trevlig när hon fick sin mat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka