blir så trött!!

:confused: :confused: :confused:

Jag förstår inte vad du vill få fram, förstår du det själv?

Du får gärna svara på mina frågor också.

Vem har dragit upp vildhästar och gå utan täcke?
Inte jag iaf.

men när jag skrev att jag tycker att man ska läsa fakta innan man yttrar sig så menar jag precis det!! att man inte ska slänga komentarer om sånt man inte vet något om! eller har jag fel? jag slänger inga komenaterer om barfota gång som jag inte har väl basserad fakta för och jag hoppas du gör det också!

Nu skojar du väl?
Du verkar ju inte veta nåt om barfotagång, inte ens hur övergångsperioden fungerar.
Det du baserar din åsikt på är din egen häst, som gått med tappsko i 1 vecka?

Sedan verkar du inte veta så mkt om hovar överlag heller.
Annars skulle du väl inte låta hästen gå med en tappsko i en vecka, overkad?

Angående min kunskap om skoning/barfotagång så är den hyfsat lång. Min kunskap kommer från egen erfarenhet av olika hästar med olika hovproblem och bra hovar.

Jag vet bättre än att slänga ur mig dumheter om saker jag inte vet ett smack om. Sedan ser jag även till att inte ge mig in i diskussioner där jag uppmanar andra att lära sig mer, när jag själv är såpass okunnig om hovvård överlag :rofl:

Såpass mycket ödmjukhet inför min egen okunnighet har jag.

Jag påstår inte att jag kan bäst eller mest, tvärtom, jag kan lära mig mycket mer. :smirk:

jo visst jag håller helt med om vad du "säger".
men saken är den att en ridhäst som rids på sand och "grus" underlag sliter ju aoutomatiskt på hoven och detta kan göra att hoven i sig blir sned och det bidrar till en viss snedbelastning. eller har jag fel? :confused: :smirk:

ok nu räcker det! :mad: blir väldigt arg när jag läser ditt inlägg du vet inte ett skit om vad jag kan eller vad jag upplevt och borde därför veta bättre än att kasta ur dig onödiga komentarer eller hur! jag baserar inte mina åsikter på min häst som gått en vecka utan en sko herregud!!

och varför skulle det vara så farligt om han tappar en sko på betet och får gå med 3 st i en vecka när han vilar? får jag fråga det! vad skulle det göra! det hade ju varit värre om han tappat alla 4! jag vet inte om du har en hovslagare som kommer dan efter att du ringer det har inte jag!

nej nu är jag trött på den här diskutionen som inte kommer någon vart! alla blir bara förbannade och sura. till ingen nytta what so ever. vi stannar här och jag har min åsikt och du din. om det är du eller jag som är "okunnig" får nog stå för oss själva. men jag blir j*vligt förbannad och krängt när du tror att du kan placera mig i ett fack när du vet såååå lite om mig och mina kunnskaper. inte har väll jag utalat mig om dina kunnskaper på samma sätt som du gjort om mina? nej nu får det vara nog! :mad:

Snedbelastning har väl egentligen mera med att göra att hästen är inkorrekt i sin benställning..men visst stämmer det till viss del att rider man bara på hårda ytor så självklart kan ju vem som helst bli ömfotad tids nog....Fast oftast (i vart fall till stora delar) försöker man väl rida i varierande terräng. Men har man inget val och måste kava fram på sten/grus-vägar så måste man väl...Hade en B-ponny en gång som jag körde enbart på asfalt/grusvägar...jag fick faktiskt halvsko henne tillslut, trots superhovar...Vi körde dock 2 pass/dag ca 2h i ganska friskt tempo..Man behöver ju lixom inte helsko bara för hästen är ömfotad...oftast handlar ömhet bara om framfötterna...sällan bak. Har en treåring som jag har oskodd och tänker ha det så länge som möjligt, men vissa dagar då det vart blött så kan hon uppvisa ömfothet, men när det är blött ute blir ju sulan mjukare också. Men jag tänker i såfall bara halsko henne...och då fram. Men väntar så länge som möjligt.

så så...
inte bli förbannad nu :)
Du får ursäkta att det tolkas som att du är okunnig när du lät din häst gå utan sko på en hov i en vecka.
Vad jag kommer ihåg av det jag läst så är det det enda konkreta exemplet du kommit med hittils, det kan vara en anledning varför folk hakar upp sig på det.

Men det var egentligen inte det som jag ville säga.
Jag vill lägga till ett argument, min häst.

Jag har länge velat hålla henne barfota, eftersom jag har hört om alla nackdelar med järnskor och det inte finns några hovslagare här som skor med "gummiskor"
Men när jag hade henne barfota på betet i början av sommaren så slets hennes framhovar ner för hårt. Hon hann aldrig bli halt, men jag bestämde mig för att slå på henne skor igen.
Sedan i höstas så hörde jag talas om de olika pådragsskor som finns, jag visste inte att de fanns att köpa i Sverige förrän nu. Jag blev naturligtvis jätteglad att det fanns något som kunde möjliggöra övergångsperioden utan att hon skulle behöva bli halt.
Jag köpte in Old Mac's och skodde av pållan.
Det gick förvånansvärt bra till en början, men när det frös på utan att komma snö höll jag på att få hjärtsnörp eftersom hon blev väldigt ömfotad av det ojämna och hårda underlaget. Hon fick ha på sig sina gympadojor jämt under en veckas tid, dvs. innan det kom snö. Det hjälper eftersom skorna väldigt effektivt skyddar sulan från knölarna.
När snön väl kom så var det som magi, hästen min var sitt gamla jag och sprang som vanligt. Utan gympaskor.
Snön smälte bort ännu en gång men då visste jag ju vad jag skulle göra. Dessutom sydde jag ett par tofflor till bakhovarna så att hon inte skulle få ont i dem med.
Jag har nämligen haft henne barfota bak i omgångar förut, förmodligen därför som de är "bättre".

Nu när snön förhoppningsvis kommit för att stanna i några månader så är hon inte alls halt, och kommer nog inte bli det heller.

Tills nästa vinter kommer hennes hovar att vara bättre och starkare, så det är inte alls säkert att hon kommer att bli halt när det fryser på sådär.
Hennes problem är i realiteten inte ömfothet, utan att hon sliter på framhovarna när hon rids (på bland annat grusväg), men eftersom barfotahästar naturligt (bla pga ökad blodcirkulation) får starkare hovar som växer snabbare så är jag inte orolig för hennes framtid som ridhäst.

Dessutom kan jag tillägga att man inte alls skodde hästarna i början när man tämjt dem. Jag har inga datum, men första försöken att skydda hästens hov var iaf. romarna som snörde på hästarna någon slags sandaler för att skydda mot stenbelagda vägar.

Tycker du har ganska bra inlägg... Skulle vilja bli lite mer övertalad om hur bra det är med barfotagång då jag inte rikitgt tror att det fungerar själv...
Min häst var 7 år och oskodd när jag köpte honom. Hovarna jättefina trots ridning och hage, tills han slet ner dom för mycket. Alltså dom fläktes inte utan dom blev bara för små. Varma också....
Därför skodde jag honom. Man vill ju inte vara elak...

Efter ett par omg skor så drog han av en sko på frambenet som sattes dit igen dagen efter av en nyuteximerad hovslagare, ca 4 v in i skoperioden. Efter ett kort tag så sprack hovarna mellan sömsticken och till slut trillade hovarna "sönder". Jag försökte spackla ihop den med hovspackel och annat men utan ngt bra resultat.
Fodret var det inget fel på, glansig päls.Gav alla tillskott till hovar man kunde hitta. Normalt hull. Verkligen jättefin i allt utom hovar... Och så tappade han då naturligtvis skon när hovslagaren var på semester i somras. Efter ett par timmar i hagen när jag kom så var naturligtvis hoven väldigt sönder... VArm var han verkligen och jag fick panik... Vad skulle jag göra... Han var så halt att han inte ens ville gån in och ännu mindre ut igen. Han led verkligen. (OBS- inget att man inte kan gå barfota, jag förstår att man måste vänja in)
Jag filade ner flisorna och satte på min Daviesboots som trillade innan nästa dag... MEN nu har jag kommit på att om man lindar hoven med EquiWrap, självhästande linda, så sitter den som berget... Jag tycker ju ändå att Daviesbootsen är den "skon" som är minst klumpig. Min häst har heller aldrig fått skav av dom. (men han är inte speciellt känslig, går med boots alltid)

Easyboots har jag också provat, tycker den är klumpigast.
OLD MACS tycker jag verkar mindre bra då dom är så täta och ger skav.

De andra skorna har jag nog inte sett... där kan jag inte
uttala mig.

Beträffande övriga skor såsom hippogrip. Dessa spikar man ju också. Hur kan dom vara så mkt bättre? Jag skulle ju vilja ha en "klistersko" Finns det? Som verkligen sitter där?
Man har ju alla sett bilder på hur hoven blir svart och "murknar" där sömmarna suttit. Skulle ju vilja ha en sko som man kan sätta på när man använder hästen då han sliter för mkt på hovarna annars... men jag vill ha en skolickande sko. Inte gymadojjor och andra klumpiga saker... utan klistrade skor typ.
:crazy:
Jag vet ju att han behöver ngt så där behövs ingen kommentar. Han hade klarat sig hela livet tills jag köpte honom och han började gå lite oftare...

VAD GÖR MAN???

men jag vill som sagt gärna ha ett svar på varför man är okunnig när man har en upptagen hovslagare?? och om det nu är sååå hemskt att han gick utan 1 (!!!) sko i 1 (!!!) vecka. borde det då inte vara värre om han skulle gå utan på alla? jag förstår inte. ok.. rider man på en häst som har 3 skor då kan man nog kalla den något okunnig. men en häst som står på bete?? snälla förklara!?

jag har många exempel men till vilken nytta? som sagt den här diskutionen hjälper just nu igen. :mad:

Det går att klistra på slitlager iaf men de är nog inte så bra för hoven, inte så som jag har fått det förklarat, utan men en tillfällig hjälp.

Hästars hovar är varma när blodcirkulationen fungerar som den ska så det behövde du inte bekymmra dig över. Däremot om dom hettar så är det inte bra.

En sak som jag däremot funderar över lite är när folk säger att hovarna slits så mycket, var går gräsen då? När hovslagaren inte har något att fästa sömmen i eller vad?

Mvh T

jag anser att du är okunnig angående barfotagång.

Anledningen till att det inte är bra att utan 1 sko har jag försökt förklara.

Jag tar det igen:

Om hoven är overkad när man tar bort skon, så flikar hoven lättare upp sig och faller sönder lättare.

Samt att det inte att är bra att hästen går med 1 sko på och 1 sko av. Antingen bör man ta bort den andra skon också, eller se till att få den andra skon påslagen.

Jag har inte hakat upp mig på okunnighet överlag, utan irriterade mig bara över det onödiga i att starta upp en tråd som inte kan leda någonvart, och där trådskaparen inte har några bra argument mot barfotagången.

Jag börjar inse att du är ganska ung va?

du har varken med min ålder eller kunnighet att göra!

jag skriver som jag känner och tycker sen får alla stå för sig.

om nu min tråd är sååå patetisk vad gör du då här??
du får gärna vara här och svara för mig men varför lägga ner så mycket "arbete" på att skriva dumma svar på en så patetisk sak?? :confused: :smirk:

nej jag tänker inte skriva mer exempel.. till vilken nytta skulle jag göra det??

du får tycka vad du vill och jag får FAKTISKT (!!) tycka vad jag vill tro det eller ej.

nej nu avslutar vi den här diskutionen tycker jag den leder ingen vart ändå.. :smirk:

Hej

Jag har haft liknande problem. Det jag testade i första hand, innan barfotagången var Mustadsfors limsko som heter Easy Glu, dyyra skor, och satt bra i någon vecka. Man måste vara väldigt noga med att rengöra innan skon sätts på.

Skon passade hyfsat, den gick att rikta som en vanlig sko, men skon var tjock, alldeles för tjock. Antar att den måste vara det för att hålla längre.

Har du snö nu på vintern?
Isåfall kanske man kan ha honom barfota på vintern om det ej är isigt, och sko honom med sko eller hippogrip sommartid?? Om du inte vill använda lösskor.

Hur ser hans hovar ut annars? Platta eller mer skålade?
Om han gått barfota i 7 år utan att vara öm så borde han kunna gå barfota. Anledningen till att hovarna är varmare barfota är att blodcirkulationen är bättre. Att han sliter dem mer pga att han går mer, kan det bero på att hans hovar inte var vana vid det underlaget du red honom på då?
Under en inväjningsperiod till barfota så måste man gå på det material hästen senare skall röra sig på, i mitt asfalt och grusvägar.
Kanske hästen var van i att gå i mjuka lerhagar samt gräshagar? Då hade han kanske behövt en period med invänjning på andra underlag. Härdningen av hovarna visar sig inte på en gång heller, räkna med någon månads härdande innan det ger resultat.

Har du en bra foderstat? Han är inte känslig mot något?

Anledningen till att jag pratar om hippogrip är att vi testade dessa förra sommaren. Man måste ju sömma fast dem, vilket kan vara svårt om hästens hovar inte håller.

Jag anser att om hästens hovar inte håller, kan en störning i tillväxten vara en anledning, hur ofta måste du sko honom?
När min häst var som värst var vi tvugna att vänta uppemot 10-12 veckor innan det fanns något att verka bort, inte alls normalt.

Hursomhelst, hippogripen är bra, då de saknar färdiga sömhål. Då kan man sömma på hovens starkare delar om det behövs. Sedan flexar de liknande hovens flexande. Inte som en stum järnsko.

Jag kan ej rekommendera hippogrip till hästar med sköra hovar. Anlendingen är att materialet i hippogripen suger tag om sömmen. Detta är bra, motverkar tappskor på friska hovar, men på en skör hov blir det katastrof, för då kan hovvägen fara lös före skon lossnar, vilket resulterar i ännu mindre hovar.

Det svarta i hoven du sett, visst menar du då bärrandsröta?

Jga är inte alls förtjust i barrierboots, tycker de är stela, hårda och halkiga
har själv old mac´s och har inte haft några problem alls, men det beror nog på individen som skall bära dem.

Jag vet inte var du bor, men jag tycker att du skall höra dig för med hovisarna runt omkring vad de tror. Häruppe är hovisarna ense om att barfota är nog det bästa, men det passar inte alla hästar.

mvh

Det är väl bra att du kan ha din häst barfota.
Men om du har häst i södra eller mellersta sverige så har du kanske bara snö 2-8 veckor/år!!
Resten av tiden får du hålla tillgodo med grus- och sandvägar.
Så att använda vintern som en övergångsperiod för barfotagång är oftast inte realistiskt.
Åtmindstånde dom hästägare häromkrinh som har sina hästar oskodda gör det för att spara pengar. Det är det enda skälet.
I "min" ridklubb har det t.o.m. inträffat att en medlem och h*ns föräldrar blivit uteslutna då dom ständigt kommit till träningar och klubbtävlingar med en häst som varit så ömfotat att den varit halt.
Trots anmälan till alla instanser så har inget hänt på snart 7 år.
Och nu är hästägaren över 20 år och har flyttat från kommunen med sin häst.
Så då har "fallet" lagts ner.
Tyvärr är detta inte det enda fallet med urhalta barfotagående hästar häromkring.

jo visst jag håller helt med om vad du "säger".
men saken är den att en ridhäst som rids på sand och "grus" underlag sliter ju aoutomatiskt på hoven och detta kan göra att hoven i sig blir sned och det bidrar till en viss snedbelastning. eller har jag fel? :confused: :smirk:

Men har du inte funderat på vart "snedslitningen" tar vägen när du sätter på skor???

Det måste du väl inse att hästen sliter lika snett både med och utan skor, men man döljer symptomet med järnskorna. Hästens benställning ändras ju inte av att du tar av skorna.

Det är en annan sak om du menar att hoven växer snett, men då får man vara där och raspa så att hoven alltid är jämn runt om.

mvh Jessica

Tack för ett bra inlägg... :bow:
Jag har aldrig provat Hippogrip, men läste mycket om den när problemen var som störst...
Nu är hans hovar faktiskt *peppar, peppar* jättefina. Hela med bara sömhålen som ska vara där.
En ny hovslagare kom och verkade av hovarna jämna. Häststackaren var halt i en hel vecka men fick sedan supergång... Var för lång i tån.... Tyvärr kan jag alldeles för lite om hovar själv... har väl lite koll men då med skor på.... Hur som helst så tror man ju att hovslagaren vet bäst själv...
Denna hovslagare tyckte också att jag skulle låta honom gå barfota för att skåla upp hovarna vilka kan båga lite neråt eller då vara helt plana...
I och med att han har "tappat ner" sulan så sedan han fick skor är han nu VÄLDIGT ömfotad... Kan inte ens gå på singelsand utan att halta. Svårt att tro när hästen varit utan skor så länge i sitt liv.
Nere i Skåne där jag bor kan man knappt stava till snö... Så just nu skulle nog hovarna försvinna på 3 h... Inget alternativ nu iaf.
Hagen han går i är stor gräshage med sand under. Superunderlag. I somras med tappskon, innan jag kom på att man kunde sätta Equiwrap så höll hoven relativt fint genom att jag raspade lite då och då... Trodde det skulle vara värre...
MEN jag vet inte om jag är beredd att lägga hela min sköna sommar utan ridning för att hästen ska kunna gå barfota när han slitit ut hoven så mkt innan...
Men jag vill ju inte heller att han ska ha bärrandsrötan i hovarna...
Där är väl det stora problemet... Jag kan inte bestämma vilket som är värt mest...
För tillfället fungerar det ju jättebra... Det är lite halt med skor nu på vintern, förstår inte alla här som säger tvärtom...
En oskodd häst får ju knappt styltor och halkar inte alls lika lätt som en med skor... Och hålla på och brodda i hagen är inte min melodi. Vet minst 1 häst som avlivats pga detta... för 2 v sedan... Vill jag inte vara med om...

Om skornas vara eller inte vara... Det är frågan... Men vem ska hjälpa mig med svaret??? Du får gärna hjälpa mig lite till! :crazy:

jag har inte hängt med här märker jag, men vem är det som kallar sig "barfotaförespråkare"?

Alla hästar kan INTE gå barfota. Tyvärr..

Om vi ändrade avelsmålet lite inom vissa raser (de flesta??) så skulle de det, men mitt kallblodssto kunde det t ex INTE.

Om hon bara gick i gräshage kunde hon med nöd och näppe gå barfota bak, men fram klarade hon inte. Och jag och hovslagaren gjorde otaliga försök att få bort skorna iaf när hon vilade, men det gick inte oavsett hur lång tillvänjningstid hon fick.

Araben klarar sig utmärkt barfota, MEN där har jag valt att ha skor eftersom jag rider så mycket på grusvägar på somrarna, och hovarna slits ner såpass att det är knepigt att få på skor på hösten igen. Och jag VILL ha skor vintertid. Det blir så halkigt annars. Och visst kan jag ha någon form av tofflor när jag rider, men i hagen då?? Ska jag ha toffler där med så kan jag lika gärna sko, de 8 h/dygn han står inne är skitsamma.

Men jag plockar av honom skorna en - två perioder per år i alla fall, just för jag gillar att de är barfota. Och han KSULLE kunna gå med tofflor på sommaren och annars barfota, men jag har inte gett mig in i den djungeln, alla säger så olika om vilka som är bra, och ag har inte lust elelr råd att experimentera, och han är väldigt skavkänslig så det är mycket som ska stämma.

Unghästar går barfota tills de rids såpass att hovarna slits för hårt ELLER tills de rids sin första vinter, då får de skor vinterhalvåret. Enbart för jag ska kunna brodda. BLANKIS är ingen ovanlighet här tyvärr, och de brukar se ut som bambi på hal is i hagen (snö är bättre, det är inte halt). Och att en unghäst som bara skrotar i hagen går och spänner sig hela dagar i hagen är en sak och inget att bekymra sig över, men när en häst som man sen ska ställa krav avseende prestation på gör det så känns det väldigt ofairt mot hästen.

Men om det fungerar går de oskodda sommartid och skodda vintertid från det att de rids första vintern. Innan dess är de oskodda hela året om. Men det finns undantagsindivider och de får man ta hänsyn till.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 977
Senast: animalasia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 958
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama