blir så trött!!

Den här naturliga trenden på icke vildhästar börjar gå för långt.
man måste se till individen.
som vissa pratar här så kommer flera hänga på och slita av skorna så hästen kanske får ont bara för den ska vara naturlig...trots onaturligt slitage som t.ex ridning :angel: :crazy:

Oavsett vad det handlar om, lösdrift, barfotagång, skoning, sjukdomar, allergier m.m. går bara för långt och blir fel så länge man inte låter sundaförnuftet i kombination med fakta råda till varje individ.

Därför är det trots allt bra med sådana här tråkiga "kastaskittrådar" för det om inte annat kan få folk att själva börja tänka och söka mer kunskap och ifrågasetta sig själva, inte bara "köpa" en det ena en det andra och bara svälja utan att tänka längre än näsan räcker.

MVH/

Jag vänder mig till alla som är emot.....
Det är ingen trend :devil:
Det som nu händer när fler intresserar sig för att ha sin häst oskodd är att ny forskning kommer fram i ljuset. Man har forskat på vildhästhovar i mer än 20 år nu och resultatet av detta börjar att visa sig i nya sätt att hålla häst och verka hovarna.

Det är flera kända veterinärer och hovslagare och andra forskare som har lagt fram rapporter i ämnet. Det finns massor av dokumentation att hitta bla på nätet och böcker.
Om man är intresserad ;)

Forskningen har gått ut på att mer förså hästens komplicerade hovmekanism ledernas och andra delars samspel. Man har mätt och dissikerat massor av vildhäst-hovar för att se vad det är som gör att hovarna håller sig så friska och fina på vilda hästar.
Detta har lett fram till en nytt sätt att verka hovar på tamhästar så de klarar samma påfresning. Förresten så kommer vår ridning ändå inte i närheten av det slitaget som hästar utsätts för i det vilda. Så varför skulle hoven inte kunna hålla. Men återigen som andra nämnt. Du stimulerar/vänjer hoven vid det arbete som den ska utföra. Vilket gör att du får vänta mellan 9-12 månader innan du har en "ny" hov anpassad för det jobb du vill ha hästen till. Under tiden kan man använda lösskor som oldmacs för att skydda hoven vid behov. Det är bara under övergången hoven kan slitas för mycket.

Nej, Det är inte någon större skillnad på olika raser eller vild och tamhäst utan man har kommit fram till att ju mer hästens hov stimuleras, och det regelbundet ju mer och starkare horn bildas.

Detta nya sätt att simulera vildhästars slitage på hoven har varit mycket framgånsrikt. I USA verkas många hästar redan efter detta. Nu är redan var 5e ridhäst oskodd där och flera olika tävlingsformer godkänner nu oskott, även distans......... :) snacka om slitage :D

Dessa forskningsresultat kommer att spridas och detta sättet (Det finns lite olika varianter men det går ut på att närma sig vilhästens hovform) att verka hovar kommer att öka även i Sverige så jag tror bara det är början vi ser.

Anki
som för ett år sedan inte heller visste bättre utan trodde ridhästar måste vara skodda. Tänk vad lite kunnskap kan ändra :idea: :D Jag var så skeptisk men läste ändå allt jag kunde hitta av ren nyfikenhet.:D

När jag skodde min gamla häst för första gången vid 5-års ålder blev jag varse vilket lidande jag hade utsatt henne för i drygt 2 år.
Hennes gångarter var som 3-åring knappast ens medelmåttiga. Efter att ha fått skor på fötterna gick hon och vann en LA dressyr med kommentaren: Hur hade jag burit mej åt för att förbättra hennes gångarter så mycket på bara 1(!) månad??
Före skoning: 4
Efter skoning: 7 (LB) och 8(LA).

Jag har senare haft flera unghästar som varit så ömfotade efter att dom som 2.5-åringar tagit hem från lösdrifterna att dom knappt kunnat röra sej ute.
Efter att ha lagt på skor blev dom totalt ohalta.
Skorna har då lagts på vid besök på klinik för hältutredning.
Dom var inte halta, dom var "bara" ömfotade!!!
Min gamla häst är nu 22 år och har enligt både veterinär och hovslagare jättefina hovar.
Trots att hon har varit skodd nästan hela tiden sen hon var 5 år.
Visst har jag försökt ibland att ha henne oskodd om jag av någon anledning inte skulle rida henne under en längre period.
Men senaste gången fick jag vackert ta och sko henne även om hon bara gick på bete.
Varför?
Därför att hon fick så ont i fötterna när dom skulle gå ner i bäcken och dricka där det var utlagt grus så att hästarna skulle kunna dricka i bäcken utan att orsaka att bäcken blev upptrampad till gyttja.

Visst, den 11-åriga fjordingen i stallet har aldrig varit skodd.
Men det är han som har hovproblem, dubbla sulor är inget att leka med.
Men ägaren har aldrig skott sina fjordingar, så därför behöver inte denna heller skos....

ok vi tar det från början. min häst har INTE dålig hov kvalite därimot springer han mycket i hagen och då slits ju hoven på ett helt annat sätt.

jag har träffat på väldigt många hästar som går/gick brafota.och som någon nämde har jag sett denna övergångs period som i vissa fall enligt mig kan likna rent djurplågeri!! några av dessa väldigt många annvänder typ oldmacs mf och detta har bara varit dåligt enligt dem. blivit stora fula skav sår och snedbelastning.

visst det finns hästar som kan gå utan och visst det är ju toppen om det går. men jag är så trött på alla som säger "det är djurplågeri att ha skor på hästen" "alla hästar kan gå utan skor" bla bla bla.

och visst har du åsikter om vad jag tycker?? inte kan du säga något annt efter dina inlägg?? hmm.. :smirk:

och vem har satt sin häst på ett 4 veckors långt bete oskodd och ridit på grusvägar? inte jag iaf..tänk dig lite för innan du skriver. :rofl:

Precis -man måste se till individen.
En vildhäst går minst 15 km per dag och det blir svårt att slå det slitaget med de små mjuka hagar hästar oftast vistas i dagligen. Ridningen är ju då inte av ondo för att tillgodose hästens rörelsebehov. Inför varje vinter ökar också vildhästen ca 10-15 % av sin vikt för att klara sig. För att inte tala om fölston. Skulle inte då tamhästen klara att gå i sin hage och ridas varje dag på grund av slitaget på hovarna? Med ökad blodcirkulation (som en avskodd häst får)i hoven ökar horntillväxten och klarar det ökade slitaget som uppstår vid ridning (under förutsättning att tillvänjningsperioden är över).

För min häst fanns inget annat alternativ än att plocka av skorna. När skoningsperioderna närmade sig var femte vecka med minst en tappsko däremellan mitt under sommarbetet (när hovarna borde växa som bäst) så hade jag ingen annan ide än att prova utan skor. Sagt och gjort sen den 25 juli är han barfota och kommer vara så i resten av livet.
Jag kände mig orolig i början för så vitt jag vet har han varit skodd under hela sitt arbetande liv (han blir 18 år nästa år). Jag kan väl inte säga att det har varit helt utan kompikationer med dessa trasiga och missväxta hovar men jag var beredd att ge honom den tid som krävdes för att han skulle fungera som ridhäst igen. Skulle det ta två år så var jag inställd på det.
Med tillsyn och ev raspning av hovarna dagligen i början har han nu fått betydligt bättre hovar och rids som vanligt.

Hela hästen mår så mycket bättre nu när hans fötter har en bra cirkulation. Gallorna har minskat betydligt och muskeluppbyggnaden går bättre.

Jag skulle kunna hålla på att mala på i all oändlighet om hur positivt det varit för min häst.

Har man aldrig ställts inför faktum så är det lätt att gå i gamla vanor, hästar har ju skotts i över tusen år....

/T

Nu är det så att om man ska göra en riktigt väl underbyggd övertygelse så är det inte för mycket begärt att man håller sej till den mest vesäntligaste av alla spelregler:
Ändra ALDRIG mer än EN variabel åt gången.
Alltså:
Ändra aldrig både maten och skoningen på samma gång.
Då vet du ju ALDRIG var felet låg...

Jag fick redan när min häst var liten, reda på att hon var ytterligt känslig för vissa proteiner, speciellt dom som finns i havre och kli.
Därför har min häst ALDRIG fått havre eller kli.
Och jag vet ALLTID när någon annan har gett henne i smyg. Då blommar henne allergi upp direkt.

Sen har jag däremot mycket lite förståelse för att vissa individer som på står dom äter så hälsosamt m.m äter kli?
Kli består av bl.a. skalrester från olika sädesslag.
Och vad ansamlas i skalen?
Jo, alla gifter som finns i luften och som sprutas över den växande grödan.
Och den sk..en äter folk och dessutom kallar det nyttigt!?!?
Jämför bara med förgiftade fågelägg.....

Och jag har aldrig haft en häst som senast efter ett år har haft runda fötter. Även om dom haft annan form när dom kom.

Dessutom VET jag att många isis-ägare skickar regelbundet sina hästar från södra sverige till norr halvan över vintern för att våra dåliga vintrar härnere går hårt åt många fötter. Och ska dom ändå bara gå och inte ridas, så skickar många dom antingen till turridning övervintern eller bara vila, i norra sverige.

Men det är ju klart, att drygt 45 år i sverige med hästar inte kan mäta sej med den senaste inneflugan från landet i väster....

hmm..min häst kan som sagt va inte gå utan skor för att han sliter så mycket på dem tex i hagen..och för att han tävlas.

Jag förstår inte varför en del här får det att låta som ett krig för eller emot :confused:
Att skor eller inte skulle vara ett sätt att missköta hästen. :confused:
Både dålig skoning och dålig verkning är misskötsel.

Däremot får man väl sko sin häst regelbundet om man vill eller verka sin häst regelbundet för effektiv barfotagång.

Båda sätt välgjort kan aldrig behöva attackeras som fel.....!!!???

Respektera båda delar och lär av ny forskning ändå :idea:

Anki

kunde inte ha sagt det bättre själv. har själv sett den förändringen som blir i hästens rörelse action när den får skor på sig (inte i alla fall) ... säger som så många sagt innan mig. ska man ha en häst som ridhäst kan man inte försöka göra den till en vildhäst sammtidigt!!

kan ju tilllägga att jag senast idag red förbi en häst i en hage som alltid brukar springa brevid oss när vi går förbi men aldrig när det är halt då går han som en ovanligt stel pinne om han ens rör sig på hela dagen vill säga :smirk:

:confused:
ok vi tar det från början. min häst har INTE dålig hov kvalite därimot springer han mycket i hagen och då slits ju hoven på ett helt annat sätt.

jasså? är inte han skodd?
Är inte tanken då att hovarna inte skall slitas? Vad är det som slits?
Skon eller hoven?
Min erfarenhet säger att hoven inte slits annorlunda för att hästen springer i hagen. Isåfall måste den ha någon slags rörelsestörning? Så vad menar du med att hoven ju slits annorlunda?

och vem har satt sin häst på ett 4 veckors långt bete oskodd och ridit på grusvägar? inte jag iaf..tänk dig lite för innan du skriver.

Eftersom du tar till " exempel" där du sett ömma, misskötta barfotahästar

så kan jag berätta att jag träffat på mer än en som försökt detta.

Och eftersom du har sett så många barfotahästar och dömer ut barfotaförespråkare pga av detta så kan väl jag "döma" ut skonissar som drar av skorna till betet och sedan tror att det går att rida som vanligt
lika gärna?

Eller har jag fel?
För isåfall har ju du också fel?

Knaks eman inte skall döma ut alla för det man sett någon gång :smirk: :confused:

och visst har du åsikter om vad jag tycker?? inte kan du säga något annt efter dina inlägg?? hmm..

Det här förstår jag inte riktigt, klart jag har en åsikt vad du tycker, annars skulle jag väl inte svara?

Jag tycker du är fördomsfull, okunnig angående barfotagång och lite irriterande. Tyvärr men så är det.

Om du kunde komma med lite konstruktiva inlägg skulle jag kanske ändra min uppfattning, men det jag sett hittills är inte speciellt konstruktivt, mer åt det andra hållet....

sedan har du fortfarande inte svarat vad du vet om barfotagång eller ej, Inte heller har du berättat din egen erfarenhet av barfotahästar. Alltså inte vad du hört eller sett, utan mer vad du upplevt.

Jag antar ju att du måste sitta inne med mångårig erfarenhet och kunnande då du kan uttala dig med sådan otrolig dömande stil.

Om du inte gör det så är det ju kanske dumt att uttala dig om saker du inte vet något om.

Seadn måste jag även tycka att det är fler som ifrågasätter barfotagången än barfotagångare som ifrågasätter skonissar.

Det finns allt för många hästar som skurit sönder sig på sådana barfota tofflor.

Min ena häst kan inte gå utan skor men den andra kan det. Dock är båda skodda numera då den som kunde gå utan skor fick mycket bättre steg av att vara skodd än oskodd. Sen är det mycket säkrare vintertid.

Titta er inte så blinda på skodd/oskodd. Titta istället på alla dessa varianter av skor som finns. Finns så mycket annat att testa är vanliga järnskor. Den som kunde gå oskott är numera skodd med flappskor och det är väl nästan så nära barfota man kommer. Egentligen skulle den nog klara sig med endast tåsko men jag vill ha flapparna också för att klara halkan bättre.

Nu är det så att vi som lever i sverige har vissa lagar och förordningar att rätta oss efter.
Det har väl inte undgått dom flesta av oss?
Enligt dessa får vi inte utsätta våra hästar för onödigt lidande, det är straffbart.
Det är vi alla överens om?
Men sen skiljer det endel mellan våra olika sätt att se vad som är onödigt lidande eller inte.
För min del så är det ett onödigt lidande att låta ömfota hästar vara utan skor.
Andra bryr sej inte utan tycker det är ett övergående problem.
Vems synsätt som är rätt eller fel tycker jag vi ska låta dom som kan lagarna bättre döma efter.

Nu till dom vilda hästarna.
10 000:--frågan alla verkar ställ sej är:
Varför har inga vilda hästar dåliga hovar?
Ett , i mitt tycke mycket logiskt svar är:
Därför att det inte finns några sådana hästar..längre..
Hur menar jag?
Jo, att föl som föds med dålig hovkvalite inte hänger med när flocken förflyttar sej och det vet väl alla vad som händer med flockdjur som inte hänger med flocken.
Dom äts upp av rovdjuren...

Därför mina vänner så kan vi aldrig någonsin dra sådana paraleller som vissa gör mellan tama och vilda djur.
Eller vill ni som propagerar för barfotagång på alla hästar att vi genast avlivar alla hästar som inte skulle kunna klara sej utan skor?
Näh, jag kunde väl tro det....

För skulle jag finna en häst som har sår och inflammationer i eller omkring hovarna pga att ägarna inte vägrar, trots hovslagare och veterinärs inrådan, lägga på skor som skulle lindra hästens plågor så anmäler jag ägaren omedelbart till Miljö och Hälsoskyddsombudet.
För en sådan hästägare gör sej skyldig till ett lika stort djurplågeri som stackars Pinnens ägare gjort.

Därför är det tryggt att veta att både min hovslagare och veterinär skulle göra likadan anmälan som jag skulle ha gjort, om dom fick vetskap om att någon i detta distrikt hade låtit sin häst plågas bara för att ägaren inte velat ha haft skor på sin häst.

Bara för att någonting börjar praktiseras någonstans i världen så innebär det inte att det är rätt. Okej, det innebär inte att det är fel, heller.
Men det finns inget annat land i världen som har så många små och olika konstiga hjärntvättnings-sekter som USA.
Och efter att många i Europa har hört föreläsningar om barfotagång enligt Strassermetoden, så talas det inom vetenskapen om hur man ska kunna stoppa denna sekt-lära, då den ofta medför stort lidande för många hästar.

Patsy verkas ungefär fyra gånger om året för hon används såpass mkt att hon sliter på sina fossingar bra själv. Hovis kollar av henne ungefär var tredje vecka så hovvården är inte eftersatt på ngt sätt.

Hon blev av okänd anledning hemskt ömfotad i oktober men vi hade is i magen och det släppte efter två veckor, annars hade vi testat lite alternativ.

Tro det eller ej Palle men det finns faktiskt dom som tycker att hästar som måste ha skor ska avlivas. Fått mig en känga av det själv då min ena häst har strålbenshälta och därför skos med PG och är då fullt ridbar. Utan PG funkar han inte som ridhäst (eller ens som haghäst) och därför bör han avlivas omgående! När personen ändå var i farten så skulle alla som måste skos pga ömfothet också avlivas.....

Har också fått höra detta...

Hästar som inte kan gå utan skor eller täcke när det är blött/kallt är det så mycket fel på att det nästan är djurplågeri att låta dem leva vidare. :crazy:

Iofs sagt av samma människa som tycker att fånghästar skall verkas ner ordentligt (absolut inte skos med sjukbeslag) och sedan promeneras med på hårt och fast underlag så det får "värka" ur... :smirk:

Bra talat !!! :bow: :bow:

Precis min åsikt också - gällande alla punkter.

Jag har själv på nära håll sett en bekant utsätta sin häst för en enorm pina p.g.a övergång till Strassermetoden.
Tyvärr var jag inte stark nog att anmäla henne för djurplågeri.
Hästen mår bättre nu, men min inställning till min bekant har förändrats drastiskt - till det sämre.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 977
Senast: animalasia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 958
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama