blir så trött!!

Lånar din svarsknapp bara!
Jag är en sån konstig individ som varken är för eller emot isin helhet. Hästar som klara att vara utan skor, det är ju skitbra. Hästar som inte klarar av det av en eller annan anledning, ja det är väl ingen katastrof ;). Själv har jag aldrigt ägt stor häst utan skor, däremot en liten B-plutt som var skodd när jag köpte henne. Av mina egoistiska ekonomiska anledningar så plockade vi bort skorna på henne och HOPPADES att hon inte skulle bli öm och trasig. Vi fick en rasp av hovslagarn med orden "Så ja nu är det ditt ansvar, raspa så fort du ser minsta flisa", sen gick han. Hon har igag kanonfina fötter och det passar hennes typ av aktivitet att vara barfota.

Jag tycker att det är synd att en såhär pass intressant sak verkar dela upp "hästvärlden" i två lägen. Finns det verkligen bara ett rätt eller kanske båda alternativen kan fungera.
Jag vill GÄRNA som jag skrev innan se bilder på fina barfotafötter, tror nog att det är fler än jag som vill det! Ponnyfötter har jag koll på men hur ska en korrekt Storhästfot utan sko se ut nur den är sas funktionsklar?

/ Kristel, som gärna lär sig mer utan att förkasta :D.

Jag vill OXÅ gärna se bilder på fina barfotafötter !!
Ska ta bilder på min märrs fötter, de är väldigt fina. Runda och ganska små, hon är liten oxå.

//Carolrita

Ja, ha. Då fattar jag. Trodde nämligen att det var samma princip som se sig själv springa med för stora badsandaler... :D :banana:

Háller med!
Allt är inte bara svart eller vitt, utan som med allt annat sá máste man se till individens bästa.

Har ett sto pá sju ár som har haft dáliga hovar.
September 2002 sá bröt hon benet och stod pá Strömsholm, där tog de av skorna innan hon fick komma hem.
Hennes hovar är nu mycket bättre och hon är inte ömfotad, men det hade ju lika gärna kunnat vara tvärt om.

Jag säger det igen - se till just din hästs bästa!

Jo, att föl som föds med dålig hovkvalite inte hänger med när flocken förflyttar sej och det vet väl alla vad som händer med flockdjur som inte hänger med flocken.
Dom äts upp av rovdjuren...

Därför mina vänner så kan vi aldrig någonsin dra sådana paraleller som vissa gör mellan tama och vilda djur.
Eller vill ni som propagerar för barfotagång på alla hästar att vi genast avlivar alla hästar som inte skulle kunna klara sej utan skor?
Näh, jag kunde väl tro det....

Men liksom att man inte avlar på hästar med andra defekter kunde man ju låta bli att avla på hästar som har extremt dålig hovkvalitet...

Se bara hur fort nordsvenskarna "fick bukt med" hovbroskförbeningen...(Man godkänner inte hingstar för avel om dom inte är friröntgade). Numera är det ett mycket litet problem inom den rasen.

/Kung Tulle

ps/ Min welsh har i större delen av sitt liv gått utan skor, och aldrig varit ömfotad...särskilt i unga år brukade hovslagarna kommentera hans närmast stenhårda hovar (gick inte att verka alls om dom inte just brynt eggen på hovklingan)... om alla hästar hader likadana hovar vore ju problemet löst.... :D

Jag har min häst barfota och hon rids och trivs utmärkt! Gillar inte idén med att banka på järnskor på hästen, skulle aldrig göra det själv men jag fördömmer heller inte de som gör det. Det finns ju faktiskt rätt bra alternativ till järnskor numera och bättre modeller kommer förmodligen i framtiden. Med dessa "gympa-dojjor" så kan hästen vara barfota och man kan skydda hästens hovar mot för hårt slitage när man rider. :)

Jo, visst finns det. :)
Jag har testat på Rikkan. Hon har aldrig travat så mjukt och spänstigt. Hade dom runt om. Helt klart hennes dojjor. Dom kan bli lite ömma i början, men Rikkan var inte det. Har både testat sommar och vinter. Har även haft det på oskodd unghäst. Rörde sig helt naturligt och ohämmat.

1. jag menar hade han varit o skodd skulle hoven slitas extremt mycket och det skulle därför inte gå att rida honom. som jag skrev förut så blev han halt förra sommaren efter 1 veckas barfota (på en hov) och han blev "total sne" i hela hoven och var därefter halt i 4 veckor då han fick gå med bommulls omlägg och "strumpa" med nylon botten. är det det hästen måste stå ut med är det faktiskt inte värt det. ska man ha en barfota häst får man nog ge katten i att någonsin sko hästen från början. :angel:

2. jag har INTE "dömmt ut barfota gång" jag säger bara att det inte är ett alternativ för alla. funkar det utan att hästen måste gå halt i 1 år så är ju det jätte bra. :confused:

3.du skrev nått i stil med "varför har du åsikter om vad jag tycker när inte jag dömmer och har åsikter om dina"
då ville bara jag på peka för dig att du visst har haft minst lika nervärderande åsikter om vad jag tycker som vad jag har haft om det du tycker..inte sannt?. :mad:

4. sen det här vem som är okunnig eller inte får ju stå för var och en du tycker att jag är okunnig och jag tycker att du är okunnig på den pungten kommer vi nog inte överens. ;)

men jag tycker så här om hästen har så bar hovar att den kan gå barfota utan att lida och ha ont så är väll det jätte bra jag säger ingenting annat om den saken. men det är bara att acceptera att alla tycker olika och att allt inte är svart/vitt båda kan funka med rätt vård. men det får aldrig gå så långt att hästen lider för att ägaren vill tjäna nån hundring varje skoning. tro det eller ej men det är en ganska safftig skara som har barfota hästar av denna annledning. sen finns det hästar som mår jätte bra oskodda och har aldrig ont av det så visst det är bara att tacka och buga om det är så för dig. men ytterst få har det så. :smirk: :D

Jag tror att det är fler än "ytterst få" som har sina ridhästar barfota utan problem...

De flesta (inte alla) hästar kan gå barfota. Men hästar med hovbenssänkning, kronisk fång bör man inte ha på barfotagång. Likaså nervsnittade hästar som inte bör gå utan täcksko. Samma gäller även plattfotade hästar som oftast har tunna väggar och platt sula kan ha stora obehag vid barfotagång. En icke korrekt barfotahäst sliter sig snabbt sne, därför bör man vid en barfotagång verka ytterst lite så att det finns någonting att slita på de första veckorna. en kortare barfotagång än 4-5 veckor kan det vara befogat att inte ta av skorna för att skydda väggen. För att förhindra bortfläkning av delar av väggen bör man med jämna mellanrum runda av kanterna med en rasp...annars slits hoven ganska så snart sönder. Man får ju också beakta på vilket underlag man oftast motionerar sin häst i. Men med varierande underlag så fungerar de flesta hästar utan skor. Många hovsjukdomar har lindrats/botats genom barfotagång, tex dålig hornkvalitee, trånga hovar, strålröta etc...Att din häst bara blev halt på 1 hov låter lite märkligt...du är inte säkert på att det var någon annan bakomliggande orsak bakom hältan ??

Hej igen

Jag tycker inte att du kan avgöra om sin häst kan gå barfota eller ej om förutsättningarna är som du beskrivit

Oskodd på en hov i 1 vecka

Egentligen struntar jag fullkomligt i om du har skor eller ej på din häst, men jag tycker att du har fel, och detta är varför:

Om hästen får en tappsko och skall gå en längre stund med detta så bör man ta av den andra skon också, eller haft tappskolicens och slagit på skon igen.
Det säger också sig självt att hoven fläker upp sig om den är overkad då skon tas bort/lossnar/ försvinner.

För att bedöma om hästen kan gå barfota eller ej så måste man ha längre än en vecka oskodd på sig, och då med båda skorna borta, inte en.

Du anser att man inte bör försöka skapa en barfota häst om den haft skor förut.
Vad grundar du detta på?
Om du grundar det på att hoven efter skoning slits mer barfota, än en hov som alltid gått oskodd så är det ju ett utmärkt exempel på att skon inte är bra?
Skon borde då alltså skada hoven och ta bort dess naturliga förutsättningar till hållbarhet?

Har du inte dömt ut barfotagång?
Vad menar du då med detta?

jag tycker kanske att man borde läsa lite fakta först! jag skulle aldrig ALDRIG kunna ha min häst utan skor. jag tror inte att någon tävlings häst kan det! i sommras tappade min häst en sko på betet och fick klara sig utan i 1 vecka då hade han förstört hoven så mycket att han blev halt. så alla hästar kan inte gå brafota det är bara att inse!

Menar du inte att hästägare med barfotahästar borde läsa lite fakta först?

Och att DU inte skulle kunna ha din häst barfota tycker inte jag att det är något du vet än.
samt att du kan ju inte döma alla tusentals andra hästar utefter din hästs förutsättningar.

Som sagt: Jag tror inte att ALLA hästar kan gå barfota, men det är det bästa för hoven och hästens kropp.
Fång och kanske individer (fullblod?) med genetiskt tunn sula, samt andra fel kanske bör ha någon slags sko som skyddar sulan. Kanske hippogrip skulle kunna vara ett alternativ till detta.
Men normala, friska hovar har alla förutsättningar att fungera utan skor.

Sedan beror det också VAD man gör med sin häst. Går man mycket på underlag med vassa uppstickande stenar, och där det finns risk för glassplitter och likn så kan det vara bra att skydda sulan.
Så bra att det finns gympadojjor då?? :idea:

Hästen går inte halt i 1 år under invänjningsperioden.
De flesta hästar är inte halta alls, ev lite ömma i början om de går mkt på grus.

MIN häst är ett undantag, hon hade "fullblodshovar" tunn sula, plattfotad, men nu har sulan blivit både hårdare och mer skålad, då det inte finns någon järnring som försvagar hoven.

Angående detta med åsikter:
Jag har väl knappast startat en tråd där det står:

ALLA ni som har skor på era hästar: Ta reda på lite fakta först! JAG skulle aldrig kunna ha skor på MIN häst!!

Även fast jag ser trådar där man diskuterar 100 olika skor och skoningsätt, när det kanske inte är där felet sitter för jag respekterar att vissa vill ha skor, andra inte.

Jag får en åsikt när någon ifrågasätter min tro på lösa grunder. Speciellt om man skriver att jag ska läsa lite fakta först! Och den som hävdar detta inte själv är insatt i ämnet själv.

Ok om du varit väldigt insatt i barfotagång, men det är du uppenbarligen inte? Utan du dömer efter de hästar du sett? Och hur många är det?

Njäe, jag är egentligen inte själv kunnig nog att bedöma skoning/ barfota än, men det jag sett hittills av både skor och barfotagång är övertygande.

Kanske jag också kommer fram till att skor är bäst för min häst, men då har jag iallafall prövat barfota, men jag kan ändå inte döma ut barfotagången om jag grundar det på 1 hästs förutsättningar.

men jag tycker så här om hästen har så bar hovar att den kan gå barfota utan att lida och ha ont så är väll det jätte bra jag säger ingenting annat om den saken. men det är bara att acceptera att alla tycker olika och att allt inte är svart/vitt båda kan funka med rätt vård.

Just det, alla tycker olika, så varför starta en tråd där du tycker att vi skall läsa lite fakta först då? Respekterar du min åsikt så respekterar jag din.

Jag vill också säga att för mig är det ok att ha skor på hästen, så länge den inte lider av skor, och med lidande menar jag, så hov och häst fungerar normalt, utan nedsatt cirkulation, problem med lammelrand, bärrand, trakter, både höga och låga trakter, strålar och förtunnad sula, rörelsestörningar, skruvande, bölder, strålröta, bärrandsrötor, med mera...

ja jag är helt säker han tappade en sko (h.fram) och när han gått barfota 1 vecka var han halt. när vi var inne på kliniken sa vet att det är ytterst få hästar som kan gå barfota utan att behöva ha en "övergångs period" då hästen har väldigt ont. jag är ledsen men det är det inte värt iaf inte enligt mig!

jag har läst en hel del (mest skräck exempel) på barfota gång. som någon annan skrev så får en hel del hästar dubbel sula och likande av barfota gång och många hästar BLIR halta i onödan! jag har inte dömt ut barfota gång det är vad jag säger men om du tror att du vet vad jag tänker och tycker så visst! :smirk:

som sagt jag anser mig själv vara ganska insatt i frågan ingen kan allt och jag kan inte mest det har jag då aldrig hävdat men jag kan tillräkligt och har sett tillräckligt för att ha min egen åsikt precis som du! (?)

men sen är det ju faktiskt så. man kan inte jämn föra dagens ris/tävlingshästar med vildhästar det är 2 nästan helt olika världar. alla dessa argument om att hästen ska gå oskodd och utan täcke och på lösdrift. fasst hästen har ont i hovarna fryser och står i o-okuperad hage utan skydd hålls detta stenhårt på men ändå rider dom och håller hästen instängd i hagen/boxen!? vad är det för vild liv och naturligtliv!? hästen är till en början inte till för ridning den är helt enkelt inte byggd för det från början. därför tycker jag att det är knepigt att man håller sten hårt fast vid den ena sidan samtidigt som man är och drar i den andra lika mycket.

nej nu kom jag lite utanför ämnet (ursäkta) men jag måste få min mening hörd.

men när jag skrev att jag tycker att man ska läsa fakta innan man yttrar sig så menar jag precis det!! att man inte ska slänga komentarer om sånt man inte vet något om! eller har jag fel? jag slänger inga komenaterer om barfota gång som jag inte har väl basserad fakta för och jag hoppas du gör det också! :confused: :angel:

Jomen självklart måste hästen ha en övergångsperiod...man kan inte bara ta av skon och sen tro den vänjer sig hux flux. en övergångsperiod sker ju lämpligast vid sommarbetet...när backen är mjuk och hästen kanske inte gör så mycket. Det är samma fenomen som när vi människor stänger in fötterna i skor halva året...vi är ju också ömfotade den första barfotatiden...men sedan hårdnar ju även våran sula och vi klarar ju gå barfota även på grusvägar...Vid 1 veckas skolöshet kan man inte avgöra om hästen kan gå bargota eller inte... Hornproduktionen i framförallt sulan har ej kommit igång på den korta tiden utan det tar åtminstone 4-6 veckor....Fast så hemskt ont har ju inte hästen om man drar av skorna på sommartid och låter den få sin tid att återhämta sig. Annat är det nu då det är isklumpar o div annat hårt i backen...Man måste ju ge hästen den tid den behöver att ställa om sig helt enkelt...och om hästen är mycket ömfotad så får man helt enkelt låta den få vila...för vad är tex 6 veckors vila motför tex flera år dåliga hovar i jämförelse.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 977
Senast: animalasia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 958
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama