Sv: blir så trött!!
oskodda hovar blir trasiga=panik.
lösning: vänj hästen sakta och använd "tofflor" vid ridning och vid alltför stora besvär.
våra hästar är inte "vildhästar" längre, de rids och måste skos.
lösning:ta av skorna och använd "tofflor". även här krävs individuell "barfotaprocedur", och tålamod och tid.
folk blir djurplågare och låter sina hästar gå halta bara för att folk propagerar barfotagång.
lösning:felet ligger i okunniga hästägare, hovar är ytterst individuella, vissa omständigheter kan leda till att hästen blir ömfotad om skor åker av, och de flesta kan vänjas med just "tofflor".
hästens hov får tillbaka cirkulationen, hornet blir sakta men säkert starkare, och tofflor dämpar trycket, skyddar och låter hoven läka.
barfotagång är inte barfotagång om man använder tofflor.
lösning: vad jag kan tänka mig så propagerar inte "barfotafolk" om att ta av skorna just för att få en barfotahäst, utan (i alla fall jag) propagerar om att låta hästen få utnyttja sina hovar på det sätt som naturen skapade dem, som att i stort sett ha fyra extra hjärtan, då hoven fungerar på liknande sätt. att låta hästen vara utan skor är det naturligaste, och för att kunna ha hästen naturlig och barfota kan det i många fall (inte ALLA) krävas tofflor, då vi som sagt utsätter hästens hovar för något som kallas ridning.
faktum nr1; alla hästar kan inte gå barfota. upp till ägare att efter tid och hjälpmedel (bla TOFFLOR som gör att hästen slipper va öm, och kan låta hoven ta all tid i världen på sig att FUNGERA igen efter skor) avgöra om sin häst kan gå barfota.:smirk:
faktum nr2; alla hästar är olika och alla hovar blir då ganska enkelt förklarat olika, och det finns undantagsfall där hästen inte kan gå ordentligt barfota även som unghästar, och vad är lösningen då??? jo, tofflor.(vill för att slippa 569 inlägg emot mig på den här punkten påpeka att tofflor ej är en lösning till alla hästar. kan dock ta 567 inlägg emot mig då jag påstår att tofflor vid ömhet och ridning och barfota resten är ett superbt alternativ till att spika på järnskor)
faktum nr3;alla hästar föds utan skor, 99% av dem oömma, tofflor tar bort ömheten i 99 fall av 100, 99% av alla hästar kan fås till barfotahäst om man tänker på ovan skrivet och för att förtydliga det till de som inte ännu hajat, en barfota häst är en häst utan saker ispikat i sina hovar 24/7, med toffloreller utan.
ÖPPNAR NU SLUSSEN TILL ALLA INVÄNDELSER OM VAD JAG SKRIVIT, ELLER MISSAT SKRIVA, ELLER BORDE SKRIVIT, ELLER INTE BORDE SKRIVIT. ELLER HAR HELT FEL I.
TACK FÖR MIG.:smirk: