Blir så glad att se sånt här!

Sv: Blir så glad att se sånt här!

Japp, franska travare anses ha mer ridbarhet än de amerikanska. De har lite olika typ också.

*kl*

Travaren i reportagen travar ju fantastiskt:D! Men undrar lite om betslingen(pelham)?

Dock är det lite så och så numera eftersom alla raser är öppna för varandra numera, även den franska stamboken. Jag personligen ser ingen skillnad längre på travbanan, de franska har inte samma typiska drag som dom hade för en 10 år sedan då man direkt kunde se när en fransman var ute och rörde på sig, är väldigt intressant det där med hur aveln ser ut idag :)

Dessutom två typer av amerikanska travare, en som är passgångare och en som är travare. Helt annat blod på passgångarna som vi har i Sverige från Elithingsten Zoot Suit. Dagens travare som är duktiga på banan är mer genomgående blandat blod än tidigare då de mest framgångsrika faktiskt ofta var 50% franskt.

Numera handlar det mest om att få tag i rätt individ, syrrans häst har en halvbror via pappan som är uppe i LA (endast 25% franskt) och en annan har en som är uppe i MSV:C på en med samma procent, alla i olika modeller och storlekar.

Alla med en underbar inställning och vilja att vara sin ryttare till lags :love:

Min som endast har 5% franskt har en trevlig ridbarhet, tyvärr också med ett ländfel som på Super's fantastiska herre hade. Tyvärr ett mindre rolig bakgrund som ridhäst tidigare i sitt liv och lättstressad som få men det är den häst som har lärt mig allra, allra mest i mitt ridliv, helt underbar häst!

Ja, nu är det 10+ år sen jag såg som mest travare och kan verkligen tänka mig att typen på hästarna nu är mer likformig. Sen är det precis som du säger att möjligheten att ta sig nånstans med sin travare är att hitta rätt individ. Jag personligen tycker att travare är bland dom absolut trevligaste hästar som finns att ha med att göra och tänkte nästan skaffa en när jag ist bestämde mig för ponnyn:p. Hade faktiskt kunna tänka mig en travare i framtiden-just för att de är så trevliga att ha med att göra.

Nu vet inte jag hur mycket min blev påverkad av sin låsta rygg för han blev mkt bättre direkt efter att vi hade försökt behandla honom men det är väl annars ganska naturligt att det är galoppen som är akilleshälen på travarna. ;)

Ja är du ute efter hästar med riktigt bra temperament, så är travarna ett bra val...iaf väldigt många av dom :)

Så otroligt fin häst du hade! Vet inte hur många gånger jag suttit och dreglat över de filmerna, i hopp om att jag tillsammans med min travare någon dag ska lyckas ta oss halvvägs dit :bow:

Så kul också att höra så mycket gott om travare som skolats om till ridhästar, verkar inte alls som de gamla fördomarna om de "avdankade gamla travarna" lever kvar. Snarare tvärt om, fler och fler verkar få upp ögonen för vilka trevliga och samarbetsvilliga individer travhästarna är. Sedan att det är ett stort projekt att skola om en travare som gått på banan till en dressyrhäst är inget att hymla om. Det krävs en ryttare och/eller tränare med erfarenhet och kunskap, och mängder med blod svett och tårar:banghead::arghh:, men det är det värt - alla dagar i veckan;)

Oj! Wow! Det skulle kunnat vara din rubrik! Jag blev rent lycklig! Läste vidare och blev sorgsen - och väldigt nyfiken på både dig och på vad du rider du (?) ska se vad jag hittar, men tills vidare: respekt!

Travare har oftast ett superlynne. De är hanterade av killar väluppfostrade och oftast orädda iom att de är körhästar.
Vana att åka till nya ställen och allt.

Jag har haft 2 travare och bägge var supersnälla och ena rörde sig för LA nivå i alla fall utan problem och var utbildad så "högt"
Andra travaren han fattade inte riktigt varför han skulle bli ridhäst när dra vagn och trava fort var det bästa som fanns.:D

Så han fick bli körhäst och ren rida ut i skogen häst efter banan.

Hittar man den rätta individen så kan man verkligen hitta guldkorn ... billigt dessutom:D

Travare har oftast ett superlynne. De är hanterade av killar väluppfostrade och oftast orädda iom att de är körhästar.
Vana att åka till nya ställen och allt.

Mången förklaring har jag hört om varför travare är så trevliga i psyket, men denna var ny:D.

I det stallet jag jobbade med travhästar hanterades dom typ inte alls förrän det var dags att köras in, det var ändå en mycket odramatisk tillställning just för att de hade så härlig inställning till arbete. Så där var det iaf inte relaterat till könet på vem som hanterat hästarna innan:p.

VB-travarna har ju ofta ett annat lynne än kallblodsdito. Så att de är så endast pga de som hanterat dem håller jag inte med om.
VB-travare är fantastiska mentalt ofta. De har ofta en helt otrolig arbetsvilja och försöker sig blå. Trots att de med sina vinklar har betydligt svårare än många andra så har de inte helt sällan en mycket trevligare inställning till arbete och kämpar och kämpar.

Jag jobbade på travet förut och red då hästarna en hel del. Det fanns ju helt klart de som var mer lämpade för ridning. På den tiden jag jobbade såg man tydligare skillnad i hur det franska blodet såg ut. Och de var generellt betydligt bättre exteriört för ridning.
Vissa var helt ok. Andra var som att sitta på älgar.

Att de är inkörda och man lär dem FRAM gör ju att de är rätt safe. De ballar inte ur vid inridning så som helt otränade kan göra. Inget bock eller resningar eller släng åt sidan för "läskigheter". De tuffar på.

Fler unga tjejer borde vistas i travstall kan jag tycka. Det är en bra skola om man hamnar hos en bra tränare.

Jag blir glad då folk vill ge de här fantastiska hästarna en tillvaro efter travet.
Jag själv uppskattar inte ridkänslan nog för att köpa mig en sån.
Men jag tycker det är hjärtevärmande då någon tar sig tid att skola om dem, sköta dem och älska dem.
Ofta är de så fina individer mentalt.
Jag har haft flera elever med VB-travare. Nästan samtliga himla bussiga!

KB-travarna tycker jag däremot är mer skoj att rida. Dock är de ofta lite andra mentalt, inte riktigt lika simpla..

Skriver under på vartenda ord du skriver:) Jag är också "uppväxt" inom travet och förutom allt det du skriver så vill jag lägga till allt man lär sig om skador dess uppkomst och förebyggande av dessa, linda ben korrekt, hovbeslag och balansering, sköta om en häst så att den ska hålla för maximal prestation, träningsupplägg m.m. Jag tycker ofta jag ser brister på sådan kunskap inom "ridhästvärlden" faktiskt.

Jag har valt en veterinär som är sambo med en travtränare och jobbar nära travvärlden. Min hovslagare har varit försteman och hovslagare hos en av Sveriges bästa kuskar. Dessa val har jag gjort pga att jag tycker de har en bredare kunskap helt enkelt.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 159
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 130
Ridning På allmän begäran kommer här en rapport från helgens, min första, AR-kurs. ;) Som jag tidigare sagt jag har svårt att kategorisera...
Svar
18
· Visningar
1 530
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama