Blir så glad att se sånt här!

Sv: Blir så glad att se sånt här!

Vad trevligt det såg ut! Mycket bra jobbat av dem! :)

Så kollar vi lite på den stammen;)

Just det franska blodet jag velat se hos ridtravarna.

Modern är dock inte helfransk även om morfadern är det.

Mödernet ser ut att ha slagit igenom mer än fädernet här:d

Jag beundrar verkligen hennes arbete med den hästen :) Är ju svårt att utbilda de flesta hästar men att dessutom ta sig an en häst som från början inte har riktigt rätta förutsättningarna är beundransvärt.

Om det är något som utvecklat mig var det omskolningen av "min" (numera såld) travare. Det är betydligt svårare än att ta en häst som har bättre förutsättningar. Men det går!

Något jag älskar med de flesta travarna är deras vilja att göra ALLT för sin ryttare/kusk.

Tänk vad kunskapen har utvecklats med åren, såna här trevliga ekipage ser man lite överallt numera tycker jag :-) dessutom väldigt bra jobbat på en sån överbyggd häst, syster min har en som är lika byggd (fast mer) och det har inte varit någon lätt uppgift att skola om till ridhäst :-)

http://www.hippson.se/bildspel/bildspel-film-travaren-som-ar-en.htm

Verkar som generällt har fransk och amrekansk travare lättare för sig i ridningen? tycker nästan alla som går så här bra har franskt i sig. Jag får den upplevelsen att svenska travaren har svårare för sig!

Men ändock helt otroligt vilket jobb kul att se.. jag har ju också en ras som har mkt emot sig när det gäller den klassiska dressyren(islandshäst) svåra med min ras är att få gångarterna rena utan tölt och passinslag!

Men skam dem som ger sig:D

De svenska är både franska och amerikanska;)

Hästen i reportaget har amerikansk far. Svensk mor och fransk morfar.

Både mor och morfar hade hög ridbarhet för att vara travare.
Morfar tillhörde den äldre generationen fransk travare och liknade typ mässigt ett vad som förr kallades halvblod.

Fransmännen var tidiga med Montè lopp och rasen Selle Francais har flera travare bak i stamtavlorna.

Fadern har amerikansk stam längre bak, det var så jag menade.

Senast ändrad:

Snyggt ekipage!

Är det vanligare att just franska travare har potential för att bli såhär duktiga?
Hade en tjej i mitt stall nämligen som också hade just en fransk travare som hade en fantastiskt fin trav, och galoppen var också trevlig, inte alls "travar-aktig" om man säger så. Påminner faktiskt lite om denna häst.

Japp, franska travare anses ha mer ridbarhet än de amerikanska. De har lite olika typ också.

*kl*

Travaren i reportagen travar ju fantastiskt:D! Men undrar lite om betslingen(pelham)?

Håller med om att den travar kanon!

Öppnade bildspelet och där stog det att han rids på gummipelham och inte trivs på något annat bett. Något som ställer till det för dom när det kommer till tävling.

Tyvärr finns han inte längre, fick somna in 2007 pga spondylos i ländryggen. Så man blir rätt ödmjuk när man tänker att han gick som han gjorde trots att han faktiskt var helt ihopväxt i hela ländryggen.:cry::cry::cry:

Jag har sett många travare i mina dar men ingen som varit i närheten av den! Tävlade du med honom? Vilken utstrålning- man blir ju helt lycklig ;-)

Tack!!:bow::bow:

Japp vi tävlade lite grann och lyckades ta oss upp till MSVB men fick svårt där pga galoppombytena, lyckades dock komma upp i 60% men inte mer. I LA5 och LA6, nuvarande MSVC, gick det däremot jätte bra med resultat upp till drygt 69% och flera placeringar. Vi var även med och vann allsvenskan i Södermanland 2 år i rad. Jag var verkligen jätte stolt över min fina gamla kille.:love::love::love:

Superfin häst! Otroligt fina ni var :)

Blir också jätteglad av att läsa om alla fina travhästar som blivit så bra dressyrhästar trots sina förutsättningar.

Jag har inte mycket erfarenhet av travhästar men har ridit en 4-åring ett tiotal gånger nu. Och vilken otroligt trevlig individ! Han har ett superpsyke och är otroligt lättlärd och arbetsvillig. Kollade upp hans stam nu och visst var pappan fransk :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 159
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Okej. Jag måste skriva av mig. Jag tycker inte att det är roligt att hålla på med hästar längre. Men samtidigt då tycker jag det...
Svar
17
· Visningar
4 130
Ridning På allmän begäran kommer här en rapport från helgens, min första, AR-kurs. ;) Som jag tidigare sagt jag har svårt att kategorisera...
Svar
18
· Visningar
1 530
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama