Blir rädd och JÄTTE PIGG i skogen!!!

E

Emmiz

Hejsan!
Min ena häst är hur snäll som hälst att rida men probelmet
är att så fort man kommer in i skogen så börjar hon bla: Andas högt, Blir ovanligt tittig, jätte pigg, låtsas att bli rädd för saker...
Och det går ju inte sen när man vänder att trava, galoppera utan skritta och försöka hålla henne underhålld..Tips till detta???? :confused:

//E

Sv: Blir rädd och JÄTTE PIGG i skogen!!!

Kanske inte van att gå i skogen ? och känner sig osäker`, hur är hon om du går med henne istället?

Satsa på skritt i fri form i skogen med en trygg kompis framför så hon får titta av sig och kan slappna av. Om du rider ut mycket på det sättet så upptäcker hon säkert att det är ganska mysigt :) Kanske bör du rida samma sväng varje gång så hon vänjer sig vid omgivningen?

När hon börjar spänna av mer kan du trava lugnt med en annan häst framför, ta det lugnt och stressa henne inte bara.

Kanske inte van att gå i skogen ? och känner sig osäker`, hur är hon om du går med henne istället?

Jo, Det går bra att gå med henne..Men jag tycker att hon borde vara ganska så van vid att gå i skogen, red ju nästan jämt där i sommras..

Hur reagerar du själv när hästen blir rädd?
Blir du också rädd, och är det kanske så att du sitter och väntar på att hästen ska bli rädd?

I så fall är det inte alls konstigt att hästen reagerar som den gör. Försök att andas lugnt, sitt ordentligt i sadeln, låt hästen gå så mycket som möjligt på lång tygel. Beröm när den är modig. Prata med hästen och varför inte sjunga?

Hur reagerar du själv när hästen blir rädd?
Blir du också rädd, och är det kanske så att du sitter och väntar på att hästen ska bli rädd?

I så fall är det inte alls konstigt att hästen reagerar som den gör. Försök att andas lugnt, sitt ordentligt i sadeln, låt hästen gå så mycket som möjligt på lång tygel. Beröm när den är modig. Prata med hästen och varför inte sjunga?

Jo, Precis. Jag kan ju bli lite tvär rädd när
hon blir rädd men det går ju snabbt över igen!
Tack, Ska pröva! ;)

håller med Immer, tänk på att du själv ska vara avslappnad, det funkar på min häst :) hon kan försöka fjanta sig ibland och vända (lr ja kasta sig runt :grin:), men vänder henne då bara och driver lugnt men bestämt och hon kan försöka vända en gång till men går oftast på en gång... :)

Att man är lugn i sig själv tror jag har stor betydelse!

håller med Immer, tänk på att du själv ska vara avslappnad, det funkar på min häst :) hon kan försöka fjanta sig ibland och vända (lr ja kasta sig runt :grin:), men vänder henne då bara och driver lugnt men bestämt och hon kan försöka vända en gång till men går oftast på en gång... :)

Att man är lugn i sig själv tror jag har stor betydelse!

Ja, Det är väl det.
Hon brukar också försöka att vända om som du nu sa, Men det gör väl väldigt många.. !
Dock om hon ej får det så börjar hon stegra sig..

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 346
Senast: Boj
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka