Blir körhäst i hörnplaceringar??

O

onka85

Ja precis som de låter.
Har en travare på 18år. Väldigt pigg, Har sprungit på travet tills han va 12år. även monté riden. Men har även gått clear rounder i hoppning o är dressyr-tränad med sin tidigare ägare. Hade dock stått nu i två år. Men han är jätte fin i skritt o i galloppen kan man jobba honom bra men i traven "springer" Han bara o blir helt rak genom hörnen o vill galloppera... Någon som har bra tips?? Försöker lägga mycket volter men han "rymmer" lixom... tacksam för svar
veronicak1

Sv: Blir körhäst i hörnplaceringar??

Ett tips är att oavbrutet växla mellan skritt och trav på ett så mjukt sätt som möjligt. Först på så raka spår som möjligt (jag skulle tajma in skritt i hörnen då) och senare även i svängarna. Det låter som om han inte är i balans och därför springer för att bli av med problemet så fort som möjligt istället för att jobba och bära sig balanserat. Genom att växla mellan skritt och trav får du så småningom både en starkare och lydigare häst.

Även körhästar ska böja sig i hörnen...

Går hästen i korrekt böjning på volt?

Försöker lägga mycket volter men han "rymmer" lixom... tacksam för svar

Har du provat att "rida på en ridbana utan hörn"? Dvs, i princip alltid ha honom ställ åt något håll?
Självklart skritta fram och värma upp som vanligt, så han är varm. Sedan se till att det aldrig kommer några regelrätta hörn, utan mest rida volter, serpentiner, runt koner.
Mjuka upp honom mer, hur skulle du själv känna om du är jättestel och någon ber dig att köra massa "stenhårda" träningsrörelser?
Du skriver att han "rymmer" på voltspår, då är det snarare där (än i hörnpasseringar) du ska träna! Självklart gör han allt för att komma ut på rakt spår igen, balansen finns antagligen inte än! På en volt hinner du ju träna med balans, än i en hörnpassering!

Att snurra runt i skogen, runt träd, är en jättebra övning som har hjälp mig med min travare massor! Ofta får man en bättre framåtbjudning också! Hitta en lämplig skogsdunge, med någorlunda plant underlag och bra avstånd mellanträden och börja skritta runt! Var noga med att rakställa och din egen balans och sits!

Hoppas du fick lite hjälp nu// SB

Och tänk på att inte göra för små volter, precis som du skulle tänka med en unghäst.
Du kan också växla mellan att ställa inåt och utåt på volterna, istället för att bara bråka med inåtställningen. Lyckas du ställa utåt får du också kvitto på att hästen förstår skänkelhjälperna och vikthjälperna, och inte bara svänger för tygelhjälp.

Tack så jätte mycke för alla tips ska verkligen ta till mej o testa detta. Förstår oxå att de är för han inte orkar bära upp sej men då har ja lite tips på vad ja ska tänka på o träna på=) Tack tack

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 689
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 517
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 566
Senast: Ananazen
·
Ridning Har ett 11 årigt nordsvenskt bruks sto. Har nästan fått stå 2 ½ månad pga halka och för djup snö. Men nu är hon igång igen och har...
Svar
1
· Visningar
838
Senast: Cut3Leo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.