Blir inte ni provocerade av "kloka råd"?

tyvärr är folk idioter och respekterar att man är artig och väluppfostrad. Det folk fattar är tydlighet på gränsen till otrevlighet.

Jag uppfattas nog som en otrevlig kärring (jag har ju blivit kallad nazistkärring när jag inte lät en bångstyrig golden hälsa på min kopplade malle).

Jag kan nog tänka mig att när du får det 111:e goda rådet att du nog förvandlas till en surkärring som mig :p

Jag får många goda råd. Det roligaste var när jag blev haffad på planen när jag var första gången på en ny klubb och fick en massa goda råd om allt från utrustning och godis till träning och jag vet inte allt. Jag stod tyst och lyssnade (medan jag matade på med mitt eget hemska godis :D) tills det blev tyst, och personen kom på att ställa en fråga också och inte bara berätta om allt jag gjorde fel.
- Varför är du här, är du nyfiken på att bli medlem på klubben?
- Nä, jag är avtalsinstruktör och är här för att skriva kontrakt på några kurser. :up:

Med andra ord, jag har nått dithän att goda råd mest roar mig. Och vem vet, kanske får jag höra något värt att lyssna på ibland också - oavsett verkar det inte tjäna mycket till att försöka avbryta. Folk är som de är helt enkelt. :angel:

När jag var ung och hade min första chowvalp så fick jag höra av en del personer, som nog knappt sett en chow chow ens på vykort, att det var en skarp och vass ras jag skaffat. Vänta bara tills hon är vuxsen, så skulle jag minsann få se att de hade rätt...
Idag bor jag på landet och går mest med hundarna i skogen där vi aldrig träffar på folk, så när jag åker in till stan eller besöker den stora zoobutiken med valp, så är det för att valpen ska få träffa folk. Tyvärr är det ofta lite dåligt med intresse för att hälsa på söt valp... folk tittar på håll och ler, men det är få som vågar sig fram...

När det gäller mina valpköpare så ber jag dem att inte lyssna på random goda råd som de kan få från allvetare på gatan eller från butiksbiträden i zoobutiker. Undrar de över något så vänder de sig med fördel till mig.

Många som vill hälsa på våra hundar, och det får de gärna, OM hundarna vill. För de är oftast inte speciellt intresserade, vilket jag också förklarar.
Jag ser mig nog lite som ambassadör för hundar i allmänhet och rasen i synnerhet och vill gärna att folk är positiva. Då kanske de inte blir sura nästa gång de möter nån som inte har en fullt lika väluppfostrad hund 😜
Vad det gäller goda råd lyssnar jag lite lätt och sen gör jag som jag vill iaf 😁
27595

Många som vill hälsa på våra hundar, och det får de gärna, OM hundarna vill. För de är oftast inte speciellt intresserade, vilket jag också förklarar.
Jag ser mig nog lite som ambassadör för hundar i allmänhet och rasen i synnerhet och vill gärna att folk är positiva. Då kanske de inte blir sura nästa gång de möter nån som inte har en fullt lika väluppfostrad hund 😜
Vad det gäller goda råd lyssnar jag lite lätt och sen gör jag som jag vill iaf 😁Visa bifogad fil 27595
Dom ser härliga ut dina hundar :love: är lite nyfiken på pumi. Vet i princip inget om dom.

Dom ser härliga ut dina hundar :love: är lite nyfiken på pumi. Vet i princip inget om dom.
De är energiska arbetshundar och superroliga 💖 Många misstar sig på att de är ulliga och gulliga, men de är vallhundar, och vill gärna jobba därefter. Skallet är lite jobbigt, men det går att hålla efter. Men när de är upphetsade låter det! Många av de vi känner som har pumi har både två och tre och fyra 😜 Man vill liksom bara ha 😍

När jag var ung och hade min första chowvalp så fick jag höra av en del personer, som nog knappt sett en chow chow ens på vykort, att det var en skarp och vass ras jag skaffat. Vänta bara tills hon är vuxsen, så skulle jag minsann få se att de hade rätt...
Det där känner jag igen. När jag skaffade min schäferblandis så blev vissa förfärade. Ja, vass blev hon. Men aldrig mot mej. Fick höra att hon kommer att bita mej osv. Tur att dom människorna inte ser oss leka. Hon ser verkligen grym och farlig ut men biter aldrig hårt. Om hon skulle göra det så kommer hon genast på sig själv. Säger jag aj så släpper hon på en gång.
De är energiska arbetshundar och superroliga 💖 Många misstar sig på att de är ulliga och gulliga, men de är vallhundar, och vill gärna jobba därefter. Skallet är lite jobbigt, men det går att hålla efter. Men när de är upphetsade låter det! Många av de vi känner som har pumi har både två och tre och fyra 😜 Man vill liksom bara ha 😍
Dom ser inte ut som några soffliggare även om dom är fluffiga och söta. Dom utstrålar verkligen energi :love:

Lite skillnad på nu när jag har schäferblandis och när jag var liten och hade papillonen. Papillonen skulle alla klappa. "Schäfern" är det inte lika många som tur är. Det var inte så många som skulle på pudeln heller. Men det kan ju ha berott på att han gick bredvid stora stygga "schäfern" :angel:.
Jag hade också trott att åtminstone utomstående skulle ha lite mer respekt för en större hund men det kan jag inte påstå att jag märkt av tyvärr. Senast i går så blev min hund (schäfer modell större) tacklad av en som gick om oss i motionsspåret. Hunden satt ner och blev bokstavligen bortknuffad av en som kom gående och tydligen inte kunde väja för oss som stod stilla i vägkanten. Vi hade stått där ett tag och tittat på hundar och barn som lekte så det var inte så att det gått att missa att vi stannat.
Nu älskar hunden människor och jag blev mycket imponerad över att han satt kvar och inte försökte hälsa men jag blev helt paff och kom inte ens för mig att säga något.

Jag hade också trott att åtminstone utomstående skulle ha lite mer respekt för en större hund men det kan jag inte påstå att jag märkt av tyvärr. Senast i går så blev min hund (schäfer modell större) tacklad av en som gick om oss i motionsspåret. Hunden satt ner och blev bokstavligen bortknuffad av en som kom gående och tydligen inte kunde väja för oss som stod stilla i vägkanten. Nu älskar hunden människor och jag blev mycket imponerad över att han satt kvar och inte försökte hälsa men jag blev helt paff och kom inte ens för mig att säga något.
Så oerhört oförskämt :rage: ja det är inte garanti att folk har respekt för stora hundar men som tur är så har dom flesta det i alla fall. Hade det hänt när min hund var yngre så hade hon garanterat nypit till.

Säg just precis det till folk som är för påstridiga. Till övriga räcker det med att säga "Nej, valpen ska inte hälsa" och sedan fortsätta gå, om det nu inte räcker med att ignorera andra människor då. Som tur är så går ju valpperioden över. Efter det kommer det bli lättare att få vara ifred på promenaderna...
*host*

För en stund sedan satt jag ute på bänk och pratade i telefon. En kille med två staffar knallade förbi, den ena hunden skötte sitt, den andra tittade nyfiket och så himla rart på mig. Jag pratade vidare i telefon.

När jag hade pratat klart men satt kvar på bänken och kontemplerade livets allvar kom killen tillbaka. Den här gången tvärnitade den rara av hundarna, vi fick ögonkontakt och han bara ”ÅH, du sitter kvar, VAR har du varit hela mitt liv? :love::love::love:

Så jag sa hej till sötnosen och då fick hela ekipaget tvärstanna, jag kom att tänka på den här tråden och sa ”öööh ... åh ... förlåt, sabbade jag nånting för dig nu?” ”Eeeh ... ja alltså uppfödaren har lämnat honom till mig för att jag ska träna honom inne i stan inför en omplacering, han har bott utan så mycket människor omkring sig så just nu jobbar jag med att han inte SKA hälsa på precis alla han möter.”

Jaha ... 😳😳😳

*host*

För en stund sedan satt jag ute på bänk och pratade i telefon. En kille med två staffar knallade förbi, den ena hunden skötte sitt, den andra tittade nyfiket och så himla rart på mig. Jag pratade vidare i telefon.

När jag hade pratat klart men satt kvar på bänken och kontemplerade livets allvar kom killen tillbaka. Den här gången tvärnitade den rara av hundarna, vi fick ögonkontakt och han bara ”ÅH, du sitter kvar, VAR har du varit hela mitt liv? :love::love::love:

Så jag sa hej till sötnosen och då fick hela ekipaget tvärstanna, jag kom att tänka på den här tråden och sa ”öööh ... åh ... förlåt, sabbade jag nånting för dig nu?” ”Eeeh ... ja alltså uppfödaren har lämnat honom till mig för att jag ska träna honom inne i stan inför en omplacering, han har bott utan så mycket människor omkring sig så just nu jobbar jag med att han inte SKA hälsa på precis alla han möter.”

Jaha ... 😳😳
Det kanske är din framtida hund? :D

Det var länge sen någon kom med "råd". Några har kommit med råd om hur jag ska få Skägget att tycka träning är kul. Hittills har alla dom gett mig rätt efter ett tag i att han är hopplöst ointresserad :grin: Jag lägger inga mer pengar på tränare till honom.

När jag hade Calibra försökte klubbkompisarna att få in mig på IPOt. De ville givetvis bara väl men IPOt är inte min gren. Jag tycker det är jättekul för makens skull och allt runt, men det är inte MIN sport.

Är jag ute med någon av Schäfrarna vill aldrig någon hälsa eller släppa fram en hund. Är jag bara ute med Skägget vill många hälsa och släppa fram jyckar. Då är jag häxan Surtant eftersom Skägget blir osäker på hundarna. På folk får han gärna hälsa. Han är översocial och älskar alla som råkar kasta en blick på honom.

Den här gången tvärnitade den rara av hundarna, vi fick ögonkontakt och han bara ”ÅH, du sitter kvar, VAR har du varit hela mitt liv? :love::love::love:

Det är typ så Skägget reagerar på folk som tittar på honom vid möten. Om du möter oss någon gång så får du gosa med honom så mycket du orkar :D

....
Försökte få in en film på ett glatt Skägg men får bara in en film på Helga :meh:

Senast ändrad av en moderator:
Jag bryr mig inte så mycket om råd,lyssnar o hummar,hälsar får mina hundar göra på alla dom vill hälsa på o som vill hälsa på dom,dom umgås även med andra hundar.
Vill någon gulla med dom eller bli upphånglade av en pinne eller mops ,so be my guest

Det händer att jag säger nej till hundarna och då går dom bara förbi,blir svårt att ha dom lösa annars då vi går mycket på göta kanalbanken,där det dräller av turister,cyklister,joggare,ryttare,ungar mm.

Jag kan inte komma ihåg att jag någonsin fatt "rad" ... däremot har jag hort manga dumma ursakter for att andras hundar inte kan skota sig. En av de värsta var den lilla, mycket aggressiva, Jack Russeln som ville hoppa pa min, mycket stora, rotas. Nar jag påpekade att det inte var sa lämpligt påpekade agaren envist att hunden inte alls var aggresiv, den var "play aggressive" :cautious:
Rad har jag däremot inte fatt sa vitt jag vet.

Med Schäferprinsessan fick jag goda råd i drivor - men hon hade en djup, ömsesidig kärleksaffär med nästan hela tillvaron (undantaget andra hundar). Henne skulle alla från treåringar till poliser klappa, krama, kampa med...

Pysslingen interagerar inte så mycket med folk vi möter och därmed får vi inte heller så mycket goda råd. (Eller så tror folk att en tant med en liten hund är ett lost case?:cautious:)

Med Schäferprinsessan fick jag goda råd i drivor - men hon hade en djup, ömsesidig kärleksaffär med nästan hela tillvaron (undantaget andra hundar). Henne skulle alla från treåringar till poliser klappa, krama, kampa med...

Pysslingen interagerar inte så mycket med folk vi möter och därmed får vi inte heller så mycket goda råd. (Eller så tror folk att en tant med en liten hund är ett lost case?:cautious:)

Exat sa ar det med mina ocksa. Nar jag moter nagon med min lilla over-sociala rottis som alskar varlden och tror att alla maniskor ar dar for att klappa henne gar de over vagen for att slippa mota en Rottweiler.

Nar jag kommer med min Malle som inte alls gillar framlingar och som avskyr att bli klappad utom av mig och Maken och dar bara den narmaste familjen (och var vanliga veterinar:p) kan ta pa honom utan att han ryser, da kommer folk rusande, de tar stadig ogonkontakt med honom och talar barnsprak pa vagen med handerna utstrackta mot honom. :cautious:

Nyligen nar jag var i Californien och skulle ge honom vatten i parkens vattenautomat kom en villt frammande manniska springande fram och med ett illvral kastade sig over honom bakifran.
Lat mig bara saga att det ar oklart vem som lat mest ... Tate eller Jag. Det ar dock helt sakert att hans forhallandevis lugna tillsagelse (ett halvt skall som gick over till ett djupt morr) gjorde storre intryck an min "Don't DO that".

En graharig tant med stor brun hund kan val anda inte vara nagot man behover vara forsiktig med? :banghead:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 216
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 874
Senast: geting
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 719
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka