Blir inte klok på westernsadlar!

H

Hynning

Alltså, westernsadlar :confused: Jag har försökt nu en tid att hitta en wesernsadel åt min new forestponny. Det verkar ju nästintill omöjligt :cry: Eftersom hon är så "urgröpt" framme vid manken så kan hon inte inte ha en sadel med rak bom. Den måste va böjd. Jag har provat ett antal sadlar och i alla fall kommit fram till att hon ska full quarter. Men alla liksom tryckt på skulderbladen. Finns det någon som har något tips :confused: Och efetrsom att jag inte har så mycket pengar så får den max kosta 6000kr. Skulle bli jätteglad om nån hade nåt förslag på sadel :)

Sv: Blir inte klok på westernsadlar!

inte för att jag har fullt grepp om sadlar för olika saker, men jag har precis klickat mig skelögd genom webben och en mängd sadlar och tänkte bara att om du inte hittar en amerikansk westernsadel som passar, kanske det finns någon australisk waler/stock typ

.au har australien som webbändelse eller sök på typ saddles Australia eller på Australian Waler osv eller Australian New Forest Society/Associaton, så kanske de har länkar vidare till sadelställen där. De har en uppsjö med olika ponnys i Australien nämligen och kanske rider dem med den typ av sadlar. Hittar du något kanske du har tur om den australiska dollarn står i lägre kurs, och om de kan skeppa till UK eller annat Commonwealth land och från det landet och hit, så kanske du slipper tullavgifter också

ja, en long shot och du kanske redan har undersökt möjligheterna

Det ÄR svårt att hitta westernsadel till hästar som inte ser ut som en standardquarter. Om du kan hitta en som passar någorlunda bra, så kan du fixa till finslipet själv med hjälp av paddning. Om sadeln inte ligger an mot groparna på sidan om manken kan du klippa till bitar av tex. tjock filt och lägga där. Lägg bitarna ovanpå padden så dom inte ligger närmast hästen. Om sadeln inte ligger an "på mitten" av hästen, så att det bildas enbrygga mellan fram och bakvalv, kan man göra likadant där, alltså fylla upp med filt. Man får ta till lite såna där knep ibland. Det viktigaste är att sadeln inte är för trång, och den ska ligga bakom bogbladen.

Det låter som att hon gått med en för smal sadel och därmed inte kunnat bygga muskler runt manken. Jag skulle rida barbacka el med bomlöst ett tag innan jag köpte bomsadel, för risken är att om du köper en sadel nu så har hästen vuxit ur den till jul och då är karusellen igång igen.

Bättre då att hästen först musklar sig och man köper sadel sen.

Vet du hur skålad bom du ska ha. ? Jag har själv hållt på nu och letat sadel till min häst som också behöver en liiite skålad bom.
Om du tar en planka och lägger längst med hästens ryggrad ca 5-6 cm från manken och så ritar du ett kritstreck på varje sida, sen ställer du dig bakom/ovanfår hästen så ser du hur pass mycke skålad bom du behöver ha. Jättebra tips jag fick faktiskt. sen kan du ju ta mått över manken på hästen så du ser hur brett över bogarna den ska ha och sen skicka till någon som säljer sadlar så kan dom kolla in vad som passar.
Men ärligt..för 6.000:- så får man ju ingen kvalitetssadel direkt om den inte är riktigt välanvänd och har några år på nacken. Dom sadlar som är lite billigare ligger oftast sämre på hästarna också tycker jag.
Jag har hittat en nu till min häst som dessutom har hög manke, kort rygg och kräver stor bogfrihet..efter mycket letande så hittade jag en Premier Daimond reiner Full quarterbom med extra bogfrihet, rundskuren till min korta häst och en liiten skålad bom.
Så ta och gör måttet med plankan först så ser du om du behöver skålad eller rak bom..du ser ju vad du får för streck..Jag gjorde det nu och jag har alltid trott att min häst kräver rak bom men så var det inte..han ska ha en liite skålad..
arabsadlarna har oftast bättre med utrymme vid bogarna så du kanske ska prova en sån.
Vad har du provat för sadlar ??

Senast ändrad av en moderator:

Verkar som om hästen haft en sadel som är för trång och gjort så inte den kunnat muskla sig vid manken ordentligt.

Kan man så är det ju jättebra om man rider barbacka ett tag så får ryggen vila från tryck och kan muskla på sig lite bättre och minska groparna vid manken.

Leta efter en sadel med bredare gulletbredd än dom du redan testat som trycker vid manken. Med full quarter bom och en rätt skålad sadel med kort bom skulle kanske vara vad din häst behöver.

Vet du vad det är för sadel du redan provat och vad det är för mått på dom?

säg den som blir det :crazy:
Letar sadel till nordisen. Är omöjligt ju :crazy:

Har du provat en sadel med arab bom? dom är för d mesta lite böjda i bommen och breda över skuldrorna.
Du skrev att dom tryckt på skulderbladen? en del lägger sin sadel för långt fram så den kommer över skulderbladen, för man kan bli lite lurad, en del hästar har sadel läget längre bak för att bogen är rätt så liggande lr hur jag ska förklara. sadeln ska ligga iaf två fingrar bakom skulderbladen. min häst ser ut att behöva en rätt så skålad sadel om man tittar på honom snabbt. men där sadeln ska ligga är han rätt så rak..så man kan lura sig lite, d gjorde jag först..

förresten, jag har en sadel till salu om du är intresserad..den är lätt skålad, rödbrun med silver av märket simco. lätt å nätt, rundskuren bak.. Vill ha en 7000 för den men om jag blir av med den snabbt kan jag tänka mig att sälja den för 6500..den finns i mora. jag har haft den på min arab.

Liknande trådar

Utrustning I helgen var jag hos sadelutprovare och fick en sadel utprovad till hästen. Eller rättare sagt, HÄSTEN har bestäm vilken sadel det...
Svar
1
· Visningar
1 326
Senast: Bison
·
Western Jag varken tränar eller tävlar western men både har en w-sadel och funderar på att köpa en ;) Jag kan inte mycket alls om den här sidan...
Svar
5
· Visningar
2 034
Senast: alazzi
·
Utrustning Har ett stort problem som jag inte ser lösning på :confused: Har nu åkt skyttetrafik till min butik för att prova sadlar. Här om dagen...
Svar
11
· Visningar
3 299
Senast: moon
·
Western Japp då var man där igen. Men har nu ett lite mer angenämt problem. Har redan en köpare till min Crates Arabian show sadel. Men men...
Svar
8
· Visningar
1 920
Senast: r_freddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama