Blir hästen piggare att rida om den får mer kraftfoder?

F

foldar

Har hört flera förståsigpåare säga att man ska ge mer havre om hästen är lite lat. Känner mig tveksam till detta. Kommer viljan verkligen med fodret? Hästarna idag svälter ju knappast... Kan det inte bli tvärtom - om de har överhull kanske de inte orkar jobba lika mycket för energin går åt till foderbearbetning? Vad säger ni alla duktiga människor?

Sv: Blir hästen piggare att rida om den får mer kraftfoder?

Nja... vissa hästar får ju en "kick" av just havre. Men annars är det inte mycket sanning i det.

Rider en arab, han blir inte så het av havren, däremot sockerfoder!
Tänkte mig inte för och gav honom för mycket morötter, inte kul alls...
Av sånt foder blir de bara heta och svåra att ha och göra med, inte piggare och mer framåt(framåtbjudningen är samma).
Har man en seg häst så kan det kanske inte bli så farligt om den blir "hetare"...

Med min ringa erfarenhet så tycker jag att en del ibland förväxlar den dietiska energin i fodret med hästens rörelse-energi. Givetvis behövs det första för det andra, men så enkelt är det inte.

En korrekt foderstat som tillgodoser behoven i kombination med GOD träning (såväl stimulerande som rätt kravnivå kunskaps- och konditionsmässigt) tycker jag ofta har bättre effekt för att få en pigg och alert häst.

Har sett några hästar i överhull eller rent av feta som efter ändring av foderstat (minskad mängd MJ såväl som Smb Rp) blivit mycket piggare.

Vissa hästar blir ju lite "tossiga" av havre, och uppfattas ju såklart som piggare och mer arbetsvilliga. Frågan är om det är den sortens pigghet man vill ha?

Det man bör funder på är om hästen verkligen tycker att arbetet är kul, och vissa individer är ju lite sävliga av naturen. Då kan det ju vara onödigt att ge havre för att trissa upp dem.

En häst som är hög på havre brukar gå att lura i att vad som helst är kul...:smirk: :angel:

Jag börja ge min finnhäst havre någon vecka efter åt så var hon riktigt pigg och ville springa.har sänkt lite på havren för att se om det hjälper.

Men allting beror ju på individen tror jag. precis som människor....

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 866
Senast: inverterad
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 128
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 496
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama