Blir galen-sÄkerhetsvÄst eller ej????!

Sv: Blir galen-sÄkerhetsvÄst eller ej????!

Knapplån.

Från början hade jag alltid väst när jag red runt på min unghäst. Nu, 1 år senare har jag väst ibland - när jag hopptränar. Men då har jag en oskön som jag inte alls trivs i, sen blir det varmt, sitsen blir kanske inte optimal, hästen är ju inte speciellt hispig.. Ja, säg allt jag skyller på för att jag inte rider med väst. Dumt, ja. Som skrivet ovan: Hon kan ju lika väl snubbla när jag rider dressyr på ridbanan.

Det tråkigaste är, tycker jag, när barnen på ridskolan börjar skippa västen. Regeln säger att när man fyllt 12 är det upp till målsman att avgöra. Dock ska elever upp till 18 alltid ha väst vid uteritt och hoppning.

Aaa , Men grejen är att min väst är störtskön (har testat mååånnggaaa och den här tar helt klart hem priset) och följsam, den är tillome specialskuren så att den inte är så lång där bak (lagom) så att den inte stöter i nån stanns!!!! :) men ändå!

*kl*
Det handlar om att hitta rätt väst... Jag har aldrig gillat säkerhetsvästar innan jag fick min förra stulen ur källarförrådet och avr tvungen att köpa en ny. Min nya är fantastisk. Lite dyr javisst, men jag känner aldrig att den tar emot eller hindrar mig och då är jag ändå väldigt petig (eftersom jag rider med kroppen i första hand och måste kunna röra mig obehindrat) och har knappt ridit med säkerhetsväst alls de senaste 10 åren...

Den är så bra att jag till och emd glömmer bort den ibland, vilket gör att jag inte känner mig så osäker om jag någon gång inte rider med den. Jag kan skicka märke och modell via meddelande om du är intresserad. Men som sagt. Jag har lärt mig att det handlar om västen. Det trodde jag aldrig för ett år sedan!

självklart upp till var och en, MEN, varför inte använda de skydd man har? Fortfarande är man extra tuff om man rider sin häst utan hjälm t.ex. Västen används av många enbart vid terräng och hoppning.
För mig är det även att föregå med ett gott exempel inför barnen, ska de ha väst, ska jag med. Hjälm + väst används varje gång :bump:
Och som redan skrivet, rätt väst är inte obekväm :laugh:

*kl*
Det handlar om att hitta rätt väst... Jag har aldrig gillat säkerhetsvästar innan jag fick min förra stulen ur källarförrådet och avr tvungen att köpa en ny. Min nya är fantastisk. Lite dyr javisst, men jag känner aldrig att den tar emot eller hindrar mig och då är jag ändå väldigt petig (eftersom jag rider med kroppen i första hand och måste kunna röra mig obehindrat) och har knappt ridit med säkerhetsväst alls de senaste 10 åren...

Den är så bra att jag till och emd glömmer bort den ibland, vilket gör att jag inte känner mig så osäker om jag någon gång inte rider med den. Jag kan skicka märke och modell via meddelande om du är intresserad. Men som sagt. Jag har lärt mig att det handlar om västen. Det trodde jag aldrig för ett år sedan!

Skulle också vilja veta vilken väst du har. Vill du skicka PM?

Jag tillhör väl den sista generationen som inte automatiskt tvingades till att ha säkerhetsväst på ridskolan. Det blev inte obligaotiskt förrän jag kom upp i tonåren, och jag har nog aldrig riktigt lärt mig gilla säkerhetsvästen.

Trots det har jag den alltid på mig. När vi skaffade min C-ponny, som skenade en hel del i början innan jag lärde mig hur hon funkar, fick jag inte hoppa eller rida ut utan säkerhetsväst för mamma och pappa, jag var tretton då. Sen utökades det till att ingen säkerhetsväst = ingen ridning alls. Jag är 20 nu, och egentligen har de väl inget att säga till om längre, men jag tycker det är att utmana ödet att rida utan väst. Skulle jag strunta i den en dag, nog skulle jag trilla av just den dagen.

Min syster har en nyare modell, som faktiskt är riktigt bekväm, och man märker nästan inte att man har den på sig.

Jag rider med väst i skogen men inte på dressyrbanan. Hoppar jag blir det väst på.
Ramlade av i skritt :crazy: MED väst och bröt två revben :angel:

Så visst kan vad som helst hända.....

*kl*

Skulle uppskatta det jätte mycket! :)

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 012
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Diskuterade säkerhetsvästar häromdagen och det där med att i princip alla (hopp-)ungdomar slänger västen längst in i garderoben och...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
15 399
Ridning När anser ni att sporrar ska/kan användas? När jag haft sporrar på min häst har jag satt på mig dom först när hästen är uppvärmd och...
Svar
4
· Visningar
2 930
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 815
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka