Blir galen-sÄkerhetsvÄst eller ej????!

Sv: Blir galen-sÄkerhetsvÄst eller ej????!

Mig tog det ungefär ett år av heltidsanvändande innan jag tyckte att västen kändes okej i alla lägen. Nu ser jag det på det positiva sättet: Slår västen i så är det jag som sitter fel! :) Sitter västen rätt så går den ju rätt långt ner mot rumpan men den slår bara i när jag har hamnat i bakvikt (eller vinglar runt).

Jag hade inte ridit en sekund med väst innan jag var trettio, men skaffade en samtidigt som den då treåriga hästen. Jag som tidigare bara har ramlat av på "bra delar av kroppen" är glad över detta då jag två gånger har plöjt av (ja, det blev fåror) med bröstkorgen först mot marken.

Senast ändrad:

Ja, men västen är ju skön för att vara väst, den passar och är använd!!! Men tycker ändå att det är mkt obekvämt att rida med!! :) Hästen Szaron som han heter bockar aldrig eller "slänger av en" (bör nämna att han är blind på ena ögat...) Utan han mer drar i väg med huvudet rätt upp för att han blir rädd för ngt ljud som han inte ser..... så avfallen blir ju littteee skonsammare oftast iallafall!! ;) men ändå liksom.... är det så nödvändigt....?

bockar aldrig eller "slänger av en"
Man ska aldrig säga aldrig.

Jag tycker såhär. Behöver du tveka på om du behöver västen känner du dig uppenbarligen inte tillräckligt säker för att rida utan, så varför göra det?

Jag har ramlat av min häst två gånger. Han är supercool, och blir sällan särskilt rädd när man är ute och rider. Han är snäll och bockar inte precis. Han är väl ungefär som din kan jag tänka mig.

Första gången jag ramlade av red jag barbacka, jag hade precis köpt nya termobyxor som var snorhala så jag höll på att glida av så fort han skulle kliva över nån sten eller så. Han var skitbusig och det var en av de få gånger han bockat på riktigt. Jag lyckades klamra mig fast hela ridturen trots de snorhala byxorna, även om jag fick dra mig upp till mitten av ryggen ett par gånger.
När ramlade jag av då? Jo, på vägen hem, ca 100 meter från stallet, när vi skrittade på långa tyglar. En fågel prasslade till i löven på andra sidan gärdesgården och han blev av någon anledning rädd för en sån småsak som han annars aldrig blir rädd för. Han flög åt sidan och jag damp ner i backen på andra sidan.

Nu skadade jag mig inte mer än att jag fick lite ont i ena höften, eftersom jag landade på den. Och en säkerhetsväst hade ju inte hjälpt där heller. Men vad som helst kan hända.

Jag rider inte med väst längre eftersom jag växte ur min gamla, jag har varit på väg till hästaffären flera gånger för att prova, men det har aldrig blivit av.
Men nu har det kommit så mycket nya smidiga modeller så jag tror att jag ska åka och prova iaf.
Man vet aldrig när något händer, så egentligen är det ju bara dumt att man inte är mer rädd om sig själv.

*KL*
Rider aldrig med väst när jag rider dressyr, men rider då på mina hästar som jag känner utan och innan, eller på ridskolans välskolade. Ska dock rida en väns fyraåring, då åker västen på. I övrigt har jag inte väst 9ggr av 10 när jag hoppar hemma på min häst, men har alltid när jag rider för instruktör/på ridskola.

När jag gick omkull som tolvåring sa läkarna på akuten att västar ofta orsakar frakturer på nackkotan, för den skyddar bröstryggen och då är området "över kanten" extra utsatt. Tydligen ser han många frakturer där, när patienten i fråga rider med väst. (Sen vet man ju inte var och hur allvarlig frakturen skulle varit utan väst)

Men det härmotorcykel västarna, har ni någon info om de??? (: Verkar ju smidigt!

Antar att det är ryggskyddet du tänker på. Dessa skyddar ju bara ryggen, och inte framsidan av bröstkorgen. Man kan alltså fortsarande bryta revben och få en punkterad lunga tex.

Revben kan man ju lappa ihop eller klara sig utan, att bli förlamad är ju lite surare :)

Dock är det ju inte riktigt samma typ av fall från motorcykel och häst, funderar på hur effektiva ryggskydd faktiskt är till häst... Tänker främst på att man ju faller nedåt från hög höjd när man rider medan man från motorcyklar mer glider eller rullar.

kl

Säkerhetsväst är ju ingen garanti, de finns de som brutit flera revben trots väst. Men det går ju inte att simulera fram exakt samma olycka för att se om det hade gått bättre eller sämre utan väst tyvärr

Revben kan man ju lappa ihop eller klara sig utan, att bli förlamad är ju lite surare :)

Dock är det ju inte riktigt samma typ av fall från motorcykel och häst, funderar på hur effektiva ryggskydd faktiskt är till häst... Tänker främst på att man ju faller nedåt från hög höjd när man rider medan man från motorcyklar mer glider eller rullar.

Revbenen ja, men jag pratar mer om vilken skada revbenen kan göra när man bryter dem. Man har ju revbenen av en anledning, tex. för att skydda våra ömtåliga inre organ. Om man bryter ett revben så kan man ju få svåra skador på alla möjliga organ i magen, få invertes blödningar och en massa annat som kan gå riktigt illa. Ett brutet revben är väl inte så livshotande i sig precis, men det kan bidra till mycket värre skador som gör att det blir bråttom in till akuten! Det kan faktiskt gå riktigt illa.

KL

Om säkerhetsvästen är obekväm - köp en ny som du trivs med! Jag köpte min begagnad för 300 spänn och den sitter skitbra! Jag tänker inte ens på att jag har den på mig. Använder den alltid när jag rider ut på kallblodstravaren (har ridit omkull med henne för ett par år sen, och hon kan vara lite hispig ibland) samt när jag hopptränar eller åker bort på träning med ridponnyn. Jag tycker såna där säkerhetslösningar är skitbra, använder "broddar" när jag tar in och ut hästar på vintern och har alltid (om jag inte glömmer...) ridhjälm när jag tränar unghästar och rider. Enkla grejer som inte stör ett skit men är asbra om det smäller :)

Revbenen ja, men jag pratar mer om vilken skada revbenen kan göra när man bryter dem. Man har ju revbenen av en anledning, tex. för att skydda våra ömtåliga inre organ. Om man bryter ett revben så kan man ju få svåra skador på alla möjliga organ i magen, få invertes blödningar och en massa annat som kan gå riktigt illa. Ett brutet revben är väl inte så livshotande i sig precis, men det kan bidra till mycket värre skador som gör att det blir bråttom in till akuten! Det kan faktiskt gå riktigt illa.

Word! Fick 8 st revbensfrakturer för ett antal år sen. Ett par stycken revben punkterade ena lungan och jag lovar, kan jag undvika att råka ut för det igen genom att använda säkerhetsväst så gör jag gärna det. Det va ett helvete!

Jag har ridit världens tryggaste häst, har aldrig hittat på nått eller gjort nått så att man vart på väg att ramla av.
Jag använder inte säkerhetsväst, har en Racesafe liggandes som är använd kanske 3 ggr (varav 2 på ridskolans häst på terrängbanan)

Nu för ca 2 veckor sedan så ramlade jag av denna super trygga hästen. I paddocken, på plan mark. I övergången mellan galopp och trav snubblade han och gick ner på knä och jag flög av.
Har haft jätte ont i rygg/svanskotan (och känner fortfarande av det) och funderar på om jag hade haft lika ont om jag ramlat av med väst??

Varför jag inet använder väst beror nog mest på att jag är lat och inte får med/på mig den bara.

Nu rider jag inte längre (hästen såld) men om jag bröjar igen skall jag oxå börja använda väst.

Tycker inte det finns några försvar för att rida utan väst. För mig är det lika självklart som hjälm! Det är ju var och ens ansvar att besluta, i praktiken, men samtidigt har du ju förhoppningsvis en o annan anhörig som skulle bli ledsen om du skadade dig....
Har dessutom haft tre vänner som skadat ryggen allvarligt i ridolyckor bara det senaste året, de har alla varit duktiga ryttare och det har inte varit med unghästar el annat, utan olyckliga omständigheter-ingen av dem hade väst...
Testa andra västar istället, de är väldigt olika bekvämlighet beroende på modell!

Säkerhetsväst är ju ingen garanti, de finns de som brutit flera revben trots väst. Men det går ju inte att simulera fram exakt samma olycka för att se om det hade gått bättre eller sämre utan väst tyvärr[/QUOTE]

Nä, men jag behöver inga bevis i frågan om det är störst risk att skada sig med eller utan väst, jag litar till mitt sunda förnuft! Och då åker västen på. Fundera också på om det är ok att barnen rider utan... De var ok att åka bil utan säkerhetsbälte också för ett antal år sedan, men jag skulle aldrig köra mina barn i bilen utan bälte (el mig själv).

Har dock testat en massa västar på jakten efter en skön, racesafe tycker jag är skönast!:)

Tyvärr, får jag säga, så använder jag inte säkerhetsväst. När jag började rida på 80-talet så var inte säkerhetsväst något man hade och nu kan jag inte vänja mig vid den. Har försökt. Har åkt av några gånger under åren men har aldrig slagit mig illa...vilket inte säger att det inte kan hända. Flera gånger har det dock varit i paddocken under dressyrpass så de är inte säkrare än att rida någon annan stans.

*KL*
En liten tanke... Ser att det är många som inte använder väst för att det är obekvämt/hindrar dem.
Jag hatade verkligen att rida med säkerhetsväst förr, tills jag köpte en ny som jag var jättekinkig när jag valde. Provade flera olika modeller och var bara nöjd om den satt PEREFKT. Och det gjorde racesafe på mig, så en sån köpte jag :) Och jag känner ärligt talat inte att jag har den på mig.
Tror det vanligaste är att man har fel sorts säkerhetsväst för just sig själv, eller fel storlek (oftast för stor)
För med RÄTT väst känns den inte ens. Lite svettigare på sommaren bara ;)

jag rider endast med väst på okända hästar, vid hoppning samt vid terränghoppning och ute i skogen. När jag hoppar vill jag alltid ha min väst, annars blir jag, precis som du beskriver sådär.. "rädd, obekväm"
I dressyr borde jag använda, det vet jag, men det gör jag inte. Jag slutade med det för flera år sedan då jag började tävla dressyr, jag vill känna samma känsla på träning som på tävling.
Så nu rider jag aldrig med väst i dressyr, och det tänker jag fortsätta med ett tag, jag har en bekvämare hållning och det känns som om jag kan "röra mig mer fritt".
Även om jag kan röra mig lika fritt med väst så har jag en mycket friare känsla utan.
Jag är även rädd att om jag ska börja rida med den i dressyr, att jag sedan ska bli "obekväm" utan den på tävling. Å obekväm ridning ger bara nackdelar ;)
Å JA min väst passar jätte bra.

Och för er som ev. ska gnälla på mig över att det är såå viktigt med väst och ditt och datt.. Jag har själv tagit det här intiativet och jag vet konsekvenserna och jag behöver inga råd! =) *haha nu lät jag lite bitchig..*

jag red en gång med en för lång säkerhetsväst och man kan fälla upp den lite bak så att den inte blir lika lång (fast då blev den liite för kort för mig) men det sket jag i och var bara glad att västen inte skavde mot sadeln mer.
Så jag hoppade, vart avslängd in i hindret och fick bommen JUST där jag hade fällt upp västen. Hade riktigt ont därefter och kunde knappt gå.

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 012
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Diskuterade säkerhetsvästar häromdagen och det där med att i princip alla (hopp-)ungdomar slänger västen längst in i garderoben och...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
15 399
Ridning När anser ni att sporrar ska/kan användas? När jag haft sporrar på min häst har jag satt på mig dom först när hästen är uppvärmd och...
Svar
4
· Visningar
2 930
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 815
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka