Blir galen-sÄkerhetsvÄst eller ej????!

M

mariavanamnet

Hej!! :)

Okej... Jag har ett litet problem: Jag gör och har alltid ridit med ridväst (dressyr hopp uteritt mm) men tycker att det är såååå jobbigt! Det hindrar min sits och jag blir väldigt trött på det, MEN här är problemet att jag "vågar" liksom inte riktigt rida utan. :crazy:

Vad är det för skillnad på konsekvenserna att hoppa över säkerhetsvästen när man rider dressyr om man ramlar av???

Givetvis tänker jag ändå rida med den vid hoppning, uteritt mm!

Jag har en bekväm racesafeväst och en polle som kan bli lite fjantig ibland ... :p

Vad tycker ni där ute och har ni några råd till mig??? Är ganska försiktig av mig men är det värt??? :grin:

Det kanske blev lite luddigt men
hoppas ni fattar vad jag menar!!

MVH Maria :rofl:
[/B]

[/B]

Sv: Blir galen-sÄkerhetsvÄst eller ej????!

Du kan ju trilla av och slå dig hur jävligt som helst och bli trampad på och få ansiktet insparkat oavsett om du rider dressyr eller är i skogen. Såna där beslut kan ingen hjälpa dig med. Lycka till hur du än beslutar.

Läste en historia för ett par år sedan om en tjej i England som tränade dressyr med sin fälttävlanshäst och som blev avslängd när hästen blev rädd för något så att hon flög in i staketet runt dressyrbanan. Tre knäckta revben och ambulansfärd.
"Så dumt att det hände just när jag red dressyr, annars hade jag haft säkerhetsvästen på mig och hade förmodligen inte brutit några revben."

Sa hon efteråt.

Tar det som ett exempel bara....

(Inte för att jag själv har den jämt när jag "bara" rider på ridbanan... men man borde ju)

Jag rider också alltid med väst, och jag vill faktiskt det. Varje gång jag rider utan får jag ångest och känner mig obekväm. Jag personligen vill inte riskera hela min framtid genom att trilla av och bli förlamad mm. Visst kan det hända olyckor med väst också, men risken minskar betydligt. Hästar är trots allt hästar, och att ta onödiga risker för att man inte orkar eller tycker det är obekvämt så är det tuff shit om något händer.

När jag var liten och red på ridskola så red jag alltid med säkerhetsväst. En dag hade jag glömt den hemma och den dagen så blev jag såklart avkastad med buller och bång. Slog ryggen illa och kunde knappt gå på en vecka.

Jag tycker man ska ha säkerhetsvästen om man känner sig säker med den. Jag har, trotts att jag använde säkerhetsväst när jag var liten, aldrig ramlat av med den, så jag har ingen aning om skillnaden det gör i fallet. Men jag har fygit av utan säkerhetsväst och trotts att jag har slagit mig så har jag aldrig skadat mig illa. Nu tycker jag att västen är ivägen, är klumpig och eftersom jag är dressyrryttare så upplever jag att jag inte kan sitta ordentligt då västen tar emot sadeln.

Men jag applåderar alla som använder säkerhetsväst och är rädda om sig. :bow:

Säkerhetsväst har räddat mig många ggr,bla när jag fick både hinder och häst över mig...:o

MEN,dum som man är så köpte jag aldrig någon ny när jag växte ur den.. Eller jo,jag köpte faktist en flera flera år senare,när jag skulle rida in min unghäst,dockså var den så obekväm så jag hade den bara på mig en gång under premiär turen,jag hade provat en dyrare väst i ridsportbutiken,och tyckte att en väst kan ju vara bra att ha nu när jag ska rida in han,sen kom det ut ett reklamblad från hööks där dom reade ut säkerhetsvästar,så då köpte jag en där istället,vilket jag ångrar! Om jag hade köpt den dyra från början så hade jag lätt använt den massvis med gånger,för den satt perfekt!

Se åkte jag av ordenligt en gång,utan väst,så då fick jag ju skylla mig själv.. Sen lade jag ner hästarna ett bra tag,sen nu så har jag ett äldre arabsto som jag skogsmullar med,har inte haft en tanke på att köpa en väst,eftersom vi så gott som bara skrittar,men,allt kan hända,hon kan lika gärna bli rädd för vad som helst,och vända om i full kareta,och om man har otur så ligger denen vass sten alldeles där...

Dock så vet jag en som spräckte en kota i ryggen pga att säkerhetsvästen hade fastnat på något sätt i bakvalvet på sadeln under en teränghoppning,hästen gick omkull,och då fastnade västen som sagt på nått sätt... Om det är sant eller inte,det vet jag ju som sagt inte eftersom jag inte sett det med egna ögon..

Om ni frågar mig så är säkerhetsväst som ett bilbälte eller cykelhjälm: en kanske lite irriterande detalj ibland men j-kligt bra om/när det smäller! Har själv klarat mig från vad som förmodligen hade blivit en rejäl skada en gång tack vare västen.

Hmmm.... Låter som de flesta tycker att jag ska ha säkerhetsväst eller??? ;) Men observera att när jag har tanken på att rida utan väst så skulle isf det vara i manegen under dressyrpass! :) Hmm... det låter som om det är klockast att ha den på! Men det är ju sååå obekvämt och stelt!

som tulpansultan säger .. det är hon som lärt mig det, efter alla gånger jag vart i stallet och inte velat ha väst har '' tulpansultan '' sagt att ja borde ha det, tänk om man ramlar av och blir förlamad och aldrig mer kan rida. Tänk så istället. Jag har ALLTID väst nu!

/ neres

Jag ramlade av ganska rejält under ett hopp-pass i våras, flög av i full galopp från en enorm häst, haha. Kom undan med en stukad fot och uppskrapade armar, hade jag inte haft västen hade jag förmodligen brutit ett eller annat revben också. Då var jag glad att jag hade väst! Nu var det ju hoppning men det kunde ju lika gärna hänt under ett dressyrpass eller vad som helst.

Får lov att erkänna att det senaste har jag inte använt väst då jag och ponnyn min tagit det väldigt lugnt och jag har tänkt att då händer det väl ingenting, och han som är så trygg.. Men som sagt kan det ju hända precis när som helst, även den lugnaste häst kan ju bli skrämd, jag kan tappa balansen eller vad som helst. Nu har det varit så satans varmt också, så jag har inte orkat ha några extra lager på mig. Annars tycker jag faktiskt det är väldigt bekvämt att rida med väst, upplever att den faktiskt hjälper mig med hållningen. Så hädanefter är det väst som gäller!

Fast alltså, till er som pratar om att ni hellre har väst än blir förlamade...
Jag vet inte hur man skulle ramla av för att säkerhetsvästen skulle skydda en från att bli förlamad? :crazy:
Den skyddar ju inte mot ryggradsbrott (då måste man ha typ en ståltunna runt kroppen) och absolut inte nacken, som väl oftast är det som "ligger bakom" en förlamning...
Däremot skyddar den revbenen och inälvorna och det är ju också viktigt :) Inte så kul med spricka på mjälten, talar av erfarenhet... :o

Att bryta ryggraden eller få nackskador är inte enda vägen till förlamning. Att du landar på en sten som träffar nerver mm kan gott orsaka det.

till TS: bara för att du rider dressyr på inhängnat område garanterar inte det att ett fall från hästen inte är lika allvarligt som vid ett fall omkring hoppning,terräng eller uteritt. Hästar är hästar, och skador kan bli lika allvarliga.

var i samma sits själv i våras. men då jag skulle börja tävla dressyr så går det ej ihop med väst. började sakta men säkert vänja mig. först bara skritt, tills de känndes tryggt. sedan öka kraven. Till slut funkar det till 100%. dock använder jag väst vid hoppning, uteritt.

Jag har aldrig ridit med säkerhetsväst i hela mitt liv och jag har överlevt hittills! Visserligen inget bra argument men..

Skulle iofs vilja ha säkerhetsväst när jag rider okända hästar, då ser jag säkerhetsväst som en slags trygghet men det blir aldrig av :grin:

Det är ju upp till dig om du vill ha väst eller inte men jag tycker du ska ha det om du ser det som nåt positivt, en trygghet eller nåt sånt! :)

En säkerhetsväst är inte obekväm om den sitter rätt och är väl använd. Min har jag haft i många år (borde köpa ny...), den känns inte och ändå är det en sådandär klumpig sak. Som en annan sa - det är som ett bilbälte och varför vill man riskera att rida utan för att det är lite obekvämt? Eller kör/åker du bil utan bälte också? För mig är det ingen snack om saken. Jag har halsskydd när jag rider ut och hoppar också - bekvämt? Jag bryr mig inte, jag ser min säkerhet först.

Det är lovvärt att du är så mån om dig själv men alla har ju en gräns nånstans. Cyklar du även med knä och armbågsskydd? Går du alltid med dubbar på vintern?

Personligen tycker jag inte att väst är ett måste men visst kan det vara bra om man gör något speciellt riskfyllt.

Självklart heter det nackskydd och inte halsskydd :angel: Men du hittar det på keflys hemsida, sök efter nackskydd och alla produkter, hittar du inte så kan jag ge dig länken då jag är osäker om man får länka till hemsidor?

Halkskydd under vissa utav mina skorna har jag på vintern och cykelhjälm har jag om jag nu skulle få för mig att cykla. Som sagt alla har sin gräns, men en säkerhetsväst anser jag är ett bilbälte fast på hästryggen.

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 012
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Diskuterade säkerhetsvästar häromdagen och det där med att i princip alla (hopp-)ungdomar slänger västen längst in i garderoben och...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
15 399
Ridning När anser ni att sporrar ska/kan användas? När jag haft sporrar på min häst har jag satt på mig dom först när hästen är uppvärmd och...
Svar
4
· Visningar
2 930
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 815
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka