Blir det tok?

W

wingil

Ringt på två annonser.. ett syskonpar tv hanar en hona men honan redan såld.. vill ha hanarna.. sen ringt på ett annat par med en hona och en hane men hanen såld och vill ha honan..
Honan är ca 4-5 mån gammal och hanarna i andra annonsen ca 13 veckor.. tror ni att det går bra att man tar kissar från två kullar så? eller blir hon mobbad? :(

Sv: Blir det tok?

Inte en aning, jag har tagit hem mina katter en och en, men jag kan tänka mig att det ev. kan bli problem när hanarna blir könsmogna.
Men allt går ju, helt omöjligt är det ju inte :)
Men jag tycker det är lättare att lära känna katterna en och en, blir svårt när det blir många på en gång.

Gruppdynamiskt sett tror jag inte det är något problem, men hur har du tänkt lösa det med kastrering/fertilitet?
Kastrerar du honan direkt när hon är 6 mån går det nog bra, men du kan inte vänta...

jo men de ska ju alla kastreras och så.. självklart :) så fort de är könsmogna åker de till veterinären! :)

Du bör nog åka såfort dom fyller 6 mån om du inte märkt nått tidigare. Speciellt på hanar är det svårt att veta när dom blivit könsmogna. Om hanen småraggar på honan så är det inte säkert att hon visar löpet utåt eftersom hanen ändå finns där. Så har man hona och hane ihop är det MYCKET viktigt att kastrera så tidigt som möjligt.

Haft kisseungar av båda kön förut.. och inte haft problem med kastrering mm

det som är frågan är om de fryser ut henne för hon inte varit med från födseln utan är från annan kull?

Går inte att säga, det är levande individier med personligheter. Går aldrig att säga i förväg hur dom kommer att reagera.

Angående kastrering så är det SÅ vanligt att honan hinner bli parad innan ägaren märkt att den är könsmogen. Med över 100.000 hemlösa katter i Sverige idag är dte väl inte så konstigt att man vill se till att inga fler "misstag" händer.

Nu trådnappar jag lite, hoppas det är okej :D

Mina vänner har en hankatt på 5 månader. Hur märker man om han är könsmogen? (jag var ju själv så liten när vi kastrerade våra, jag minns helt enkelt inte :o) Han beter sig precis som vanligt, förutom att han börjat "kissa" på husse och matte. Det luktar inte kiss och är helt genomskinligt.

Då är det nog läge att kastrera. Hos de flesta hankatter börjar det med urinen börjar lukta, hanen blir kanske orolig och ropar på honor, sedan börjar många urinmarkera. Vår hona började kissa på husse innan hon började löpa, ibland vänder de på steken...

Det var det jag misstänkte, att han blivit könsmogen. Lika bra att ringa nu på en gång och meddela dem så de slipper ha en fertil hane hemma, jag misstänker att de inte är allt för glada över alla kissfläckar - även om man får vara beredd på sånt då man har djur. ;)

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
687
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
230
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·
Katthälsa Hej, För en och en halv vecka sedan fick vår katt tråkigt nog amputera svansen efter att ha blivit påkörd. Han har en stump på ca 5 cm...
Svar
0
· Visningar
472
Senast: Elbe92
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Random bildtråd med text V
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark

Hund, Katt, Andra Djur