Blir det här en permanentbädd?

_Runaway_

Trådstartare
Nu när pållen står på boxvila har jag haft torv och halm i boxen. Har förut tänkt att permanentbädd, det är inget för mig. Men när jag stod och mockade i godan ro i morse började jag fundera.. Torvlagret, som kanske är strax under en decimeter tjockt, har blivit tillstampat som et jordgolv typ, stadigt men mjukt och fint. Rent är det också eftersom det ligger massa halm ovanpå. Tar bort allt skit, blöt halm och blött torv. Fyller i hålen som blir i torven och sen ren halm på. Blir det som en permanentbädd? Eller rör man inte bottenlagret alls då?

Sv: Blir det här en permanentbädd?

Ska du permanent ska du bara ta bort skiten och inte det blöta och bara lägga på ny halm. Dock när torven har sugit upp allt den kan går dte ju bra att byta ut just där och lägga på nytt men annars bara HALMA!!!

Så gjorde jag i alla fall och det höll sig fint hela vintern...

Sv: Blir det här en permanentbädd?

Du rör inte bottenlagret på en bädd. Det blir nämligen tämligen obehagligt då. En korrekt lagd bädd som satt sig, om man 'tar hål' på bottenlagret på den så kommer det STINKA ammoniak. Så det gäller att inte ha hål på den.

Sen, så som du gör fungerar också utmärkt, det blir ett mellanting mellan bädd och 'vanligt'. Men ingen permanentbädd alltså.

Liknande trådar

Hästvård Har två ston som går på lösdrift och ligghallen används som kiss-toalett. Jag slutade med torvbädd för det fungerade inte, det blev...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: Pilot
·
Ekonomi & Juridik Har tidigare år använt spån och sedan torv till mina hästar men i år har grannen massor av halm och jag tänkte gödselstacken skulle...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 407
L
Hästvård Jag fattar inte detta:angel:. Jag har alltid trott att permanentbädd består av halm med spån eller så underst och att man låter det våta...
2
Svar
29
· Visningar
3 159
Senast: Joy
·
Hästvård Vi har sen ungefär tre veckor tillbaka hästarna inne på nätterna, och har tänkt ha någon slags permanentbädd till min ponny. Men jag...
Svar
5
· Visningar
967
Senast: Lutta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama