blir bara värre och värre

S

stars

Min dotters häst har stått några månade under sommaren på grund av en skada.Det är ett varmblod,Går knappt o rida rädd för allt kasstar sig till baka visst hon sticker inte hem tar man i henne så stannar hon men nu e det kris vi eller jag red henne i förr går då kasstade hon sig 5gånger:confused:darrade och frusstade,hon har börjat springa i hagen och stegra sig och kan springa för bi rundbalen och hugga tag i en tugga hö o springa o äta det:rofl:(sant)hon har alltid kommit till grinden när man ropar på henne men när nya hästen kom så jagar han bara i väg henne så man får gå jätte länge för o få tag i henne.han tycker inte om henne det verkar som han stressar upp henne hela tiden.nu går det två älgar bakom hagen och hon har alldrig brytt sig men han jagar upp henne så i dag har hon bara sprungitt mm valacken som är i stallet ska vara den som går först i ledet som han skulle vara lugnast men han e ju rädd bara för en råtta jag börgar ge upp hjälp mig.ang valacken kan det va så att inte kemin mellan han o mig och stoet fungerar jag ger upp det blir ju inget bättre snälla har ni nått ni kan hjälpa mig med.folk tycker jag ska sälja valacken som dem tycker han förstör stoet och han :confused:

Sv: blir bara värre och värre

Öööh. Jag fattar ingenting?:confused:

fattar inte ett piss av din tråd.

Har du problem med stoet, valacken eller båda?
Vad för problem i så fall?
Det där inlägget är bara rörigt och jobbigt och läsa

Hej Du får sätta dig och dela upp problemen och hitta på olika lösningar till dem.Problem 1.Ridningen fungerar inte.Lösning:-Sök hjälp av lärare eller vänner du litar på.Problem 2.Stress i hagen Lösning:-Dela upp den i två hagar.Sätt hästarna i var sin hage.Motionera dem eller aktivera dem så blir de inte rastlösa.Detta är mina råd.Huvudsaken är att du ser att det är olika problem och kan prova olika lösningar på dem.Det är inte ett problem med en lösning.Kram o Lycka Till Rosa

Du är svår att förstå.

Att skriva är visserligen inte allas grej. Men det är ganska nödvändigt att kunna uttrycka sig i skrift på ett sätt så att folk förstår. Du skulle ägna lite tid åt att förbättra ditt språk.Glöm inte att det är många som vill förstå om du kan förklara

Att hon sticker, kastar sig och är rädd för allt är en ledarskapsfråga. Hästen anser helt enkelt att ni står lägre i rang än henne, att det är hon som är ledaren.

När ni tar ut hästen på ridtur eller annat, så tas hon ut från sin flock, sin hästflock. Om inte hästen anser att den som tar med henne ut/rider är den nya flockledare så tar hästen på sig rollen som flockledare. Det betyder att den hela tiden håller utkik efter potentiella faror för att kunna varna flocken, dvs ryttare.

I och med att det här har hänt ett antal gånger, så kanske ni har börjat känna lite osäkerhet och kanske t.o.m. rädsla. Vilket är fullt förståligt och naturligt! Hästen känner direkt av människans osäkerhet, och osäkerheten bekräftar då hästens egen uppfattning om att "den här människan är inte att lita på det är bäst att jag själv tar över här och håller koll på allt".

Motsatsen är när människan har fullt ledarskap. Hästen ser människan som sin ledare. Då kan den slappna av, den litar på människan håller utkik efter potentiella faror och säger till om de dyker upp. Hästen "lyssnar" alltså på människan. En sån häst är förstås också mycket enklare att utbilda.

Grunden för att vara ledare är att man är den som bestämmer. I alla lägen! Man bestämmer vart man ska gå, när, i vilken fart, när man ska stanna, hur länge man ska stanna. När man leder hästen så får den aldrig gå före, (förbi ens axel ungefär), människan går först in genom dörrar och boxdörrar, hästen efter. Det här är helt naturliga saker som görs i en hästflock, man går t.ex. aldrig om ledarhästen. Den som flyttar på en annan är högre i rang.

Hur de interagerar i hagen har jag svårt att förstå, det måste man se i verkligheten för att kunna säga något om.

Mitt tips är ni letar reda på någon duktig "hästkarl/-kvinna" i er närhet som kan hjälpa er med lite ledarskapsövningar o.dyl. Det brukar inte vara svårt att komma tillrätta med såna här problem.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 306
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 236
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 689
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama