Blir ännu smalare..

L

Love_Maya

Hej!

Nu har min häst börjat gå ner i vikt igen. :( Hon är ju normal i vikten fortfarande men hon äter inget gräs längre i hagen fastän dem har fint grönt gräs. Hennes "bästa kompis" & en annan häst flyttade till ett annat sommarbete men jag ville inte hänga med eftersom jag rider lite på Maya & det kan ju bli jobbigt men jag skulle säkert få låna något gammalt skjul att ha sadel & sånt i men jag bestämde mig för att inte hänga med. Hon verkar vara ledsen & står bara & hänger :crazy: Kan det vara för att hennes kompis är borta? Betet där hennes kompis går är fint, det finns mycket träd men det är taggtråd. Fast Maya har gått i den hagen i våras & det gick bra. Men det är MYCKET mygg där ute & det hatar Maya. Ska jag flytta dit henne eller låta henne stanna & ge ännu mer kraftfoder?

Hon får;
2,6 kg kornkrossblandning (90 % kornkross & 10 % havre.)
0,4 kg betfor (Blir väl ca 0,8 kg när det blötläggs.)
1½ dl sojamjöl
Fri tillgång till salt & mineraler
Fri tillgång till gräs (Om hon står inne några timmar på dagen får hon hö som är nyskört.)
1-2 st "rågbollar" (Rågmjöl/Soja/Havregryn)

Ska även ge henne B-vitamin eftersom det finns lite vinterpäls kvar på vissa ställen.. ;)

Ska jag ge henne något mer, kanske Grund eller Groov? Eller är det bara för att hennes kompis är borta? Vad tror ni? :confused:

Kram
 
Sv: Blir ännu smalare..

hon kanske behöver komma in och vila i stallet ibland. vissa hästar tycker ju att det är jobbigt att vara ute hela sommaren.

vi tar in våra hästar ibland på dagarna, dom älskar att få komma in och vila.
 
Sv: Blir ännu smalare..

Om jag förstog det rätt så har kompisen flyttat till annat bete o din är ensam kvar har jag förstått det rätt? Troligen mår hon inte bra av att gå ensam o därför inte vill beta. Hästar är flockdjur o ska gå med andra hästar. Förstår mig inte folk som sätter sitt eget intresse före hästens
 
Sv: Blir ännu smalare..

Går hon själv i hagen? Utan andra hästar i hagarna bredvid?
 
Sv: Blir ännu smalare..

Din häst får redan ganska mycket mat, så att ge ännu mer är nog ingen lösning.

Det jag reagerar på är att hästen blivit ensam, och att den har lite vinterpäls kvar. Vore det min häst skulle jag direkt flytta den till sina kompisar, och även ta reda på varför hästen inte fällt all päls så här sent på året.:crazy:

Blodprov- har hästen några brister?
Träckprov- har hästen mask?
Har hästen visat tendenser att ha problem med magen?

Börja i den änden hellre än att ge ännu mera kraftfoder.:)
 
Sv: Blir ännu smalare..

Hej hej!

Alla hästarna har fått stå inne 6 timmar om dagen när det varit så här varmt.. Hon står inte ensam i hagen utan med 2 andra hästar men hon verkar inte vara sugen på mat eller så. Så hon äter inget typ :( För den hästen som flyttade var ju hennes "bästis".

Ja, det känns lite konstigt om hon behöver mer kraftfoder :o Ska börja ge henne vitaminer idag & se om hon tappar vinterpälsen & så. :) Hon kanske har brist på vitaminer? Sen slickar hon inte tillräckligt på mineral & saltstenen tror jag. Inte dem andra hästarna heller men dem är ju tjockisar.. Salt & mineralstenen krymper inte helt enkelt. Kanske skulle ha det i fodret också? Köpa asså.. Jag väntar med träckprovet i någon vecka eftersom att det kanske är vitaminerna som saknas & sen började hon tappa aptiten när kompisen försvann. Det värsta med betet där kompisen är att det finns inget skjul att förvara sadel & sånt i, det är MASSA mygg där ute & sen är det taggtråd runt istället för el.. & pållen är lite känslig för mygg & då går hon ner ännu mer i vikt & jag kan inte ha flugtäcke för jag provade det i våras när jag hade min häst i den hagen, det var söndrigt efter 2 nätter(taggtråden) :crazy: Men om hon saknar kompisen för mycket får jag väl flytta ner henne till dem. Hon går ju med 2 andra hästar nu.. Jag får se. Tänkte köpa en Kollamasken när jag var på Granngården idag men jag tänkte att jag provar vitaminerna i en vecka först & sen om inte det funkar tar jag Kollamasken. Kan det vara vitaminbrist? Eller bara att hon börjar sakna sin bästis fastän hon går med 2 andra hästar?

Kram
 
Sv: Blir ännu smalare..

Bra att du kollar upp henne!:)

Men varför inte börja med att kolla maskarna? Jag tror att det ger ett snabbare resultat än att vänta på effekten av vitamingivan. Vitaminerna kanske inte ens ger effekt om det är mask hon lider av egentligen?

Dessutom, OM hon har mask så vill man ju ha bort dem så fort det bara går, på stubinen. :eek:
 
Sv: Blir ännu smalare..

Ja, hästen är mitt allt :love:

Okej, jag ska köpa en sån när jag är i stan nästa gång, bor i en litet samhälle med en Konsumbutik & en hataffär :p Dem kostade 259:- på Granngården, är dem billigare på apoteket? :)

Kram
 
Sv: Blir ännu smalare..

Ta in och gosa med din häst, borsta och mys med den i stallet och låt den vila i sin box. Hästen behöver kärlek! Den tror du övergivit den på betet.
 
Sv: Blir ännu smalare..

Det tror jag inte. Hon får MYCKET gos :love: hihi. Hon är inte ensam i hagen som jag skrivit tidigare & hon får gå in i stallet minst 1 timme om dagen. När det är 30 grader varmt får hon stå inne från 13.00-18.00 ungefär :) Hon mår jättebra men hon saknar sin kompis lite. Fast nu när jag kom upp på kvällen stog hon & åt & var jättenöjd. Det kanske bara va att myggen var på henne på kvällen/natten & då hade hon bara stått i skogen & hängt. Då kanske hon såg smalare ut eftersom hon inte ätit på länge :confused:

Köpte en sån Multivitamin eller var den hette idag istället för B-vitamin. Men gumman åt inte upp fodret :eek: Jag blandade i 20 ml som det stog på dunken & hon åt upp hälften, med mycket om & men. Sen ville hon inte ha mer men vi fick henne till att äta upp hälften av hälften. Sen kunde vi inte göra än att slänge resten. Det var MINST 500 gram foder vi slängde. Men hon fick lite mer kornkross. :) Jag funderar på att ge henne vitaminerna i "rågbollarna" som jag bakade till henne & hon ÄLSKAR dem ;) Tror ni det funkar? :p Hon är KRÄSEN. 20 ml blandat med ca 3 kg foder borde väl hon äta men nej då :banana: haha. & hon får MYCKET kärlek :D Hon är mitt allt.!

Kram
 
Sv: Blir ännu smalare..

ehhhhhhh får hon 3 kg kraftfoder vid ett o samma tillfälle? det är ju att rekommendera att du vänjer in henne sakta på multivitaminet just för smakens skull. börja med lite grann i början så hon hinner vänja sig, för jag antar att du köpt den flytande o den luktar ju apa.
 
Sv: Blir ännu smalare..

Vad är det för en häst? Vikt? Ålder? Hur mycket arbetar hon? I mina öron låter det som mycket mat och mycket testande med diverse vitaminer och foderämnen.

Behöver hon verkligen så mycket kraftfoder?

En häst äter mer på natten, speciellt när det är så här varmt så att hon står och hänger på dagen är naturligt.
 
Sv: Blir ännu smalare..

Nepp, jag delade upp det; 10 ml med 1,5 kg foder (morgon) & samma sak på kvällen. Tänkte försöka att blanda i 10 ml i en rågboll istället idag eftersom hon älskar dem, eftersom jag fick slänga 1/4 av fodret, & ge henne lite mer kornkross..
 
Sv: Blir ännu smalare..

Hon är en varmblodig travare = tappar LÄTT vikten. Hon kan till & med gå ner i vikt fastän hon har vilat i några veckor..

Normal vikt, har ju inte vägt henne men har mätt henne med sånt där måttband, det står på ca 400 kg & då är hon normal i vikten nu.

Hon är 9 år & ca 147 cm.

Vi rider ALDRIG mer än 4 dagar i veckan & hon får ändå 3 kg kraftfoder per dag. Fast hon har vilat i ca 1½ vecka nu (vi började sätta igång henne för en vecka sedan). Så hon blir inte tjock lätt :angel: Vi rider ca 40 minuter i genomsnitt, 3-4 dgar i veckan då. Eller longerar, löshoppar & ja, allt möjligt. Men mest ridning.

Vad låter det som? Om hon inte skulle ha så mycket kraftfoder skulle hon nog vara äckligt smal nu.. Tyvärr. Vi avmaskade henne i våras men ska ta ett träckprov nu & se. För jag tycker det är konstigt, fastän "travare" har svårt med vikten(dem flesta) så borde hon vara lite tjockare ändå, liksom 3 kg kraftfoder & massa gräs.

Vi har aldrig gett henne vitaminer förrut men hon har fortfarande vinterpäls kvar så vi vill ju få bort den. :) Mineraler & salt ska ju hästar få & det har hon fri tillgång till. Hon mår bra utav foderstaten förrutom att hon inte tappat vinterpälsen. Det kan ju bro på vitaminbrist eller mask. Så nästa gång jag är i "stan" ska jag in & köpa Kollamasken. :D Men får hoppas att hon inte har mask.

Kram
 
Sv: Blir ännu smalare..

Hur mycket grovfoder får hon när du fodrar med grovfoder? Just grovfoder är det viktigaste för hästen. Kan det vara så att du ger så mycket kraftfoder att hon inte orkar äta gräs/grovfoder? Då blir näringsbalansen kanske fel för henne. Vad är det för näring i höet? Har någon räknat ut foderstaten till dig? Hon arbetar ju inte hårt så behovet av kraftfoder är inte stor om det är ett bra grovfoder för övrigt. Har själv travare som nästan uteslutande lever på ett bra grovfoder och han har inga problem att hålla vikten på det.

NÄr är hon avmaskad senast? Mask? Magsår?

Hur länge sedan är det som hon kom från banan?
 
Senast ändrad:
Sv: Blir ännu smalare..

När det är vinter/höst/vår får hon fri tillgång på hösilage (höst -05 till vår -06 fick hon hösilage men det här året kommer hon kanske få fri tillgång till hö istället.) Sen får hon ca 4-5 kg på kvällen. & hon äter upp allt. :) När jag gett henne 3 kg kraft vill hon ändå ha mer :angel: Har inte en höanalys för det nya höet som hon kommer få.. Fick det i helgen. Hon arbetar ju rätt hårt på dem 40 minuterna 4 dagar i veckan. Mycket dressyr, & då går det ju åt mycket "hull". :) Foderstaten räknade jag ut efter höet först men det gick inte. Eftersom hon gick ner i vikt. Så då har jag fått räkna ut lite utöver höet (rätt mycket). Hon avmaskades i slutet av april, innan betet.

Hon kom från banan för 3 år sen.
 
Sv: Blir ännu smalare..

nja - det blir allt inte mycket arbete att rida dressyr 4 gånger i veckan. Däremot om man räknar med att hästen stoppar i sig 10 kg hö om dagen med bra värden och lägger till det du ger så får hästen oerhört mycket mat. Den får mycket mer protein och energi (dubbelt upp)än den behöver. Magrar den på den foderstaten hade jag tagit kontakt med dels en person som kan räkna ut en foderstat åt dig och dels en veterinär.

Emelltid om hästen äter 10 kg hösilage under dagen så blir inte det mer än 5 kg hö om ts är 50% och då är det lite ts. Vad hade du för värden på hösilaget?

Det som gjorde att foderstaten kanske blev fel är att du säger att hon fick hösilage men att du räknade på hö. Det kan bli rejält fel på mängden och då också på näringen.
 
Sv: Blir ännu smalare..

Asså dressyr kanske 2 dagar i veckan - hårt & sen hoppning en dag i veckan. Sen kanske longering, skogsridning, dressyr, terränghoppning eller annat den andra dagen. Så hon blir riden rätt hårt & jag vågar inte rida mer, tror att hon ska gå ner i vikt. Hon skulle nog inte göra det men jag tror det ändå ;) Hon var nog bara lite ledsen för kompisen i början för nu äter hon & är glad. :D

Hon får ju inget hö/hösilage nu.. Bara om hon står inne boxen & då lägger jag in en halv bale & sen slänger jag det som blir över (hö).

Hon fick ju FRI tillgång på hösilage & då äter hon ju så mycket som hon behöver :) Sen fick hon hö inne på kvällen i vintras, & för lite kraftfoder. Hösilaget vet jag inte värdena på tyvärr :( Men ska göra det till nästa gång, men den här vintern kanske det blir fi tillgång till hö istället.. Men som SAGT ska jag köpa en "Kollamasken". Och om det inte är det kanske hon är en svårfödd häst! Känner många varmblodiga travare som är det, tyvärr :(

Kram
 
Sv: Blir ännu smalare..

Förlåt, men ett dressyrpass för en icke-elithäst kan knappast bli hård träning, vet inte hur man ska bära sig åt då?

Hård träning ur hästens synvinkel är pass där pulsen höjs ganska rejält, som under ett snabbjobb för en travare t.ex.

När man beräknar foderstater så hamnar de flesta ridhästar i kategorin lätt eller möjligtvis medelhårt arbete. Även hästar som tävlar i hopp och dressyr, ridskolehästar etc.:)

Brukar påpeka det när stallkompisarna kommer hem från sina träningar med sina visserligen svettiga, men knappast hårt ansträngda ponnyer...;)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 722
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 920
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·
Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 565
Senast: Smokey
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp