Blindhet hos häst

K

koftena

Jag börjar bli orolig för min ponny på 22år, han har sett dåligt ett tag, vilket är kollat av veterinär o utan fara men nu har bägge hans ögon en grå hinna över sig o han ser "oförberedd" ut om man ska klappa hans huvud osv, han är absolut inte skygg på något sätt så det måste ha med ögonen att göra.
Har talat med veterinär o vi ska in o kolla detta.
MEN jag undrar om det fungerar att ha en blind häst? Vet. trodde det möjligen kan vara så att han håller på att förlora synen helt.

Har ni nån egen erfarenhet av detta?

Han känner hagen bra o hans kompis är världens snällaste o omtänksammaste. Dom är bara två stycken o han står i ett litet stall på landet så det är inget spring.

Vad tror ni?
Han är mitt hjärta så jag vill verkligen det bästa för honom...:cry:

Sv: Blindhet hos häst

det är oftast inga problem alls, bara man tänker på det och förbereder hästen på vad som ska hända. också mkt viktigt att inte plötsligt ändra något i omgivningen. har hästen förtroende för ryttaren brukar det även gå att rida.

bra att han har en snäll kompis som kan hjälpa honom att vara hans ögon.:)

Ja han känner ju som sagt till skogen o resten av hagen nu, det vi märkte först på o funderade över var varför han inte gick in i lösdriften när det var märkt, den ligger uppe i en skogsbacke, helt nybyggd så vi har inte hunnit fixa lyse. Förra lösdriften sprang han in i när klockan vart halv 5. Men inte denna, hangår in när det är ljust. Sen som jag skrev skyggar han lite när man ska röra honom men om man pratar med honom innan blir det faktiskt bättre precis som du skriver... Men kan man använda en helt blind häst? han körs en del för att hålla konditionen uppe kan man fortsätta med det?

Som Centaur skriver klarar de sig oftast mycket bra. Men det är viktigt att inte skrämma ihjäl dem utan att tänka på att ge tydliga signaler på vad som ska hända. Förra sommaren glömde jag mig och slog med full kraft till en stor blinning på honom. Det resulterade i att jag höll på att få en stor häst på mig. Jag har inte haft några problem med hans syn när jag ridit honom. Då får han ju ledning genom mina signaler. Jag tycker du ska fortsätta om han inte ger tecken på att vara skärrad.

Om jag förstod det hela rätt har du en blind häst?

Ja jag får vänta o se om han vill bli körd, han är VÄLDIGT tydlig i sina signaler. Vill han inte få motion en dag då får vi inte fånga honom, ouppfostrad för vissa, men i mina ögon självbestämmande ;) Andra dagar kommer han i galopp o då vill han. Han är ändå 22år så han får bestämma själv när han vill röra på sig vilket nästan är varje gång.

Men måste lära hästen vara blind eller kommer det naturligt om man ger det tid? Om du förstår frågan..

Har aldrig haft en häst med dålig syn/blindhet

Han är inte helt blind men har mycket dålig syn. Jag tycker det är toppen att du tar hänsyn till hans vilja. Det har jag alltid gjort med min gamling också. Han är nu trettiofem vilket är en förklaring till både dålig hörsel och syn. Jag har aldrig behövt lära min. Han har bra ledning av stona i hagen också vilket din också verkar ha. De är hans syn när han går vilse.

när synen gradvis försämras så vänjer hästen sig vid att se mindre och dom andra sanserna tar över. det är svårare om hästen skulle bli blind över en dag.

fortsätt köra om han gillar det! men ta det lugnt och tänk på att bara köra på släta vägar så han inte snubblar. prata mkt med honom.

Jag har haft en ponny med gråstarr på ena ögat. För honom var det ingra problem, vi kunde göra samma saker som tidigare utom att hoppa höga hinder, men låga gick bra.

Nu är det såklart skillnad på en häst med ett blint öga och två blinda ögon men så länge du lyssnar på hans signaler så ska det inte vara några problem. :)

Nu har jag fått lite mer hopp iaf tack snälla ni! Har denna ponny överlevt att bli påkörd av ett tåg så ska han väl överleva att bli blind!! Hoppas jag...:love::love:

jag har just fått veta att mitt sto är blind på ena ögat men det är inga problem alls hon känner ju till allt så:P

man borde nog inte flytta hästen till nytt stall osv om hästen är helt blind:o

Nej precis, men hästarna står hos mina föräldrar så jag kommer inte flytta dom därifrån utan dom kommer bo där sålänge mina föräldrar bor där :) Så det blir nog bra till slut!

Det går säkert utmräkt för din häst att fungera som häst, trots den är blind eller har dålig syn.

JAg hade en häst som fick en skada på ett av ögonen, på hornhinnan.
Det bildades ett ärr, en grå hinna, över en del av ögat och han såg sämre.

Det var inga större problem förrän ett par år senare när han fick samm typ av skda på andra ögat, det blev oxå ett ärr fast större.

Han kände sin hage och hade en kompis som han känt senda hon var föl så den delen gick bra.
Det gick oxå att rida honom lite lätt ett tag.

Men efter kanske 6 månader så märktes det att synen blivit betydligt sämre.
Han uppskattades ha ca 15 procent syn kvar totalt.

Han började bli stressad, tex när jag skulle rida den andre hästen och han stod kvar i stallet så började han väva.
Han började gå på stängseltråden så det gick inte ha ström i stänglset.
Vilket resulterade i att den andre hästen lärde sig att den kunde gå ut ur hagen, vilket ledde till att den med dålig syn blev halvt hysterisk när den blev ensam utan sin kompis.

Efter några månader med gradvis sämre syn och mera saker som blev värre för honom så valde jag att ta bort honom.
Jag tror det var det bästa för honom.

Usch det var tråkigt, men det lät som det var bäst för din häst. Jag komemr självklart vara uppmärksam på om min lilla prins blir orolig eller så, för lida är det sista han ska göra!! Då får han gå vidare...men jag hoppas ju få många fler år med honom.:)

Är det för hans, eller för din skull, du vill ha kvar en blind häst?

Mår han bra o fungerar som blind så vill jag ha honom kvar, han är inte blind ännu men risken är överhängande.. Visst ska jag tänka på mig själv så vore det lättaste att avliva o hitta ett nytt sällskap till min andra så slipper jag tänka på hur hans omgivning ser ut men jag vill ge honom en chans o se om han fixar även detta...han är som sagt en mirakelponny med sin svåra olycka i bagaget..dessutom fullkomligt älskar jag denna ponny!

Vad hände när han blev påkörd av ett tåg ? :O

Helt ärligt vet jag inte, han har bara enligt uppgift blivit påkörd av ett tåg, hur det gick till hur allvarligt det var el så det kan jag tyvärr inte svara på. Vad jag förstått hände detta för ca 20år sedan när han var unghäst.

Usch det var tråkigt, men det lät som det var bäst för din häst. Jag komemr självklart vara uppmärksam på om min lilla prins blir orolig eller så, för lida är det sista han ska göra!! Då får han gå vidare...men jag hoppas ju få många fler år med honom.:)

Ja, det var ett jobbigt beslut, jag hade haft hästen i 12 år ungefär, min första egna häst ( en islandshäst var det ).
Han blev ändå 27 år så man får väl tycka det var rätt ok ändå :)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 022
Katthälsa Har en honkatt på 7 månader som vi igår fick åka in akut med till veterinären efter att jag på morgonen hittat henne stel med alla benen...
Svar
9
· Visningar
2 802
Senast: Yayis
·
Hästhantering En fin kallblodskille kom till mig sommaren-10. då 8 år, hingst, kastrerades. I stor ohandterad, gått själv i hela sitt liv, haft hästar...
Svar
6
· Visningar
1 718
Senast: nowa
·
Övr. Hund Shit vilka dagar, I Tisdags em blev Sebbe biten av en hugggorm. Jag såg aldrig när det hände, men vi var ute och gick som vanligt...
Svar
8
· Visningar
1 439
Senast: hasselby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix